2651
Sök

Eftersnack: Stockholm-Linköping-Mantorp Karavanen till elmia 3/4

166 Inlägg
4 april 2010
850_GLT skrev:
alain skrev:
Det måste finnas en bra ledarbil som inte bara dra i väg utan tänka på andra och en sista bil som har radio kontakt med ledarbil, så var det inte eller, i min mening, en karavan ska vara trevligt och genom tänk körning.
Med en sådan körning, det resulterar att man kör själv utan bryr sig om karavan.
Verkar som att den karavan var mindre eller mer misslyckad, man lär sig av misstag som bör inte upprepas vid nästa karavan körning.
Viktigt att välja en bra ledarbil och slutbil.

jag hade en slutbil och han sa till när alla kommit upp på motorvägen och då ökade jag till ca 100 sen ökade jag lite till då dom kommit upp i den hastigheten. Så alla som påstår att jag drog upp i 120 direkt kan ju ta en koll på hastighetsmätaren nästa gång.

O ja det var första gången jag anordnade en sån här grej.. Det var även nån annan inne på mantorp som trodde att dom va ledarbil då någon hade en huligan tuta å då började folk köra fast jag stod vid utfarten. Men men jag skiter i detta.. Om folk ska klaga så kan dom göra saken bättre själv.

Tycker att det var bra för o vara första gången, synd bara att alla inte sköter sig smile

Turbo femma

German Engineering
9 083 Inlägg
4 april 2010
Seriöst, varför dissar alla 850_GLT? Det var ju första gången han anordnade karavanen. Om ni som gnäller kan göra det bättre, fixa en egen och vi får se om ni blir glada när folk dissar er.

Jag och Windzor anordnade en karavan från Sthlm, det gick ganska bra men det var riktigt kul att träffa några man kände i Mantorp.

Till 850_GLT: Synd att vi inte snackade lite, såg din bil när du körde in med alla bilar men vi kanske ses nästa gång smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

854 Inlägg
4 april 2010
Kan man inte ta kritik ska man fan hålla sig i bakgrunden och inte ta på sig en stor roll inom ett arrangemang.

wescrape
150 Inlägg
4 april 2010
CarpeDiem skrev:
Seriöst, varför dissar alla 850_GLT? Det var ju första gången han anordnade karavanen. Om ni som gnäller kan göra det bättre, fixa en egen och vi får se om ni blir glada när folk dissar er.

Jag och Windzor anordnade en karavan från Sthlm, det gick ganska bra men det var riktigt kul att träffa några man kände i Mantorp.

Till 850_GLT: Synd att vi inte snackade lite, såg din bil när du körde in med alla bilar men vi kanske ses nästa gång smile

Det kan jag inte hålla med om! Vi Uppsala folk hade en kanon karavan ner, men vid Stockholm så gick det inte så himla bra. Ledarbilens jobb att hålla koll så ledet hänger ihop! Inte bara gasa på! Hoppas att alla hade en bra dag iallafall!

Mvh Eddie Friberg | wescrape
http://www.garaget.org/EFriberg
BMW E30 320 Touring "Emily"

1 278 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
nu behöver vi inte klaga mer på ledarbilen,,, till nästa år så får vi tänka på att hålla en jämn fart, runt 100km/h sen kanske ha telefon kontakt med sista bilen,, inte så lätt o veta för han som åker i första bilen om det är massor glapp osv, de är som sagt 100 bilar till.. sen tycker jag att om man åker med karavanen så ska man följa de regler som man har kommit överens om...

Street Knight

155 Inlägg
4 april 2010
Finns inga bilder från karavanen ner? Länka gärna här, annars hittar man dom inte bland alla "Elmia" trådar på foto & film.

Sponsorer | BadAssParts.se | RaidoPower.se | VCRacing.se

37 Inlägg
4 april 2010
Samla alla och dra alla regler osv. i megafon före avfärd skulle nog vara bra...

12 086 Inlägg
4 april 2010
850_GLT skrev:
Till alla som ger mig diss.. Jag låg i max 80 - 90 från mantorp till en bit nedanför mjölby. Anledningen till att vissa fick köra 140 var för att folk körde om ledet och därför blev det gap. Jag hade folk i olika bilar i ledet för att kunna hålla en jämn hastighet. Sen om folk kör om så det blir gap kan jag inte göra något åt. Sen fick jag även höra att längre bak så va det folk som lekte, dvs körde om på insidan körde race mm! Om ni nu tyckte att det var värdelöst så kan ni väl göra saken bättre själva nästa år. Jag har 3 vittnen på att jag körde i max 80- 90 ett par mil.

Jag var inte med när du lämnade Mantorp, så jag kan vet inte hur fort du körde.
Det jag vet är att den sk karavanen va helt osammanhängande och vi visste inte änns om vi låg bakom lr framför den. Vi åkte ut på E4 med likasinnade bilar men tog rätt bra fart för att komma fram till något vi ansåg skulle va en karavan. Vi hade säkert 150-160 i 2 mil innan vi kom fram till dig, och där bestod ju karavanen av lika glest samlade bilar som när vi svängde på E4. Så nått måste ju blivit fel.
Men jag ska inte spy galla hela tiden, hoppas det blir bästa nästa år. Oavsätt ledarbil.
Det viktiga är nog att hålla riktigt låg hastighet redan från parkeringen. Det är många bilar och många saker som kan stanna upp ledet. Sen kommer det alltid finnas folk som inte vill anpassa sig tyvärr.. men igår fanns det inte mkt att anpassa sig till tyvärr.

24 Inlägg
4 april 2010
Här är en liten film jag la ihop från Lördagen, karavanen bland annat big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=dTdPhF-TLLI

Tanken var att jag skulle lägga mig sist i karavanen och sen filma hela vägen till ledarbilen, men när jag kom ut på motorvägen fick jag ligga runt 150 för att komma ifatt och de var så utspritt så jag filmade bara några random bilar wink

hoppas på en bättre karavan nästa gång, dock väldigt bra initiativ 850_GLT big_smile

Det jag tror på är att ledarbilen håller 80-90 hela vägen plus att man går igenom regler precis innan genom megafon eller liknande wink

Kör Porsche!
Webshop: www.bikermads.se

52 Inlägg
4 april 2010
jag hitta inte ens karavanen jag skulle åka med smile visste att den skulle rulla från solna vid 7:20 men efter en 30 min fisåkande på E4an så kom det aldrig någon karavan....

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
4 april 2010
Att köra karavan inte är en lätt sak, man måste ställa krav till dem som vill vara med, vill någon inte vara med på kraven får han köra själv tycker jag.
Den viktigast bil är ledarbil som bestämmer var han ska köra och inte mindre om hur han ska köra. (hastigheten)
Ledarbil bör vara väl markerad så alla vet att det är den och inget annat. Markerar ledarbil med typ orange ljus på taket även på slutbil.
Buskörningar som att köra på insidan ska inte accepterar, det är en fråga om trafik fara för sig själv och inte minst för andra trafikanter även skada andra bilar med stenkast därmed bör lämna karavan men omedelbar verkan.
Att stanna för samling var 12e mil kan inte skada, även 2 bilar med radiokontakt som placeras i karavan (berör på antal bilar) som kan rapporterar lägget till ledarbil.
Att köra karavan är alltid trevligt om alla respekterar detta.
Kanske är detta ett bra tips till nästa karavan. wink
Senast redigerat av alain (4 april 2010)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

200 Inlägg
4 april 2010
Jag tycker den vart helt okej tongue
Synd med så stora luckor bara hmm

Men det är svårt o få allt o gå felfritt tongue
Bra jobbat 850_glt ( han gjorde ju ett bra jobb för att vara fösta gången)

200 Inlägg
4 april 2010
En fråga bara tongue
Såg att det stog nån o filmade vid påfarten i matorp tongue
Vart är filmmen ?
Sen stog ju  o tog kort under vägen vid nån bro . vart är korten ??smile

Skulle va kul o se tongue

218 Inlägg
4 april 2010
Bjura_e30 skrev:
En fråga bara tongue
Såg att det stog nån o filmade vid påfarten i matorp tongue
Vart är filmmen ?
Sen stog ju  o tog kort under vägen vid nån bro . vart är korten ??smile

Skulle va kul o se tongue

håller med dig vart är korten och filmen=)

72 Inlägg
4 april 2010
Jag måste nästan slänga in en liten kommentar här , jag åkte bakom ledarbilen och så fort vi kom ut på motorvägen när vi varit i mantorp drog han INTE iväg i 120 utan låg ett bra tag i 80-90 så att alla skulle kunna hänga med , sen att dom flesta bara drog iväg i sin egen takt , de får stå för dom , dom deltog alltså inte i karavanen .

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
4 april 2010
ja det stod ju någon och filmade när vi lämnade mantorp? vart är den filmen? sen så gick det ca 80 en bra bit efter mantorp, låg som 5e bil tror jag och det gick inte nå mkt fortare för mig iaf tongue

Touch by U
145 Inlägg
4 april 2010
helu!! här kommer lite av mina bilder, fler finns i galleriet http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … cat=101384

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73417/893532_ootxjw.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73417/893578_ulq12v.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73417/893582_8aq05q.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/73417/893537_lr1h0e.jpg

947 Inlägg
5 april 2010
jag har filmen som tog vid påfarten i mantorp då det var min sista bil som filmade. Måste dock redigera lite då han som filmade gjorde flera små filmer av allt.

Sen till er som vill att jag ska ligga mellan ca 40-60 km/h på en europaväg som dessutom är motorväg. Ni kan ligga i den hastigheten själv å bli påkörda bakifrån. O angående själva ledarbilen. Min bil va ljus grön och det fanns inga andra ljusgröna bilar på parkeringen så ni ska inte klaga på att jag inte syntes!

947 Inlägg
5 april 2010
Här är filmen från killen som stod på gångbron i huskvarna http://www.youtube.com/watch?v=7Z4626-zG8Y

1 380 Inlägg
5 april 2010
nästa karavan kanske någon skulle ställa sig vid infarten vid elmia och filma och ta lite bilder smile

Sök