4332
Sök

Tigsvets Benroyal, nånting att satsa på?

3 259 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej! Hittade en billig tigsvets som klarar aluminium på blocket, är ju grymt billigt men är den duglig till privatbruk? Alltså svetsa nåt rör, kanske nåt oljetråg osv.. Det står att den saknar "pulsfunktion", vad menas med det?(är helt grön när det kommer till tig)

Länk till annonsen: http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_B … =9&w=3

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (17 mars 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

13 Inlägg
29 mars 2010
#2
Hallå!

Jag är också sugen på en tig för alusvetsning. Det är just den där svetsen jag funderar på eller en greatec http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=22
Finns det någon med erfarenhet av dessa två?
En annan modell av benroyal som är intressant ju denna: http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_B … =9&w=1
Där får man ju en plasmaskärare på köpet liksom.

En begagnad äldre maskin av märket hobart finns på blocket också.
http://www.blocket.se/dalarna/Svetsmask … =3&w=3

Jag har själv en mag från Hobart och den tycker jag funkar klockrent. Har hört att man dock helst ska ha en modern tig om man ska svetsa aluminium. HF-start och justerbar upslope/downslope och andra finesser sägs ska va väldigt bra. Men å andra sidan så sägs det att man absolut måste ha en ac-tig för att svetsa alu och jag har sett en kompis svets superfina fogar med en dctig, så det är väl mycket prat också.

Så, någon som har erfarenhet får gärna dela med sig big_smile

volvo tic frälst
357 Inlägg
29 mars 2010
#3
jag kollar också efter tigsvets smile men vad jag har hört så ska man helst lägga ut runt 20tusen för att få en hyffsat bra svets. låter ju dyrt men samtidigt är det enorm skillnad mellan billiga och dyra svetsar tongue jag har nu en billig mig svets. 230v kemppi med kolsyra och man tröttnar fort på att svetsa med en sån kan jag lova så det är nog detsamma med tigsvets. och jag tror att man tjänar in dom 20tusen rätt fort med lite svartjobb tongue


323 Inlägg
29 mars 2010
#4
mattestig skrev:
jag kollar också efter tigsvets smile men vad jag har hört så ska man helst lägga ut runt 20tusen för att få en hyffsat bra svets. låter ju dyrt men samtidigt är det enorm skillnad mellan billiga och dyra svetsar tongue jag har nu en billig mig svets. 230v kemppi med kolsyra och man tröttnar fort på att svetsa med en sån kan jag lova så det är nog detsamma med tigsvets. och jag tror att man tjänar in dom 20tusen rätt fort med lite svartjobb tongue

Prova byt kabeln in i svetsen till 3x2,5 och sen montera en 3 fas handske men använd bara fas 1, Nolla och Jord, så kommer den gå mycke bättre. Gjorde de på min Esab 150A 220V blev en helt annan svets. Ett tips bara, för kemppi är bra svetsar.


13 Inlägg
30 mars 2010
#5
Visst tror jag också att en dyr svets är bättre. Jag hade dock inte tänkt ta på mig särskilt mycke svartjobb eftersom jag redan är sysselsatt 12-15 timmar per dygn.
Dessutom har jag sett perfekta tigfogar i aluminium som är gjorda med en "billig" dctig.

Det jag har mest erfarenhet av svetsmässigt är magsvetsning eftersom jag är bilplåtslagare i grunden. Och när det gäller just magsvetsning har jag märkt stor skillnad mellan svetsar. Jag antar att det är den såkallade intermittensen som är problemet med en del svetsar. En del modeller klarar ibland bara av en belastning på ca 1 minut innan dom börjar då dåligt. Ska man svetsa en längre stund får man hela tiden juster ström och trådmatning för att nå önskat resultat. Min uppfattning är att stora 3-fasmaskiner är det som funkar bäst. Men det finns givetvis undantag även där. Det är ju t ex bättre att ha en maskin som håller en jämn nivå fram tills dess att den är överbelastad än att ha en maskin som håller ojämn nivå även vid låg belastning och som sen helt balla ur när den blir riktigt varm.
När det gäller tigsvetsandet är i alla fall min tanke att bara göra småjobb. Därför spelar ju kapaciteten mindre roll men jag vill ju ändå ha en svets med skaplig kvalitet. Problemet med svaj i strömmen som jag upplevt på magsvetsar kan säkert förekomma i lika hög grad på en tigsvets. Men om man lär sig att använda pedalen rätt misstänker jag att man kan kompensera en hel del via den. Eller är jag ute och cyklar?

volvo tic frälst
357 Inlägg
30 mars 2010
#6
Prova byt kabeln in i svetsen till 3x2,5 och sen montera en 3 fas handske men använd bara fas 1, Nolla och Jord, så kommer den gå mycke bättre. Gjorde de på min Esab 150A 220V blev en helt annan svets. Ett tips bara, för kemppi är bra svetsar.

detta´ska jag nog prova smile ja kemppi är riktigt bra svetsar smile fast min är ett undantag tongue kan påpeka att den är från 80-talet:| men ändå blev jag förvånad att den svetsade så bra som den gör. men det går ju inte att jämföra med de flesta 3-fas svetsarna wink

åter till tigsvetsarna. jag har inte så mycket erfarenhet där men enligt mitt tycke så är det bättre att lägga ner mer pengar direkt på en bra och inte snåla smile men det finns ju förstås billigare och bra tigar av ett mer okänt märke smile även begagnade och man får tillbaka hyffsat mycket om man skulle sälja svetsen i framtiden.


1 749 Inlägg
30 mars 2010
#7
Vad blir det för skiillnad om man gör så med kablarna då?
Jag har 16A uttag i garaget i både 400 och 240V.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

323 Inlägg
30 mars 2010
#8
patrikke skrev:
Vad blir det för skiillnad om man gör så med kablarna då?
Jag har 16A uttag i garaget i både 400 och 240V.

Oftast är de bara 1,5mm2 till 220V utagen medan de måste vara 2,5mm2 till 400V. Dessutom på min esab 150A så var de bara 1,5mm2 på sladden in i svetsen den den vill ha 16A men sladden begränsar till 10A.

Fick tipset av en som jobbar med svetsar.

Förlåt till OT.

Edit:
0,75 mm2 = Max 6A
1,5 mm2  = Max 10A
2,5 mm2  = Max 16A
4,0 mm2  = Max 20A
6,0 mm2  = Max 25A
10,0 mm2 = Max 35A
16,0 mm2 = Max 63A
Senast redigerat av Froborg (30 mars 2010)


2 Inlägg
21 januari 2011
#9
Tja grabbs!

Tänkte se om jag kunde bidra med lite kunskap kring detta, då jag jobbar som licens svetsare
inom stål , rost fritt, aluminium, koppar och mässing.

Dän här Ben Royal svetsen som det var lite tal om funkar kanon till ex: svetsa lite insug etc.
tänkte på den som ger 315A.
Det som är lite kinkigt med dom "billigare maskinerna" är just intermittensen.
Dvs: svetstiden i förhållande till kyltiden enkelt beskrivet.
I Aluminium kan man ha som en liten rikt linje att det krävs 40Ampere per millimeter material tjocklek.
Och tyvärr så är ju dom stabila industri maskinerna hutlöst dyra.
Jag kollar just nu på och köpa en ny spritkyld Kemppi 300A ac dc tig : 55000:- plus moms, det svider.

Om man har en lite ström svagare maskin kan man ju alltid komplettera med en skyddsgas som
heter Helon 70 som är en aktiv gas som är extremt "värmande" om man säger så.

Ställ gärna massor med frågor kring detta med svetsning så hjälper jag gärna till, om jag kan vill säga.

//Jensa

Turbolover!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 januari 2011
#10
Funkar ju att köra MIG i aluminium också har sett det göras med hyggligt resultat, jag har däremot aldrig provat själv så kan inte säga om det är svårt eller inte. Har ett papper som säger att jag kan Tig-svetsa men har aldrig hållit i en, svensk skola i ett nötskal!

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 Inlägg
21 januari 2011
#11
Det går absolut att göra bra resultat med mig svetsen i aluminium. I Marin industrin
Använder man mycke migsvetsning i aluminium.
Nackdelen med migen är att det går så fruktansvärt fort att lyckas eller misslyckas.
Tigen har man bättre kontroll på smältan tycker jag, men det finns dom som föredrar migen
först och främst,, har nog lite o göra vad man vant sig vid tror jag.
Migen tänder man , sen är det hålla platta i matta annars blir det natta. ha ha....
Skämt o sido.
Tigen kan man styra som man vill om man har fotpedal och koka ur slagg och sånt skräp
Man inte vill ha i smältan.

//Jensa

Turbolover!


Sök