Heey jag är sugen på att köpa en Honda prelude tycker dom är fin men det jag vill veta vad som är ofta fel på dom och hur dom går O.S.V! vill veta allt möjligt om den!
Har absolut inget att klaga på.. trevliga bilar till max.. ägde dock bara 3 månader så kan inte säga så mycket om "ofta" fel.. Men trevlig bil helt klart.. Ligger mycket bra på vägen och pigga..
När dom kom hade de bilvärldens lägsta front De var också de bilar som hade den bästa runtom sikten i världen (tror att det pratades om en runtomsikt på runt 277 grader om jag inte minns helt fel)
Nog om bilhistoria, vad jag noterat på Preludes (samma på Legend-kuperna) är rost, antingen har dom lite dåligt rostskydd eller så har dom ägts av ägare som inte bryr sig särskilt om att tvätta dom. Rosten verkar sätta sig på dom synliga ställena som dörrar, skärmar, baklucka m.m. och lägg därtill att dom ofta är vita, ingen bra kombination. Bilar med 4WS (fyrhjulsstyrning) verkar till och från ha lite trubbel med detta system plus att ABS-trubbel verkar inte vara alltför ovanligt. Vet inte om det hänger ihop men men. Vet inte exakt hur 4WS fungerar men det sägs göra bilen roligare vid kurvtagning och framförallt mer lättparkerad så det kanske skulle vara något om det väl fungerar, inte många bilar med detta system.
Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
När dom kom hade de bilvärldens lägsta front De var också de bilar som hade den bästa runtom sikten i världen (tror att det pratades om en runtomsikt på runt 277 grader om jag inte minns helt fel)
Nog om bilhistoria, vad jag noterat på Preludes (samma på Legend-kuperna) är rost, antingen har dom lite dåligt rostskydd eller så har dom ägts av ägare som inte bryr sig särskilt om att tvätta dom. Rosten verkar sätta sig på dom synliga ställena som dörrar, skärmar, baklucka m.m. och lägg därtill att dom ofta är vita, ingen bra kombination. Bilar med 4WS (fyrhjulsstyrning) verkar till och från ha lite trubbel med detta system plus att ABS-trubbel verkar inte vara alltför ovanligt. Vet inte om det hänger ihop men men. Vet inte exakt hur 4WS fungerar men det sägs göra bilen roligare vid kurvtagning och framförallt mer lättparkerad så det kanske skulle vara något om det väl fungerar, inte många bilar med detta system.
4WS gör att man svänger med bakhjulen oxå, fast bara om man kör långsammare än 50 tror ja de va.
Nu vet jag inte vilken generation du kollar på. Men då jag själv har en från fjärde generationen. Finns väl några saker som är viktiga att tänka på. Först vilken motor (vilket avgör priset). Den med v-tec, H22 finns inte så mycket att säga om förutom att den är skottsäker.
H20 och H23 har vissa haft oljeproblem med. Ska vara så att oljekanalerna är underdimensionerade, vilket vissa har fått erfara i lagerras. Men är motorn i sjysst skick (inget konstigt ljud när den är kall etc) och man är noga med oljebyten är det inga problem. Man kan säga att den inte tål att bli lika misshandlad.
Sen är det som många andra äldre japanare, och verkligen ingen skillnad på prelude, så är det rost. Eller egentligen så är det bakskärmarna som drabbas. Och det är snarare är regel än undantag att man hittar en prelude med rost på bakskärmarna (som inte har blivit rostlagad såklart).
Men det är iaf en supertrevlig bil som man gärna gasar lite extra med. Jag har en 2.3 (160hk) och den är lagomt pigg och styv i chassit!
H22:an med v-tec är särklass förstahandsvalet. Snabbast och stryktåligast, om än dyrast. Sen blir det 2.3 och sist 2.0, vilket nästan börjar bli lite för långsamt.
Jag är själv ägare till en 95a med h22 motorn och kan inget annat än att rekomendera! Varvvillig och pigg motor, det är väldigt rappa 185 hk i dessa. 4ws är bekvämt som fan då bilen blir lättparkerad. Dessutom blir den mindre understyrd som tyvärr så många framhjulsdrivna bilar är, har dock aldrig upplevt min Prelude som särskilt understyrd, ligger platt på vägen tack vare styvt chassi!
Några särskilda fel förutom att den rostar ganska lätt i bakskärmarna vet jag inte, väljer definitivt h22an före h23 och f20 då körupplevelsen blir mycket roligare med rapp motor
Han menar att dem kunde gjort den 4wd istället för 4ws...
1. Det är en GT vagn utan användning för 4wd. 2. Det är en stooor skillnad på att montera 4ws och 4wd.
Har för min min hade nån typ av elektronisk 4ws som svänger typ 25% av vad framhjulen svänger. att detta funkar är bra att kolla när man testkör för det är inte helt ovanligt. Tyckte den jag hade var en riktigt trevlig bil med riktigt bra väghållning och ganska rapp var den väl oxå. Bra att kika på är ju rosten som sätter sig på skärmkanterna bak och finns på 99% av alla prelude typ. Hade en 2,3 motor som funkade fint när jag hade den men vill man ha mer ös ska väl 2,2an vara grejjen att ha.
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.
Håller inte med. Om man inte snackar om baksätet så att säga. Men där för i princip bara en 4-åring plats. Att vara lång är snarare en fördel.
skulle vilja säga att i framsätena är 180-185 den perfekta längden, längre funkar också! Baksätet ska vi inte snacka om
Lånade en prelude av en vän när jag hade min bil på verkstad. De är större plats i en celica. Tyckte preluden var extremt liten. och jag är 185 inte pinnsmal heller. pygmebil=)
Sen kostnaderna för en Prelude är lite beroende på hur gammal du är och hur hårt du kör, min (jag är 19 år) är dyr att försäkra så den delen får farsan stå för! Sjönk ungefär hälften i försäkringspris.. Men det gäller ju så många andra bilar också. Dock tycker jag den är ganska snål i drift när man kör vanligt, under vtec drar den inte mer än 0,7-0,8 l/mil. Ganska bra för en gt-vagn från 90-talet.