3816
Sök

Problem 200sx

82 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#1
Stod på tomgången häromdagen och märkte att det var något somi nte stod rätt till.
På varm motor visade tomgångs varvet 1500. Sen minuten senare så sjönk d snabbt
till 1000 och pendlade där mellan 1000 och 1500 Sen tvärdog bilen. När jag sedan körde iväg
och varvade ca 3000 började bilen bara pluddra och ville inte ladda mer.
Någon som har en teoroi  på vad detta kan bero på ?


Lada-missbrukare
566 Inlägg
4 juni 2006
#2
KAN var luftmassamätaren...Vanligt symptom att på 200sx då att den inte varvar mer än 3000...

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

82 Inlägg
4 juni 2006
Trådstartare
#3
Lada Tuning skrev:
KAN var luftmassamätaren...Vanligt symptom att på 200sx då att den inte varvar mer än 3000...

Har provat att koppla ur den och då bara den tvärdör så har svårt o tro det : /


74 Inlägg
4 juni 2006
#4
Kan också va en stor läcka i ic rören.

130 Inlägg
4 juni 2006
#5
Skriver upp en lista på lite saker som kan orsaka detta problem:

LMM - som i inläggen ovan - Brukar inte kunna varva över 2500 om den e kass
Kamaxelgivaren som rört på sig - Den givaren kan spöka till det rejält om den sitter lite löst
Tryckrören "slangarna" - En läcka i dessa så får du galen luft/besin blandnig - bilen går skit
Vacumslang till tomgången - E den på plats hel?
Lambdasonden - Prova att koppla ur kontakten - bättre eller sämre
Dumpen som inte håller tätt?

Lycka till!
Senast redigerat av MM (4 juni 2006)

-=//[b-6]\\=-

91 Inlägg
4 juni 2006
#6
Hade liknande problem med min gamla häck.. Provade allt ovanstående utan resultat, bytte sedan soppapumpen, och allt funkade finfint. Måste dock tillägga att min tomgång var ganska så hyfsad..


82 Inlägg
5 juni 2006
Trådstartare
#7
MM skrev:
Skriver upp en lista på lite saker som kan orsaka detta problem:

LMM - som i inläggen ovan - Brukar inte kunna varva över 2500 om den e kass
Kamaxelgivaren som rört på sig - Den givaren kan spöka till det rejält om den sitter lite löst
Tryckrören "slangarna" - En läcka i dessa så får du galen luft/besin blandnig - bilen går skit
Vacumslang till tomgången - E den på plats hel?
Lambdasonden - Prova att koppla ur kontakten - bättre eller sämre
Dumpen som inte håller tätt?

Lycka till!

Tack för många bra svar! Är mest inne på lambdan också,ska kolla det idag.
Precis innan den börja fågla sig så hörde jag en hög knall,dock ingen avgasknall.
Något man kan koppla till dessa alternativ ?


130 Inlägg
5 juni 2006
#8
Låter som den tänder på fel ställe.. Smäller rätt bra om man får den att tända fel.. Min gamla nissan, satt kamaxelgivaren lite löst, så efter man hade startat den och stängt av den igen var den hur jobbig som helst att få igång. "hade ändrat läge" då försöker databoxen korigerar detta så bra det går.. Och då kunde det hända att den tände i helt galet, small bra från luftfiltret. Kolla tändningen med strobe och kolla även hur stiften ser ut när du ändå e på gång. Soppapumpen kan det ju också vara men verkar skummt om den ger sig på tomgång också isåfall.. En sak om den tvekar när man gasar på lite.

Lycka till!

-=//[b-6]\\=-

82 Inlägg
15 juni 2006
Trådstartare
#9
Någon som vet om d kan vara tändningshjulet eller hallgivaren ? med tanke på det exakt varvtalet där problemet uppstår ?`


88 Inlägg
15 juni 2006
#10
Du ska vara glad att det inte e värre!  va inne på ts motor i åstorp och skulle bänka och felsöka bilen! allt va bra tills killen övervarva så att vattenpumpen sprack rakt över sen gjorde vi ett komptest och 3an hade typ 4 kilo bara så nu ska jag bara hitta en ny motor sen jävlar ska den gå!

______________________
Man lever bara en gång


Sök