3833
Sök

Krånglande bensinmätera Audi TT

4 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
Har en Audi TT guattro som bensinmätaren har börjat krångla på, den visar inte att tanken är full när den är nytankad, den fisar i bästa fall att det är 3/4 i tanken. Den kan även visa att de e halv tank kvar när tanken är nästan tom. Sitter dubbla mätera i tanken, har plockat ur dem och gjort rent de lilla kretskorten och den lilla överbyglingen som sluter kontakt mellan de två metallspåren. Men de vart inte bätter förde. När jag mäter upp Ohm värdet får jag vardera mätare att visa 20 Ohm som min värde och 140 Ohm som max värde. Är de bra värden???
Har oxå mätt Ohm värdet när de sitter i hopkopplade med varandra då får jag ut ca 280 ohm vilket måste vara korekt efetersom att de två givarna sitter seriekopplade. Är de ett bra värde??? Har även prövat att koppla bort givarna och i stället satt en vridpotensiometer där i ställe, men då funkar tankmäteren klockrent i bland och ibland inte.
Finns som e haj på de här? är det rätt värden jag får? eller är de mäteren som e paj eller är det jort fel, kapel fel, eller ...?
Tack på förhand

671 Inlägg
6 juni 2006
Tankgivare är lite olika men 0-100ohm eller 0-300ohm är vanligt.
Vad har du för värden på vritpotensiometern?

4 Inlägg
6 juni 2006
Trådstartare
Daniel skrev:
Tankgivare är lite olika men 0-100ohm eller 0-300ohm är vanligt.
Vad har du för värden på vritpotensiometern?

De är en flervarvig (finvarvig) potensiometer som jag har använt mig av.
Den har ett intervall på 0-420 ohm, (tror jag det var).
Så du tror den ska ner så lågt som 0 Ohm, de gör inte mätarna när jag har mätt dem, Kanske kan var ett fel? konstigt bara att ingen av de två går ner till 0.
Men sammtidigt så visar färddatorn oxå visar fel så borde man kunna utesluta mätartavlan, Måste ut och undersöka den saken.

59 Inlägg
6 juni 2006
testa din fråga på nordicaudi.com istället.. tror att det är ett ganska vanligt fel..

Audi A4 V6 2,8 30v Quattro (2000)
http://www.garaget.org/?car=5515

Sök