7 april 2010
Trådstartare
min polare ringde mig idag och lät rätt irriterad, han hade tydligen en skatt obetald. Men det skulle han förklara om jag åkte och hämta honom, för det var ju trots allt en bit hem.
Väl där berättar han att han och bruden han var med hade åkt bara, inte gjort något olagligt alls, utan bara åkt runt.
Bilen vi snackar om är inte en gammal bil som ser ut att vara stulen, utan en VW Golf 4 tror jag de heter.
Rätt fräsch.
Iallafall, en snut kör om och stoppar dem, polaren är allmänt trevlig och tjejen är tyst. Men polisen går rakt på sak. Han ber om ursäkt och försöker faktiskt vara ärlig och säga att han helt enkelt betalat in den för sent och pga. påskhelgen så har inte betalningen registrerats antar han.
Snuten svarar då med att fortsätta vara trevlig och säger till honom att lämna bilen mitt i vägen och gå, han skämtar och säger att han inte kan lälmna den mitt i vägen. Men snuten är fortfarande lika otrevlig.
Till slut kommer dem fram till att han skall ringa sin polare som får hämta han och tjejen. Medan han parkerar bilen pratar jag med bruden lite och är på väg dit.
Nu till det roliga
När jag väl kommer fram dit står hans bil utan plåtar parkerad, jag skrattar och säger: är det såhär du försöker undvika parkeringsböter?
Han svarar irriterat att polisen tagit hans plåtar i beslag tills skatten var betald.
Hon som var polisen hade plockat fram en kofot och böjt bort plåtarna, dragit den kommentaren och sen lite glatt åkt därifrån.
Får de göra sådär? Jag bara undrar, det är ju FEL att inte betala skatten i tid, men killen är ju inte kriminell, och klockan var runt 11 när jag åkte dit. Sent var det alltså inte heller.
Så får polisen göra så?