Hej! Har haft problem länge med intermittent hastighetsmätare. Letat runt utan at finna seriösa ideer - tills nu! :-)
Mätaren har alltså fungera då & då, vid slag på instrumentbrädan kan den fungera resp sluta fungera en kortare tid. Senaste året (!) har den endast kunnat komma igång efter längre körning - i mitt fal ca 80-100 km. Det senare kanske kan bero på givaren i bakaxeln som bara vill fungera när den är riktigt varm.
Har även misstänkt lödningar bakom instrumentet och lött om alla som jag ser som har med hastighetsmätaren att göra.
Fick mina misstankarbekräftade av
http://smithimage.com/users/fassan fina arbete (Tack!) att hastighetsmätaren och bilen datorbox ÄR ihopkopplade. Jag har noterat att när hastighetsmätaren "hoppar" igång under körning (motorväg) så blir motorns gång aningen jämnare!
Av Kavlis förträffliga inlägg ovan så mätta jag upp givaren vid skarven i bagage luckan och direkt på givaren i bakaxel och fick inget utslag alls. Så givaren är trasig.
men
Då jag gissar att det är en induktiv givare så släpade jag ut min pulsgenerator och tryckte in en sinusvåg till kablarna i bagagen dock utan något utslag på hastighetsmätaren. (Sinus 0,5-4,9V och 2-300Hz)
Är det någon som vet viken frekvens som kommer från bakaxeln? en puls per varv eller en puls per kugge - typ?
Finns det någon felkod i bilens dator på utebliven hastighetsmätar puls?
Och vad har bilen insprutning med hastigheten att göra???
(ska jaga rätt på en ny givare snarast)