Ja det är "farligt" om du drar till varvstopp med kall motor. Nej inte farligt om du drar till varvstopp vid driftsvarm motor. Jag förutsätter givetvis att bilen är välservad o har fräsch olja/filter. Slitaget är något högre på maxvarv men tillverkarna sätter ju allt som oftast varvstoppet med god marginal. För övrigt så sliter det mer på motorn (ram/vev lager) om man "segar" den på höga växlar vid låga varvtal, tex att man kör på högsta växeln i knappa 50 o växlar inte ner vid acceleration utan "stämplar" mattan bara... Minst slitage brukar man ha där motorn har som högst vridmoment, vanligen någonstans mellan 3500-4500 rpm på en ordinär sugmotor
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure