Jag ångrar att jag inte startade en projekttråd direkt. Men så gick tiden och jag grejade lite och tänkte att ne om jag skulle ha en projekttråd så skulle det ha varit från start.
Men så har jag tänkt om...![smile](img/smilies/smile.png)
Får börja gå igenom historien till dags datum för Er:
Jag har innan detta aldrig rört en skruv på en bil, inte ägt moped eller liknande, jag börjar alltså helt från noll.
År 2006 började det pratas om att moster skulle köpa ny bil. Hon ägde då en peugeot 206 XS 1,6 -99 som jag var lite inresserad av.
Det bestämdes att hennes nya bil skulle insklaffas våren 2007.
Så året 2006 ägnades åt att lägga varenda krona jag kunde skramla ihop på billjud, då det var prio 1.
Ung och dum som man var började man ju i fel ände.
Det som införskaffades var följande:
Huvudenhet Pioneer DEH-3900MP
Slutsteg USB Twinfan 1200 SE 2x300W RMS vid 4ohm
Kondensator USB 1,2F
Baslåda 2 x Kicker Comp VR 10" 350W RMS per st (Färdigbyggd låda)
6x9" hatthyllehögtalare MDS GP369 200W RMS
Slutsteg MDS (till hatthyllehögtalarna, detta finns inte kvar längre, kommer inte ihåg modell eller mer specifikationer)
Bilen köpte jag våren 2007 och det första jag gjorde var att med hjälp av en kompis montera ljudet.
Bilen i inköpsskick:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329561_rqu3jg.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329560_4a6v63.jpg]()
Detta tillsammans med orginalhögtalare i framdörrarna drivna av huvudenheten blev den setup jag åkte med länge.
Hela 2007 nöjde jag mig med mitt bra ljudsystem. Självklart drömmandes om en fräckare bil. Men dels så fanns inte pengarna då jag tog studenten 07 och enbart jobbade deltid sommaren/hösten.
Jag ville lära mig göra så mycket som möjligt med bilen själv så jag roade mig med att i pappas sällskap plocka isär och göra service på bromsar, byta olja och filter, laga lite avgassystem, skrapa rost och lacka skärmkanter.
Bagageutrymmet:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/261248_qc9k7y.jpg]()
Bilen gick även vinter 07/08.
Efter vintern var det samma visa igen med att skrapa rost och lacka skärmkanter. Ungefär då någongång fick jag även mer jobb och jag bestämde mig för att efter allt surfande på garaget.org och realcar så ville jag styla min bil.
Våren 2008 gick i stort sett all inkomst till stylinggrejer. Jag började med att tona rutorna bakom förarrutan:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370307_c6gm2v.jpg]()
Därefter följde att lacka lister runt om och speglar.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358472_7vw7c7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358473_2yla9d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358474_xksfba.jpg]()
Jag resonerade som så att för att komma igång så handlar jag lite grejer för då har jag ingen återvändo. Då måste jag lära mig, och förhoppningsvis lyckas.
Det jag handlade var:
Fälgar (Ace - Caipirinha (Cairo)) 16":
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329562_i0x1j0.jpg]()
Strålkastare Angeleys:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/338518_50owt6.jpg]()
Led-baklyktor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/356641_mx93vx.jpg]()
Rieger sportgrill:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349896_chx3ma.jpg]()
DTM splitters:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349898_q93hy3.jpg]()
Detta tog väl ungefär sommaren 2008 att pula med. Självklart fick jag lov att fråga och be om hjälp men jag har lossat och satt dit i stort sett alla skruvar själv. Det är jag nöjd med.
Jag låter lite bilder från sommaren 2008 tala för sig själv:
Jag ligger och monterar splitters:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361595_m69tr8.jpg]()
Splitters monterade:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361594_nwjyut.jpg]()
Här ska det bytas baklampor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370206_4pxw1u.jpg]()
Personligt rekord i demontering. Ska dit med sportgrill och nya lyktor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373220_ds1iv9.jpg]()
Nymonterade angeleyes:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373894_ok0zja.jpg]()
Fronten klar och fälgarna monterade:
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-943670.jpg]()
Självklart en PSC-streamer![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372933_pf3t4h.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372935_lyastx.jpg]()
Lackering av inredning:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81020.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81021.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-509196.jpg]()
Jag kom även til insikt med att jag börjat i fel ände då det gällde bilstereo så jag bestämde mig för att byta ut MDS 2-kanalssteget till hatthyllehögtalarna mot ett "JBL GTO 75.4 4x75W RMS vid 4ohm" och köra hatthyllehögtalarna samt framsystem med.
Orginal framsystem ersattes av "DLS R6A"
När ett annat steg skulle in i bagagen fick jag bygga om lite där med och tog då ljudbygget ett steg högre genom att klä all otäck ren trä i tyg.
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-614596.jpg]()
Nu ser ljudsystemet ut såhär:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg]()
...och med detta spelade jag 138,6dB när jag vågade mig på att provspela på MDS i Örebro i slutet av säsongen.
Sänkfjädrar 30mm till fram inhandlas och här fegar jag och lämnar bort arbetet.
Vilket jag ångrar fruktansvärt. Visst jag har fått en lite lägre bil, men vad har jag lärt mig!?!? och hur mycket pengar hade jag haft till annat om jag gjort det själv...
-jaja det är av misstagen man lär sig.
Jag börjar bli nöjd...
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-1028714.jpg]()
Denna vinter (08/09) placerar jag bilen i garage.
Vid besiktningen vår -09 får jag lite roliga nyheter i form av att länkarm och hjullager behöver bytas.
Och vis av skadan så tänker jag minsann göra detta själv.
Nu börjar jag nå den punkt då jag inte längre kan ta hjälp av pappa![tongue](img/smilies/tongue.png)
Men jag har med honom en hel del, bollar idéer och resonerar med. Det är alltid bra och tryggt att ha några händer extra.
Jag/vi löste det. Det tog ett par veckor men vilken seger. Det enda jag fick lov att ta hjälp med var ur och ipressning av själva hjullagret.
Nu var jag byggsugen igen.
Sportluftfilter K&N inhandlades för insugsljudets skull.
Det var ett himla pill för att få det monterat snyggt och prydligt men jag blev nöjd med även detta projekt:
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-855297.jpg]()
Flyttar även hemifrån (Varnhem) till lägenhet i Skövde 1:a April 2009.
Jag får kontakt med en trevlig kille i Varberg som också håller på och bygger på en 206. Dock i helt annan utsträckning än det lilla jag håller på med i jämförelse.
Jag handlar utav honom ett avgassystem bestående av en delning till två sista ljuddämpare. En på varje sida.
Dels för ett lite häftigare ljud och även för utseenden bakifrån.
Lite senare på sommaren får jag en överraskning i form av ett glapp i bakaxeln.
Då väcks idéerna om att kanske kunna bli av med trumbromsarna och få fina skivbromsar innanför fälgarna istället.
Efter mycket sökande och kontakt med många olika inblandade så hittar jag rätt som det är en i stort sett ny bakaxel med skivbromsar i samma kommun hos en väldigt trevlig kille.
Det läget får ju bara inte gå förbi mig tänker jag och gör affär, utan att egentligen ännu ha en bra plan för hur det ska bli.
Men väl där så blir det till att hissa upp bakänden på bilen på pallbockar i garaget och börja titta på hur jag ska få ner bakaxeln och upp med en ny...
Jag lyckades få ner den och här ligger dom båda brevid varandra:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/778342_7dt6ls.jpg]()
...och där ligger nu den nya, ska bara upp några decimeter och skruvas fast. Hur svårt kan det vara...
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779141_55cqxm.jpg]()
På plats:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779147_fnlc8c.jpg]()
Och vilken härlig känsla med skivbromsar där:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779145_id9bob.jpg]()
Blev en shoppingtur till biltema där det på inköpslistan stod: bromsok, belägg, bromsrör, skarvar, kopplingar och nipplar.
Efter att ha satt ihop systemet visar det sig att det läcker fruktansvärt med bromsvätska. Okej då vet jag iaf att jag inte gjort rätt.
Det är höst och kallt så jag bestämmer mig för att låta det vara till vårsolen värmer.
Mer motvind är att ABS-systemet inte fungerar. Något ställer till det med givare eftersom det inte är helt 100% samma till varianten med skivbroms som trumbroms.
-Detta vet jag heller inte riktigt hur jag ska reda ut.
Enklast vore om jag kan få ett intyg från Peugeot att bromssystemet uppfyller alla krav även utan ABS för då godkänns det vid en registreringsbesiktning av Bilprovningen.
Detta är också vad jag har att ta tag i till våren![smile](img/smilies/smile.png)
Det sista jag gjorde innan vintern var att bestämma mig för att bygga om ljudet helt. Jag kommer ha kvar samma prylar men det stora är att baksätet ska offras för en snyggare installation i bak, samt att dörrsidorna ska göras snygga genom att platsa.
Det blir något helt nytt för mig, precis som i stort sett alla andra moment hittills![smile](img/smilies/smile.png)
Förlåt det allra sista jag gjorde var att komma på att alla häftiga bilar har extra mätare så det ska ju jag med ha. Jag handlade en voltmätare och en oljetrycksmätare a la Biltema. Började putsa och slipa pch spackla på översta mittenpanelen i inredningen och tror att mätarna får placeras där klocka/datum/yttertemp sitter. Den infon kan jag offra.
Sent på hösten beställde jag ett D2 Sports coiloverkit, egentligen bara för att kunna få höjden fram exakt som jag vill.
NU ÄR DET VÅR OCH HÄR STÅR JAG MED PROJEKTET IDAG.
Coioloverkitet är hämtat men ligger fortfarande i kartongen i vardagsrummet.
Jag är ordentligt sugen på några fler plusgrader nu och börja bygga ljud och självklart även D2 kittet.
Jag är också rätt sugen på att få ordning på bromssystemet och hur det blir med ABS och besiktningen... men det löser sig.
Det jag har framför mig nu är:
-Göra klart bromsystemet
-Ljudbygget i bagageutrymmet
-Colioverkitet
-Dörrsidorna
-Extra mätarna
-Avgassystemet
-Vinge
Jag reserverar mig för att jag kan ha glömt mer elle mindre viktiga detaljer![smile](img/smilies/smile.png)
Nu är det fritt fram att komma med åsikter, synpunkter, tips, idéer och kritik.
Ha det så bra så hoppas jag att det blir väder för bilbygge snart så jag kan komma med en update.
Mvh Sebastian
Men så har jag tänkt om...
![smile](img/smilies/smile.png)
Får börja gå igenom historien till dags datum för Er:
Jag har innan detta aldrig rört en skruv på en bil, inte ägt moped eller liknande, jag börjar alltså helt från noll.
År 2006 började det pratas om att moster skulle köpa ny bil. Hon ägde då en peugeot 206 XS 1,6 -99 som jag var lite inresserad av.
Det bestämdes att hennes nya bil skulle insklaffas våren 2007.
Så året 2006 ägnades åt att lägga varenda krona jag kunde skramla ihop på billjud, då det var prio 1.
Ung och dum som man var började man ju i fel ände.
Det som införskaffades var följande:
Huvudenhet Pioneer DEH-3900MP
Slutsteg USB Twinfan 1200 SE 2x300W RMS vid 4ohm
Kondensator USB 1,2F
Baslåda 2 x Kicker Comp VR 10" 350W RMS per st (Färdigbyggd låda)
6x9" hatthyllehögtalare MDS GP369 200W RMS
Slutsteg MDS (till hatthyllehögtalarna, detta finns inte kvar längre, kommer inte ihåg modell eller mer specifikationer)
Bilen köpte jag våren 2007 och det första jag gjorde var att med hjälp av en kompis montera ljudet.
Bilen i inköpsskick:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329561_rqu3jg.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329561_rqu3jg.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329560_4a6v63.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329560_4a6v63.jpg)
Detta tillsammans med orginalhögtalare i framdörrarna drivna av huvudenheten blev den setup jag åkte med länge.
Hela 2007 nöjde jag mig med mitt bra ljudsystem. Självklart drömmandes om en fräckare bil. Men dels så fanns inte pengarna då jag tog studenten 07 och enbart jobbade deltid sommaren/hösten.
Jag ville lära mig göra så mycket som möjligt med bilen själv så jag roade mig med att i pappas sällskap plocka isär och göra service på bromsar, byta olja och filter, laga lite avgassystem, skrapa rost och lacka skärmkanter.
Bagageutrymmet:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/261248_qc9k7y.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/261248_qc9k7y.jpg)
Bilen gick även vinter 07/08.
Efter vintern var det samma visa igen med att skrapa rost och lacka skärmkanter. Ungefär då någongång fick jag även mer jobb och jag bestämde mig för att efter allt surfande på garaget.org och realcar så ville jag styla min bil.
Våren 2008 gick i stort sett all inkomst till stylinggrejer. Jag började med att tona rutorna bakom förarrutan:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370307_c6gm2v.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370307_c6gm2v.jpg)
Därefter följde att lacka lister runt om och speglar.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358472_7vw7c7.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358472_7vw7c7.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358473_2yla9d.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358473_2yla9d.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358474_xksfba.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/358474_xksfba.jpg)
Jag resonerade som så att för att komma igång så handlar jag lite grejer för då har jag ingen återvändo. Då måste jag lära mig, och förhoppningsvis lyckas.
Det jag handlade var:
Fälgar (Ace - Caipirinha (Cairo)) 16":
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329562_i0x1j0.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/329562_i0x1j0.jpg)
Strålkastare Angeleys:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/338518_50owt6.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/338518_50owt6.jpg)
Led-baklyktor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/356641_mx93vx.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/356641_mx93vx.jpg)
Rieger sportgrill:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349896_chx3ma.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349896_chx3ma.jpg)
DTM splitters:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349898_q93hy3.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/349898_q93hy3.jpg)
Detta tog väl ungefär sommaren 2008 att pula med. Självklart fick jag lov att fråga och be om hjälp men jag har lossat och satt dit i stort sett alla skruvar själv. Det är jag nöjd med.
Jag låter lite bilder från sommaren 2008 tala för sig själv:
Jag ligger och monterar splitters:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361595_m69tr8.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361595_m69tr8.jpg)
Splitters monterade:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361594_nwjyut.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/361594_nwjyut.jpg)
Här ska det bytas baklampor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370206_4pxw1u.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/370206_4pxw1u.jpg)
Personligt rekord i demontering. Ska dit med sportgrill och nya lyktor:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373220_ds1iv9.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373220_ds1iv9.jpg)
Nymonterade angeleyes:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373894_ok0zja.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/373894_ok0zja.jpg)
Fronten klar och fälgarna monterade:
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-943670.jpg](https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-943670.jpg)
Självklart en PSC-streamer
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372933_pf3t4h.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372933_pf3t4h.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372935_lyastx.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/372935_lyastx.jpg)
Lackering av inredning:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81020.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81020.jpg)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81021.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/49078-81021.jpg)
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-509196.jpg](https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-509196.jpg)
Jag kom även til insikt med att jag börjat i fel ände då det gällde bilstereo så jag bestämde mig för att byta ut MDS 2-kanalssteget till hatthyllehögtalarna mot ett "JBL GTO 75.4 4x75W RMS vid 4ohm" och köra hatthyllehögtalarna samt framsystem med.
Orginal framsystem ersattes av "DLS R6A"
När ett annat steg skulle in i bagagen fick jag bygga om lite där med och tog då ljudbygget ett steg högre genom att klä all otäck ren trä i tyg.
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-614596.jpg](https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-614596.jpg)
Nu ser ljudsystemet ut såhär:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/182283_e9k7yo.jpg)
...och med detta spelade jag 138,6dB när jag vågade mig på att provspela på MDS i Örebro i slutet av säsongen.
Sänkfjädrar 30mm till fram inhandlas och här fegar jag och lämnar bort arbetet.
Vilket jag ångrar fruktansvärt. Visst jag har fått en lite lägre bil, men vad har jag lärt mig!?!? och hur mycket pengar hade jag haft till annat om jag gjort det själv...
-jaja det är av misstagen man lär sig.
Jag börjar bli nöjd...
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-1028714.jpg](https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-1028714.jpg)
Denna vinter (08/09) placerar jag bilen i garage.
Vid besiktningen vår -09 får jag lite roliga nyheter i form av att länkarm och hjullager behöver bytas.
Och vis av skadan så tänker jag minsann göra detta själv.
Nu börjar jag nå den punkt då jag inte längre kan ta hjälp av pappa
![tongue](img/smilies/tongue.png)
Men jag har med honom en hel del, bollar idéer och resonerar med. Det är alltid bra och tryggt att ha några händer extra.
Jag/vi löste det. Det tog ett par veckor men vilken seger. Det enda jag fick lov att ta hjälp med var ur och ipressning av själva hjullagret.
Nu var jag byggsugen igen.
Sportluftfilter K&N inhandlades för insugsljudets skull.
Det var ett himla pill för att få det monterat snyggt och prydligt men jag blev nöjd med även detta projekt:
![https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-855297.jpg](https://www1.garaget.org/archive/50/49078/46613/46613-855297.jpg)
Flyttar även hemifrån (Varnhem) till lägenhet i Skövde 1:a April 2009.
Jag får kontakt med en trevlig kille i Varberg som också håller på och bygger på en 206. Dock i helt annan utsträckning än det lilla jag håller på med i jämförelse.
Jag handlar utav honom ett avgassystem bestående av en delning till två sista ljuddämpare. En på varje sida.
Dels för ett lite häftigare ljud och även för utseenden bakifrån.
Lite senare på sommaren får jag en överraskning i form av ett glapp i bakaxeln.
Då väcks idéerna om att kanske kunna bli av med trumbromsarna och få fina skivbromsar innanför fälgarna istället.
Efter mycket sökande och kontakt med många olika inblandade så hittar jag rätt som det är en i stort sett ny bakaxel med skivbromsar i samma kommun hos en väldigt trevlig kille.
Det läget får ju bara inte gå förbi mig tänker jag och gör affär, utan att egentligen ännu ha en bra plan för hur det ska bli.
Men väl där så blir det till att hissa upp bakänden på bilen på pallbockar i garaget och börja titta på hur jag ska få ner bakaxeln och upp med en ny...
Jag lyckades få ner den och här ligger dom båda brevid varandra:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/778342_7dt6ls.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/778342_7dt6ls.jpg)
...och där ligger nu den nya, ska bara upp några decimeter och skruvas fast. Hur svårt kan det vara...
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779141_55cqxm.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779141_55cqxm.jpg)
På plats:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779147_fnlc8c.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779147_fnlc8c.jpg)
Och vilken härlig känsla med skivbromsar där:
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779145_id9bob.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/49078/779145_id9bob.jpg)
Blev en shoppingtur till biltema där det på inköpslistan stod: bromsok, belägg, bromsrör, skarvar, kopplingar och nipplar.
Efter att ha satt ihop systemet visar det sig att det läcker fruktansvärt med bromsvätska. Okej då vet jag iaf att jag inte gjort rätt.
Det är höst och kallt så jag bestämmer mig för att låta det vara till vårsolen värmer.
Mer motvind är att ABS-systemet inte fungerar. Något ställer till det med givare eftersom det inte är helt 100% samma till varianten med skivbroms som trumbroms.
-Detta vet jag heller inte riktigt hur jag ska reda ut.
Enklast vore om jag kan få ett intyg från Peugeot att bromssystemet uppfyller alla krav även utan ABS för då godkänns det vid en registreringsbesiktning av Bilprovningen.
Detta är också vad jag har att ta tag i till våren
![smile](img/smilies/smile.png)
Det sista jag gjorde innan vintern var att bestämma mig för att bygga om ljudet helt. Jag kommer ha kvar samma prylar men det stora är att baksätet ska offras för en snyggare installation i bak, samt att dörrsidorna ska göras snygga genom att platsa.
Det blir något helt nytt för mig, precis som i stort sett alla andra moment hittills
![smile](img/smilies/smile.png)
Förlåt det allra sista jag gjorde var att komma på att alla häftiga bilar har extra mätare så det ska ju jag med ha. Jag handlade en voltmätare och en oljetrycksmätare a la Biltema. Började putsa och slipa pch spackla på översta mittenpanelen i inredningen och tror att mätarna får placeras där klocka/datum/yttertemp sitter. Den infon kan jag offra.
Sent på hösten beställde jag ett D2 Sports coiloverkit, egentligen bara för att kunna få höjden fram exakt som jag vill.
NU ÄR DET VÅR OCH HÄR STÅR JAG MED PROJEKTET IDAG.
Coioloverkitet är hämtat men ligger fortfarande i kartongen i vardagsrummet.
Jag är ordentligt sugen på några fler plusgrader nu och börja bygga ljud och självklart även D2 kittet.
Jag är också rätt sugen på att få ordning på bromssystemet och hur det blir med ABS och besiktningen... men det löser sig.
Det jag har framför mig nu är:
-Göra klart bromsystemet
-Ljudbygget i bagageutrymmet
-Colioverkitet
-Dörrsidorna
-Extra mätarna
-Avgassystemet
-Vinge
Jag reserverar mig för att jag kan ha glömt mer elle mindre viktiga detaljer
![smile](img/smilies/smile.png)
Nu är det fritt fram att komma med åsikter, synpunkter, tips, idéer och kritik.
Ha det så bra så hoppas jag att det blir väder för bilbygge snart så jag kan komma med en update.
Mvh Sebastian
Senast redigerat av zetec (1 april 2010)
In hoc signo vinces
0
0
0
0