3968
Sök

Volvo 740 glt 16v hög tomgång

9 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#1
tja
har en volvo 740 glt 88 med b234f motorn, när man varvar över 4500rpm så hänger sig tomgången runt 2500rpm men om man stänger av bilen o sen startar den igen så är tomgången normal, detta gäller endast när man kör bilen, står man stilla o varvar så hänger den sig inte, är det tomgångsmotorn som är slut?
tacksam för svar


9 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#2
Ingen som vet vad de kan vara för fel?


1 319 Inlägg
11 april 2010
#3
kolla slangar så ingen hoppat av..när du kör säger du? finns det farthållare i bilen?..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

9 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#4
Volvofarfar skrev:
kolla slangar så ingen hoppat av..när du kör säger du? finns det farthållare i bilen?..

har kollat alla slangar o dom sitter där dom ska sitta, farthållare finns ingen smile


1 319 Inlägg
11 april 2010
#5
Kollat felkoder?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

1 772 Inlägg
11 april 2010
#6
Lite overkill kanske, men ditt problem påminner lite om när mitt spjäll inte satt fast riktigt på axeln i huset så det fastnade öppet ibland..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

9 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#7
Volvofarfar skrev:
Kollat felkoder?

ska kolla på de i morgon smile


9 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#8
NordstromJ skrev:
Lite overkill kanske, men ditt problem påminner lite om när mitt spjäll inte satt fast riktigt på axeln i huset så det fastnade öppet ibland..

ja har kollar spjället flera gånger när det har hänt o de verkar inte vara nått fel på de


Så lågt de går
13 Inlägg
30 oktober 2013
#9
Fick du löst problemet? Samma sak på min bil nämnligen!


Mr_Aira
105 Inlägg
30 oktober 2013
#10
kolla insugspackningen.


Så lågt de går
13 Inlägg
30 oktober 2013
#11
Mr_Aira skrev:
kolla insugspackningen.

Min packning är hel tongue


27 Inlägg
27 januari 2014
#12
Lyfter denna gamla tråd istället för att starta en ny.
Har en 234f som tomgången hänger sig på, främst när den är varm och när jag frikopplar, då sticker den iväg till en 4000 varv så det låter som en gammel körring kör(den går ner till normal nivå när jag släpper den), ibland funkar det dock som det ska. Detta sker alltså när jag är ute och kör med bilen.
När jag stannar och bara låter den gå på tomgång så lägger den sig mellan 1200-1500 varv, det varierar, detta händer oftast bara när den är varm, men har hänt nån gång när tempen knappt har stiget också.
startar jag om bilen så lägger den sig på 900 som den skall, ibland pendlar den oroligt mellan 7-900 dock.

Har kollar alla slangar och insugspackningen, sprayat startgas inprincip överallt utan att hitta nått läckage. Brorsan säger att inställningen för spjällhusgivaren står rätt(han är bilmekaniker) men vet inte om han bara är lat ? :PVa fasen kan det vara, han trodde heller inte på tomgångsmotorn men ja vet inte?
Verkar inte heller finnas någon spricka i grenrör eller innan lamban. Nätet som sitter i slangen till luftburken (slangen där LMM sitter alltså) är trasigt, men det skall väl inte påverka.
Tack på förhand.
Senast redigerat av Varmland_volvo745 (27 januari 2014)

27 Inlägg
27 januari 2014
#13
Ok, när jag bytte stift idag så märkte jag att de två mittersta praktiskt taget drypte av olja, kan detta vara orsaken till den konstiga tomgången ? Saker som kan orsaka detta är följande ? Slitet lopp/kolvringar, tätt vevhusvent, kass packning vid ventilkåpan (vilket jag inte tror är orsaken då det ser ut som den trycker upp olja och det var inte värst mycket olja där hatten sitter) Även om packningen nog är trasig den med så tror jag att det finns andra orsaker. Vevhusvent då, folk snackar om att rengöra oljefällan /den svarta burken under insuget) när man pratar om igensatt vevhusvent, stämmer detta ?


Sök