3348
Sök

Problem med styrsystem till volvo 240 b230f ombyggd till turbo

Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#1
Tjena, vi har nu under vintern turbokonverterat vår volvo 240 gl -88. Problemet är nu att när vi skulle ha igång den så är där liv i den i början och tänder till men sedan är den sten död. (dock har den kommit igång 2ggr och då varit igång ca 10 secunder innan den sen dött)

Och efter att både dubbelkollat o trippelkollat allting hittar vi inget som inte stämmer. Sen började vi läsa på nätet igen och hittade något om att man måste ha lh2.4 för har man lh2.2 så flippar motorn ur helt när man har turbo på.

Vi anar alltså att det är något med styrsystemet som går snett för om ovanstående stämmer så kan det vara så att motorn går igång lite grann innan den ''kommer på'' att där är turbo och då slutar fungera korrekt.

Om det nu är så kan man konvertera till lh2.4 eller är det enklare att byta hela altet då till t.ex megasquirt eller liknande.

Allting jag har monterat på finns skrivet på min sida men är det något annat ni behöver veta så ställ frågor vill jättegärna ha igång turboprojektet:)

Mvh// Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 mars 2010
#2
Har du originalboxen också ?

Anledningen till att man brukar ta lh 2.4 är ju för att man stoppar i en 230ft/fk i ett paket och då tar man lh2.4 från en 240 ( eftersom den har lös kabelstam till motorn ) och alla boxarna som hör till motorn.

Tror nästan du ska satsa på megasquirt om du ändå ska ta o byta, såvida du inte har en anna box sitter i redan. lh2.4 funkar ju bra till en original ft/fk men ska man gå längre måste man ändå uppgradera.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#3
Okeej tack så mycket för att du tar dig tid men är inte jättebra på elen i 240:in ÄN:P men vilka boxar menar du har väl bara den som sitter direkt ner till vänster i motorrummet? Ja jag har originalboxen kvar då som jag förmodar är en lh2.2 men så det går alltså inte att köra turbo med en lh2.2??

Ursäkta om jag yrar runt lite :S

MVH// Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
21 mars 2010
#4
asså de går ju men den är inte gjord för de.

lambdan och lmm:en klarar ju av att kompensera lite men långt ifrån allt som krävs om man ska ladda lite. Var nån som hade lyckats köra 0.5 i ladd med originalboxen och lite högre soppatryck på sin åkerbil.

lh2.4 + turboboxar är ju gjort för turbo och har en annan kurva på tändning och bränsle.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#5
Åhh jaja nu snurrar det i huvet :S haha då är det bara till aatt forska vidare på nätet om man skall försöka konvertera till lh2.4 eller gå över till megasquirt direkt. Vet du ungefär hur mycket en original lh2.4 kan levera för om den klarar av typ strax över 200 hp är det ju knappt lönt att klydda med?

Men och andra sidan har jag läst en del om megasquirt men förstår inte så jättemycket men det verkar ju finnas många som kan en hel del om det här på garaget.org big_smile

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

357 Inlägg
21 mars 2010
#6
Beroende på hur seriöst bygge du gör så går det att köra med orginal styrsystem även om detta inte är att rekommendera då bränsleblandningen inte blir rätt och risk för spikningar finns. Att den inte startar beror troligen på ett kringliggande fel.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#7
Ja men vad tycker du att jag ska göra då?.. För nästan varje gång man vrider om nyckeln så blir det en eller två ''poffar'' sedan dör den helt, hmm. Verkar inte detta vara något typ av styrsystemsfel?

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

357 Inlägg
21 mars 2010
#8
Vad kör du med för spridare och har dom rätt ohmtal? Vilket bränsletryck? Har du orginal lmm?


1 Inlägg
21 mars 2010
#9
har du rätt ohm på spridarna?


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#10
Ja, jag har låg ohms spridare på 380cc och när vi har prövat bränsletrycken 0,5/ 1,0/ 2,0/2,7/3,0/3,8 och 6 bar men det verkar lika dött på alla tryck sad ja jag har original LMM?

Tack så jättemycket för att ni tar er tid big_smile

Mvh// Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

357 Inlägg
21 mars 2010
#11
du ska ha högohmiga annars funkar det inte. Montera ett motstånd och hoppas på att boxen klarat sig.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#12
Eller ja nu blev jag osäker ska genast gå o kolla för jag har det sparat på den andra datorn;) Häng kvar 2 min smile

Mvh // Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#13
Så varit och kollat nu det står ''recistance 15,8 ohms'' och ''high impedance'' så det är nog högohms ändå vad gör jag nu? :S

Mvh // Douglas Sterner

EDIT: Men varför undra du om jag har original LMM har hört vissa pratar om att om man har större spridare ska man ha större LMM?
Senast redigerat av Dogge_93 (21 mars 2010)

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

357 Inlägg
21 mars 2010
#14
Dogge_93 skrev:
Så varit och kollat nu det står ''recistance 15,8 ohms'' och ''high impedance'' så det är nog högohms ändå vad gör jag nu? :S

Mvh // Douglas Sterner

EDIT: Men varför undra du om jag har original LMM har hört vissa pratar om att om man har större spridare ska man ha större LMM?

Tänkte mer på ifall du bytt till en större med fel nummer. Men du kan ha kvar orginal. Bränsletrycket tror jag borde ligga på runt 2.5bar.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#15
Haha jo det kan säkert stämma med 2,5 bar men det har jag ju typ prövat :S Så du tror alltså inte att det har och göra med att jag har en lh2.2 som det inte funkar? Men du har ju en 740 gl ''turbo'' har du fått igång den? i så fall med vilket styrsystem?

Mvh // Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

357 Inlägg
21 mars 2010
#16
Jag har lh 2.4 orginal på den bilen. Om du gör ett hyffsat seriöst bygge skulle jag nog föreslå att du byter till lh 2.4. Ett hyffsat lätt byte om du tar härvan från 240.


Under upplärning
368 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
#17
Kanon ja men då satsar jag nog på få tag på lh 2.4 så ja kan få igång bilen och sen kan jag ju se hur den går (tror jag investerar bredbandslambda när jag fått igång den) och funkar det kör jag på det, räcker det inte till för man ju söka efter nått värre eftermarknads system wink Tack för hjälpen big_smile

Mvh // Douglas Sterner

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

Under upplärning
368 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#18
3 snabba xtra frågor:
1. OM min 531 topp kommer från en bil med LH2.4 system har den då fel tempgivare? enligt några andra här på forumet är det så, kan detta göra att 2.2 får yrsel?
2. Om man nu har LH2.2, vart ska man koppla vakuumslangen som går från LH2.2 (sitter nu på insuget) (sitter den där också på orginal B230 turbo?)
3. Finns det Volvo orginal turbo med LH2.2?
Efter lite funderande tycker jag att den åtminstone ska gå på tomgång, då är det ju samma som en sugis?!?

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!

10 287 Inlägg
22 mars 2010
#19
1: Det är olika tempgivare till LH2.2 och 2.4. Dom ser likadan ut med likadana kontakter men givaren för LH2.2 är en enkelgivare isolerad från jord med nominellt 2.2 kohm vid 20 grader mellan stiften. LH 2.4 är en dubbelgivare där två inre givare ligger mellan varsitt stift och jord. Dessa mäter också nominellt 2.2kohm vid 20 grader men då mellan stift - jord.

2: Vakuumslang till BTR går till insug.

3: Ja


Dom två absolut vanligaste standardfelen när man håller på att kladda runt är dels tempgivaren och dels att man monterar svänghjulet fel efter demontage.

Man kontrollerar:
1: tempgivare
2: svänghjul
3: Sedan att man har gnista
4: batteriets kondition
5: Sedan att den startar med startgas.
6: Och slutgiltigt att den startar med bränslesystemet igång.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Under upplärning
368 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
#20
Tack för värdeful information, har svänghjulsposition någon inverkan när man har LH2.2? där är ingen givare till svänghjulet vad jag har kunnat se?

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..."
BMW 525 M50B25 E34 Team Track Attack, kolla här!
BMW 540/6 M60B40 projekt, kolla här!


Sök