3209
Sök

Är det farligt att dra varvstopp?

35 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Är det mycket skadligt för motorn att dra varvstopp och liknande?. Vad är det som slits och kan motor och låda rasa för det? och varför är det skadligt?

36 Inlägg
8 april 2010
varvstoppet finns ju för man inte skada kunna varva så det blir skadligt men det är inte så jättebra å ligga tokvarva hela tiden

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 april 2010
klart det är skadligt. vrf tror du stoppet sitter där?
tokvarvar man hela tiden får man inte mkt motor kvar efter en stund.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Muttley
8 april 2010
Är ju rätt klart att rörliga delar slits.  Harm an otur kan man skjuta kolv genom toppen mm.

Varför ska man ens ligga på stoppet?

carzy
461 Inlägg
8 april 2010
Varvstopp är fränt wink
Brukar köra de när ja glider förbi lokala mcdonalds.
Alla blir impade!

Team BSG

Meister
6 763 Inlägg
8 april 2010
Är inte direkt överdrivet farligt. Hade det varit farligt att varva så mycket så hade man satt stoppet lägre. Men visst sliter det mer än att fisköra

677 Inlägg
8 april 2010
Att köra tills varvstoppet är troligen inte så farligt (så klart det slits men minimalt ) men att ligga på varvstoppet och köra är inte bra för motorn.

4 005 Inlägg
8 april 2010
Varvstoppet finns där av en anledning. Men en vacker dag så kommer varvstoppet inte att fungera och då kommer ingen 14årig tjej utanför mcdonalds att tycka att du är cool längre. sad

För övrigt så är det ingen över 14 år som tycker det är coolt med varvstopp, snarare tvärtom.

carzy
461 Inlägg
8 april 2010
Det ända varvstopp som är fränt,det är det på femman;)

Team BSG

Bärs!
3 456 Inlägg
9 april 2010
Mobeerg skrev:
Varvstopp är fränt wink
Alla blir impade!

Höhö cool

Garaget.org peakade 2008.

876 Inlägg
carzy
461 Inlägg
9 april 2010
volvoperfomanceclub skrev:
herregud

Givande inlägg.

OnT; Hur hade du tänkt dra varvstopp?
Varje växel?
Hela tiden?
Engång i månaden?

Team BSG

461 Inlägg
9 april 2010
Mobeerg skrev:

Varför just femman? Undra om de inte är ännu lite fräckare på sexan? big_smile

BMW - Better Make Way

1 853 Inlägg
9 april 2010
Det beror ju lite på med om du har en original bil. Eller om du har en chippad/mappad bil

Har du då en programvara i bilen som har flyttat fram varvstoppet är det ju ännu sämre att ligga och snurra på max varv osv...

/mvh soyd

89 Inlägg
9 april 2010
Mobeerg skrev:
Varvstopp är fränt wink
Alla blir impade!

hahaha kan inte du lära mig det där tricket?

...has left the building...
4 474 Inlägg
9 april 2010
Ja det är "farligt" om du drar till varvstopp med kall motor. Nej inte farligt om du drar till varvstopp vid driftsvarm motor. Jag förutsätter givetvis att bilen är välservad o har fräsch olja/filter. Slitaget är något högre på maxvarv men tillverkarna sätter ju allt som oftast varvstoppet med god marginal. För övrigt så sliter det mer på motorn (ram/vev lager) om man "segar" den på höga växlar vid låga varvtal, tex att man kör på högsta växeln i knappa 50 o växlar inte ner vid acceleration utan "stämplar" mattan bara... Minst slitage brukar man ha där motorn har som högst vridmoment, vanligen någonstans mellan 3500-4500 rpm på en ordinär sugmotor

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

carzy
461 Inlägg
9 april 2010
von_blad skrev:
Mobeerg skrev:

Varför just femman? Undra om de inte är ännu lite fräckare på sexan? big_smile

Det har du fasen rätt i :x

Team BSG

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
9 april 2010
Aga_Diff skrev:
Mobeerg skrev:
Varvstopp är fränt wink
Alla blir impade!

Höhö cool

kör en ürbo och lauchcontrol istället:D... nu har jag inte det så jag skall väl igentligen inte säga något med det låter betydligt fränare iaf;)

Team Insane Racing

8 253 Inlägg
9 april 2010
Malm3n skrev:
kör en ürbo och lauchcontrol istället:D... nu har jag inte det så jag skall väl igentligen inte säga något med det låter betydligt fränare iaf;)

LC är ju en av dem bästa sätt som finns att elda upp framförallt kolvringar och turboaggregat. Men det kanske är ett lågt pris om man nu tycker att det är coolt att det smäller lite. Samma sak om man tuggar på varvstoppet.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
9 april 2010
Har personligen aldrig förstått det roliga eller häftiga med att ligga på varvstoppet. Du får knappast ut max vrid eller effekt på varvstoppet, du sliter på motorn i onödan och 95% av alla som ser det kommer ju tycka att du är en idiot.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Sök