4209
Sök

CarfreakRacing proudly presents: B20 Turbo 500hk+ Dragrace!

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1041
Nu är det nära, ruskigt spänd på om det får plats el. ej. Är kanske bara nojjig...

När motor å låda är på plats så kan jag fixa till kardan tunneln, efter det kan jag bygga min mätarplåt samt dra elen sen vet ni vad som gäller: UPPSTART wink - När motorn är uppstartad så bjuder jag på öl wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971240_bzxwn8.jpg

Hoppas platsen räcker till :p

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971241_r4ahmb.jpg

//Carfreak

1 212 Inlägg
29 juli 2010
#1042
MrCarfreak skrev:
Carlén skrev:
MrCarfreak skrev:
Är det någon som vet vad det är för gänga till bultarna som håller fast framvagnsvaggan?

Edit: Fick motorfästen idag, tack än en gång Farbrorbozze!!

Har för mig att det är 3/4 på amazonen, kan nog vara samma kan jag tänka mig.

Mycket möjligt faktiskt! Skall försöka komma iväg imorgon till någon järnhandlare.

ta med bulten hem,,farsan fixar..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

1 212 Inlägg
29 juli 2010
#1043
MrCarfreak skrev:
Nu är det nära, ruskigt spänd på om det får plats el. ej. Är kanske bara nojjig...

När motor å låda är på plats så kan jag fixa till kardan tunneln, efter det kan jag bygga min mätarplåt samt dra elen sen vet ni vad som gäller: UPPSTART wink - När motorn är uppstartad så bjuder jag på öl wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive … bzxwn8.jpg

Hoppas platsen räcker till :p

http://www1.garaget.org/gallery/archive … r4ahmb.jpg

vilka härliga bilder!!!

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Självlärd
3 083 Inlägg
29 juli 2010
#1044
Det blir riktigt fränt det där. Hoppas att det går bra med motorn och allt smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1045
Volvo142_73a skrev:
Det blir riktigt fränt det där. Hoppas att det går bra med motorn och allt smile

Tack så väldigt mycket! Jodå, ska nog bli fint wink

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#1046
Första provmonteringen av motor å låda.. Som jag trodde tar det i lite här och var sad Så vad ska man göra... Bygga fullfjädrat race enligt SFRO boken el. försöka kapa balk osv. för att passa in.. Dock blir det fortfarande tight vid styrväxeln...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971383_podc1z.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971384_aja6z4.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1047
Ett problem avklarat, turbon får plats.. Men inte generator, tips på val av placering motages gärna!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971386_911sod.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/large/971387_3heh1t.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1048
För att vinna lite mer frigång åt turbon så gjorde jag såhär... Snittade upp rambenet, bankade inte biten en del som sedan helsvetsas igen. På så vis försämras styrkan minimalt i den bärande konstruktionen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971388_56wvgb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971389_s3o950.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1049
Svetsade precis fast plåten som jag snittade upp! Nu har jag tjänat ca. 2-3cm frigång åt turbon! wink
Kap - Våld - Svets = Lösning på det mesta wink
Blev la inte världens finaste svets fogar men kommer slipas ned och snyggas till, sedan åker det rostskydd på!

Nu återstår bara 1 problem, generatorn! Tips mottages gärna... Varför måste generatorn vara remdriven för wink - Alternativet är att montera en styrväxel från 240 utan servo, då behöver jag bara lite längre rattaxel samt svetsa fästen i framvagnsvaggan smile
Senast redigerat av MrCarfreak (30 juli 2010)

//Carfreak

P o r s c h e
1 700 Inlägg
30 juli 2010
#1050
Har 240 styrväxel i min 142 folkrace wink Vet inte om de är något att satsa på till en gatbil, blir ju inte 100% riktigt när man svänger etc. Och ska växeln vara centrerad får man banka in balken på den sidan också ^^

Kan du inte bygga ett nytt generatorfäste bara, så den kommer upp lite mer?
Senast redigerat av Bensinskallen (30 juli 2010)


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
30 juli 2010
#1051
Styrvinklarna blir fel med en 240växel, (eftersom armarna är bockade på styrsnäcka&hjälpstyrarm & då blir det rätt vinklar med "orginal växeln")

Flytta upp generatorn en bit, använd antingen båda eller ett av bulthålen på toppen&bredvid vattenpumpen, tillverka fäste eller bulta generatorn direkt i hålet.
Justerstaget kanske går att fästa i övre bulthålet som nuvarnade generatorfäste sitter i ?

Gör inte för mycke innan du har framvagnsbryggan på plats, kanske du måttat fel & ska flytta motrna upp/ner/hit eller dit wink 

Skulle du köra på stumma motorkuddar eller?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1052
farbrorbozze skrev:
Styrvinklarna blir fel med en 240växel, (eftersom armarna är bockade på styrsnäcka&hjälpstyrarm & då blir det rätt vinklar med "orginal växeln")

Flytta upp generatorn en bit, använd antingen båda eller ett av bulthålen på toppen&bredvid vattenpumpen, tillverka fäste eller bulta generatorn direkt i hålet.
Justerstaget kanske går att fästa i övre bulthålet som nuvarnade generatorfäste sitter i ?

Gör inte för mycke innan du har framvagnsbryggan på plats, kanske du måttat fel & ska flytta motrna upp/ner/hit eller dit wink 

Skulle du köra på stumma motorkuddar eller?

aha okej, det är såpass.. Men tänkte ta bort org. hjälparmar osv. samt använda styrväxeln ändar ända ut till hjulspindlarna. Dock blir det nog lättare att flytta generatorn!

Ska kolla på olika fäst sättning punkter !

Skall köpa nya bultar till bryggan idag så jag kan montera motorn permanent!
Växellådan verkar inte ta i kardantunneln som tur är smile Har dock inte provat med växellänkaget ännu. Behöver även ett växellådsfäste till m45:an då m40 fästet inte har samma cc-mått på bulthålen sad

aa de stumma fästena kommer användas så motorn endast kan röra sig minimalt! smile
Senast redigerat av MrCarfreak (30 juli 2010)

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
30 juli 2010
#1053
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Styrvinklarna blir fel med en 240växel, (eftersom armarna är bockade på styrsnäcka&hjälpstyrarm & då blir det rätt vinklar med "orginal växeln")

Flytta upp generatorn en bit, använd antingen båda eller ett av bulthålen på toppen&bredvid vattenpumpen, tillverka fäste eller bulta generatorn direkt i hålet.
Justerstaget kanske går att fästa i övre bulthålet som nuvarnade generatorfäste sitter i ?

Gör inte för mycke innan du har framvagnsbryggan på plats, kanske du måttat fel & ska flytta motrna upp/ner/hit eller dit wink 

Skulle du köra på stumma motorkuddar eller?

aha okej, det är såpass.. Men tänkte ta bort org. hjälparmar osv. samt använda styrväxeln ändar ända ut till hjulspindlarna. Dock blir det nog lättare att flytta generatorn!

Ska kolla på olika fäst sättning punkter !

Skall köpa nya bultar till bryggan idag så jag kan montera motorn permanent!
Växellådan verkar inte ta i kardantunneln som tur är smile Har dock inte provat med växellänkaget ännu. Behöver även ett växellådsfäste till m45:an då m40 fästet inte har samma cc-mått på bulthålen sad

aa de stumma fästena kommer användas så motorn endast kan röra sig minimalt! smile

det är just då det blir fel med styrvinklarna ,
240n har annan vinkel på armarna ute vid hjulen mot för 140n där "vinklingen" sitter i
hjälpstyrarmen&pitmanarmen på styrsnäckan,
Bygg ett eget stumt fäste även till växellådan då, annars bryter du väl sönder motorfästena om lådan kan röra sig, ett annat tips är att lägga hockeypuckar med ett borrhål i emellan istället för metalldistanser, då
minskar du lite på vibrationerna.

Jag har inget växellådsfäste wink

Nä nu lämnar jag datorn för några timmars "arbete" här hemma smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1054
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
Styrvinklarna blir fel med en 240växel, (eftersom armarna är bockade på styrsnäcka&hjälpstyrarm & då blir det rätt vinklar med "orginal växeln")

Flytta upp generatorn en bit, använd antingen båda eller ett av bulthålen på toppen&bredvid vattenpumpen, tillverka fäste eller bulta generatorn direkt i hålet.
Justerstaget kanske går att fästa i övre bulthålet som nuvarnade generatorfäste sitter i ?

Gör inte för mycke innan du har framvagnsbryggan på plats, kanske du måttat fel & ska flytta motrna upp/ner/hit eller dit wink 

Skulle du köra på stumma motorkuddar eller?

aha okej, det är såpass.. Men tänkte ta bort org. hjälparmar osv. samt använda styrväxeln ändar ända ut till hjulspindlarna. Dock blir det nog lättare att flytta generatorn!

Ska kolla på olika fäst sättning punkter !

Skall köpa nya bultar till bryggan idag så jag kan montera motorn permanent!
Växellådan verkar inte ta i kardantunneln som tur är smile Har dock inte provat med växellänkaget ännu. Behöver även ett växellådsfäste till m45:an då m40 fästet inte har samma cc-mått på bulthålen sad

aa de stumma fästena kommer användas så motorn endast kan röra sig minimalt! smile

det är just då det blir fel med styrvinklarna ,
240n har annan vinkel på armarna ute vid hjulen mot för 140n där "vinklingen" sitter i
hjälpstyrarmen&pitmanarmen på styrsnäckan,
Bygg ett eget stumt fäste även till växellådan då, annars bryter du väl sönder motorfästena om lådan kan röra sig, ett annat tips är att lägga hockeypuckar med ett borrhål i emellan istället för metalldistanser, då
minskar du lite på vibrationerna.

Jag har inget växellådsfäste wink

Nä nu lämnar jag datorn för några timmars "arbete" här hemma smile

aha okej, då slopar jag den idén smile

aa, kommer bli en likadan alu kudde till växellådan!
Hehe okej :p

Låter gött, här i götet finns det inte mycket man kan göra nu när det regnat i snart 1dygn.

//Carfreak

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 527 Inlägg
30 juli 2010
#1055
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:

aha okej, det är såpass.. Men tänkte ta bort org. hjälparmar osv. samt använda styrväxeln ändar ända ut till hjulspindlarna. Dock blir det nog lättare att flytta generatorn!

Ska kolla på olika fäst sättning punkter !

Skall köpa nya bultar till bryggan idag så jag kan montera motorn permanent!
Växellådan verkar inte ta i kardantunneln som tur är smile Har dock inte provat med växellänkaget ännu. Behöver även ett växellådsfäste till m45:an då m40 fästet inte har samma cc-mått på bulthålen sad

aa de stumma fästena kommer användas så motorn endast kan röra sig minimalt! smile

det är just då det blir fel med styrvinklarna ,
240n har annan vinkel på armarna ute vid hjulen mot för 140n där "vinklingen" sitter i
hjälpstyrarmen&pitmanarmen på styrsnäckan,
Bygg ett eget stumt fäste även till växellådan då, annars bryter du väl sönder motorfästena om lådan kan röra sig, ett annat tips är att lägga hockeypuckar med ett borrhål i emellan istället för metalldistanser, då
minskar du lite på vibrationerna.

Jag har inget växellådsfäste wink

Nä nu lämnar jag datorn för några timmars "arbete" här hemma smile

aha okej, då slopar jag den idén smile

aa, kommer bli en likadan alu kudde till växellådan!
Hehe okej :p

Låter gött, här i götet finns det inte mycket man kan göra nu när det regnat i snart 1dygn.

hänger regn i luften här med men jag skulle behöva få av alla bildelar från släpvagnen & lasta den med skräp istället & köra till återvinningen.

Ta nå tjocka plattjärn & bygg växellådsfäste av du, punkta ihop det på plats & plocka ner
& helsvetsa det sen. tror det håller bättre än det tunna plåtfästet som sitter orginal.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1056
farbrorbozze skrev:
MrCarfreak skrev:
farbrorbozze skrev:

det är just då det blir fel med styrvinklarna ,
240n har annan vinkel på armarna ute vid hjulen mot för 140n där "vinklingen" sitter i
hjälpstyrarmen&pitmanarmen på styrsnäckan,
Bygg ett eget stumt fäste även till växellådan då, annars bryter du väl sönder motorfästena om lådan kan röra sig, ett annat tips är att lägga hockeypuckar med ett borrhål i emellan istället för metalldistanser, då
minskar du lite på vibrationerna.

Jag har inget växellådsfäste wink

Nä nu lämnar jag datorn för några timmars "arbete" här hemma smile

aha okej, då slopar jag den idén smile

aa, kommer bli en likadan alu kudde till växellådan!
Hehe okej :p

Låter gött, här i götet finns det inte mycket man kan göra nu när det regnat i snart 1dygn.

hänger regn i luften här med men jag skulle behöva få av alla bildelar från släpvagnen & lasta den med skräp istället & köra till återvinningen.

Ta nå tjocka plattjärn & bygg växellådsfäste av du, punkta ihop det på plats & plocka ner
& helsvetsa det sen. tror det håller bättre än det tunna plåtfästet som sitter orginal.

Aha okej... men regn behövs ibland! njae, bör gå med org. fäste på växellåda mot min balk, kanske borra ett nytt hål bara.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1057
Sådär.. Generatorn flyttad, förhoppningsvis går det fritt nu. Skall testa hänga i motorn igen och se om det passar. Skulle även köpa de bultarna till framvagnsvaggan idag men Järnia hade inte och det enda företaget här i gbg som har så pass stora UNC bultar har semester stängt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/971481_z9bqt4.jpg

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1058
Passade inte heller.... Omöjligt att få in generatorn på vänstra sidan.. På höger sidan går det inte heller då turbon och tryckrör sitter där! Nå, vad ska man göra nudå..

Antingen får jag försöka hitta en pytteliten generator eller ta bort styrsnäckan å montera styrväxel från 240 el. liknande.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#1059
Funderar på en Daihatsu generator.. de är betydligt mindre än volvo generatorn.

Har löst det wink Hittade en plats där det passar.. Måste dock bygga nya fästen till generatorn men det löser man lätt, far min kom hem med 2st plattjärn i rostfritt igår så kommer väl till hands! smile

Edit: Gick dock inte att borra hål i plattjärnet sad Har för dåliga borr tror jag..
Senast redigerat av MrCarfreak (30 juli 2010)

//Carfreak

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
30 juli 2010
#1060
Generatorn kan sitta högt upp wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/481312_ms2ejh.jpg

Men varför har du inte vaggan på när du ska se om det passar? tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...


Sök