2925
Sök

Vilken motorolja ska jag köpa? (Golf GTI -85)

VW-nörd
38 Inlägg
17 mars 2010
Trådstartare
Jag tänkte byta motorolja till min GTI från -85. Den är original i motor och har gått över 24.000 mil. Vad ska jag köpa för olja?

Jag vill att motorn ska bli så långlivad som möjligt. Delsyntetisk eller mineralbaserad motorolja? Mekonomen har nån mineralbaserad Castrol-olja för 300 kr, som är till för motorer som gått över 10.000 mil.

Sedan finns det ett gäng billiga oljor av märket "Grade" på Coop Forum för ca 150 kr, både delsyntet och mineralbaserad.

Så vilken bör jag välja? Jag tar hellre nån av de billiga, så länge de inte är skitoljor dvs. Vad säger ni?
Senast redigerat av GTI-Kungen (17 mars 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
17 mars 2010
Biltema syntet å varför skall den v alånglivad för tycker du det e så dyrt md ett filter å 4 liter olja

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 327 Inlägg
17 mars 2010
Biltema, eller köp tex shells olja från någon däck/olja firma. Bry dig inte så mycket om långlivad, bättre att byta olja var 1000:e mil istället.

927 Inlägg
17 mars 2010
GTI-Kungen skrev:
Jag tänkte byta motorolja till min GTI från -85. Den är original i motor och har gått över 24.000 mil. Vad ska jag köpa för olja?

Jag vill att motorn ska bli så långlivad som möjligt. Delsyntetisk eller mineralbaserad motorolja? Mekonomen har nån mineralbaserad Castrol-olja för 300 kr, som är till för motorer som gått över 10.000 mil.

Sedan finns det ett gäng billiga oljor av märket "Grade" på Coop Forum för ca 150 kr, både delsyntet och mineralbaserad.

Så vilken bör jag välja? Jag tar hellre nån av de billiga, så länge de inte är skitoljor dvs. Vad säger ni?

Jag köpte olja på Swedol, Q8 olja på 20 liter dunk. 1200 spänn kostade oljan som är rekomenderad till min bil. 60kr/liter. Samma olja på macken kostar nästan 200kr/liter

Det viktigaste av allt. KÖP den Viskositet som rekomederas till DIN bil. Det är mycket viktigare än om det är en mineral eller syntet olja. Och tar man steget mot syntetolja, ta hela steget. Delsyntet är för mig helt obegriplig. Dyrt och bara lite bättre än mineral.

Biltema är samma som Statoil. Eller var i alla fall. Men dom köper bara av stora erkända leverantörer.

Mats

Sök