3091
Sök

Alpint, Snowblades ??

GREASEMONKEY
822 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Jag tänkte återuppta mitt utförsåknings intresse nu i påsk, funderar på att fixa utrutning för det jag körde för 5år sen, "snowblades" är det helt utdött eller ??, jag har inte hittat mycket på varken blocket eller i sportbutiker, visserligen har jag bara spånat på det så jag har inte frågat mycket i butiker heller .. tongue
Eller så får man förfina snowboardingen som jag testa för två år sen .. dock kändes det inte helt naturligt .. slalom var lite för gubbigt tongue

Snowblades är det en fluga som försvann ??

Mvh

Mvh S.Österdahl

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 mars 2010
Lillbrorsan kör fortfarande på en omgång sådana. Men nu när jag tänker efter så såg jag inte alls mycket sådana varken i trysil eller i sälen i år.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 581 Inlägg
14 mars 2010
För att idag kör alla Twintip istället för Snowblades.

www.maniacracing.se
494 Inlägg
14 mars 2010
snowblades är lika ute som blått neon under bilen....

Garaget.org onTour 2008 [X]
lackerare
www.maniacracing.se

Sanizz
14 mars 2010
ToBe skrev:
snowblades är lika ute som blått neon under bilen....

Hahah kunde inte sagt det bättre själv.

434 Inlägg
14 mars 2010
Sen dom nya reglerna kom för snowblades, att dom skulle ha vanlig skid bindning ist för snabb spänningen som dom flesta hade, då detta gav många benbrott pgr av att bindningen inte kunna lösa ut sig vid fall och dylikt. Sen förbjöd många skidorter dessa skidor. Så dom är väldigt svåra att få tag på nu.

// Wick_e

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
14 mars 2010
när jag var i trysil i år så såg ja faktiskt en del som åkte snowblades. åkte själv snowblades förut men har övergått till twintip istället. mycket skönare tycker jag smile

angående det där med reglerna, hur längesen kom de "nya reglerna"? för när jag åkte snowblades. (ca 2-3 år sedan) så var det samma bindning på dom som det var på de vanliga skidorna.

MVH

434 Inlägg
14 mars 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
när jag var i trysil i år så såg ja faktiskt en del som åkte snowblades. åkte själv snowblades förut men har övergått till twintip istället. mycket skönare tycker jag smile

angående det där med reglerna, hur längesen kom de "nya reglerna"? för när jag åkte snowblades. (ca 2-3 år sedan) så var det samma bindning på dom som det var på de vanliga skidorna.

MVH

Dom *nya reglerna* kom för ungefär 4-5år sen. Men skidorter tillåter om dom har vanliga skidbindningen.
Men nog försvinner dom sakta men säkert.

Bättre vita segel på Nilen än fem fisande svullon i bilen.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
Så det är old fashion tongue Jaha då kanska man ska kika på det där med twintip då tongue fan man hänger med i utvecklingen alltså ..  känner mig gammal nu ju .. big_smile

Mvh S.Österdahl

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
14 mars 2010
jaha okej då är jag med tongue

till TS: måste bara tillägga att twintip är sjukt mycket roligare. lika flexibla och trickvänliga som snowblades men du har den där sköna stabiliteten som du har med vanliga skidor men inte har med blades.
enligt mig så funkar twintipen lika bra i svarta backar som i parken till skillnad mot blades som knappt går att hålla raka när man kommer upp i lite fart, kan dock vara ja som var kass på blades tongue

MVH

GREASEMONKEY
822 Inlägg
14 mars 2010
Trådstartare
_Fredde_volvo_ skrev:
jaha okej då är jag med tongue

till TS: måste bara tillägga att twintip är sjukt mycket roligare. lika flexibla och trickvänliga som snowblades men du har den där sköna stabiliteten som du har med vanliga skidor men inte har med blades.
enligt mig så funkar twintipen lika bra i svarta backar som i parken till skillnad mot blades som knappt går att hålla raka när man kommer upp i lite fart, kan dock vara ja som var kass på blades tongue

MVH

Ja jag får lov att pröva twintip så jag får en uppfattning, sen tyckte jag snowblades med slalom bindning var skitkul just till snabba kurvor och högre hastigheter ..  men det är jag det tongue

Mvh S.Österdahl

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
15 mars 2010
Tycker allt att det är mycket Snowblades fortfarande. Både i butik och i bodar där man kan hyra. Kör själv Snowblades också.

stahre
15 mars 2010
Hexenhammer skrev:
Tycker allt att det är mycket Snowblades fortfarande. Både i butik och i bodar där man kan hyra. Kör själv Snowblades också.

Nja snowblades är nog rätt utdött. I vilka butiker har du sett detta? Jobbar själv i sportbutik (Stadium) och där har vi inte haft några blades på 4-5 år. Skulle påstå att blades inte är "inne" längre, o fler går över till jibb stylen, åker twintips med 3 storlekar för stora kläder, sitter o hänger i parken!
Men till TS kan jag tipsa om att köpa ett par twintips! som ovan sa funkar dessa skidor nu mera väldigt bra runt hela berget, både i pisten rakt ner men även om du skulle få för dig att hoppa lite!
Åker du bara rakt ner, och vill trycka på lite snabbt skulle jag satsa på ett par carving skidor, klassiska "slalom skidor".
Mvh

GREASEMONKEY
822 Inlägg
15 mars 2010
Trådstartare
Det lutar åt att hyra twintip när jag väl drar iväg för att prova på smile

Tack för alla tips och svar smile

Mvh S.Österdahl

1 581 Inlägg
15 mars 2010
Jag upplevde twintip som svårare att åka vanligt slalom med.
Men kanske bara jag?tongue

stahre
17 mars 2010
Fellow skrev:
Jag upplevde twintip som svårare att åka vanligt slalom med.
Men kanske bara jag?tongue

beror helt klart på vad för skidor du kört med, hur bred midja, längd, vridstyvhet osv. finns ju mängder av olika, o är dom ett par år så kan ja förstå att det är skillnad. Sen ska man komma ihåg att det är ju lite skillnad på ett par skidor som är enbart tänkta för att köra snabbt rakt ner o ett par som är lite mer allround

Sök