3677
Sök

Vill veta info om en Honda prelude

112 Inlägg
11 april 2010
Trådstartare
#1
Heey jag är sugen på att köpa en Honda prelude tycker dom är fin men det jag vill veta vad som är ofta fel på dom och hur dom går O.S.V! vill veta allt möjligt om den! smile

653 Inlägg
11 april 2010
#2
En polare te mig har en med H22 motorn o den går bra. Du kan fråga han lite, heter Crl här på garaget.

Smoke tires not drugs

dARKiE
5 031 Inlägg
11 april 2010
#3
Vilken årsmodell / kaross.. motor.. ?

Har själv haft en 97:ans prelude vtec.

Har absolut inget att klaga på.. trevliga bilar till max.. ägde dock bara 3 månader så kan inte säga så mycket om "ofta" fel..  Men trevlig bil helt klart.. Ligger mycket bra på vägen och pigga.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

112 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#4
Jag är helst sugen runt en års modell -90 smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 april 2010
#5
När dom kom hade de bilvärldens lägsta front big_smile De var också de bilar som hade den bästa runtom sikten i världen (tror att det pratades om en runtomsikt på runt 277 grader om jag inte minns helt fel) big_smile

Nog om bilhistoria, vad jag noterat på Preludes (samma på Legend-kuperna) är rost, antingen har dom lite dåligt rostskydd eller så har dom ägts av ägare som inte bryr sig särskilt om att tvätta dom. Rosten verkar sätta sig på dom synliga ställena som dörrar, skärmar, baklucka m.m. och lägg därtill att dom ofta är vita, ingen bra kombination. Bilar med 4WS (fyrhjulsstyrning) verkar till och från ha lite trubbel med detta system plus att ABS-trubbel verkar inte vara alltför ovanligt. Vet inte om det hänger ihop men men. Vet inte exakt hur 4WS fungerar men det sägs göra bilen roligare vid kurvtagning och framförallt mer lättparkerad så det kanske skulle vara något om det väl fungerar, inte många bilar med detta system.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

653 Inlägg
12 april 2010
#6
Slash skrev:
När dom kom hade de bilvärldens lägsta front big_smile De var också de bilar som hade den bästa runtom sikten i världen (tror att det pratades om en runtomsikt på runt 277 grader om jag inte minns helt fel) big_smile

Nog om bilhistoria, vad jag noterat på Preludes (samma på Legend-kuperna) är rost, antingen har dom lite dåligt rostskydd eller så har dom ägts av ägare som inte bryr sig särskilt om att tvätta dom. Rosten verkar sätta sig på dom synliga ställena som dörrar, skärmar, baklucka m.m. och lägg därtill att dom ofta är vita, ingen bra kombination. Bilar med 4WS (fyrhjulsstyrning) verkar till och från ha lite trubbel med detta system plus att ABS-trubbel verkar inte vara alltför ovanligt. Vet inte om det hänger ihop men men. Vet inte exakt hur 4WS fungerar men det sägs göra bilen roligare vid kurvtagning och framförallt mer lättparkerad så det kanske skulle vara något om det väl fungerar, inte många bilar med detta system.

4WS gör att man svänger med bakhjulen oxå, fast bara om man kör långsammare än 50 tror ja de va.

Smoke tires not drugs

112 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#7
Jaha tack för all info! big_smile

20 Inlägg
12 april 2010
#8
Nu vet jag inte vilken generation du kollar på. Men då jag själv har en från fjärde generationen. Finns väl några saker som är viktiga att tänka på. Först vilken motor (vilket avgör priset). Den med v-tec, H22 finns inte så mycket att säga om förutom att den är skottsäker.

H20 och H23 har vissa haft oljeproblem med. Ska vara så att oljekanalerna är underdimensionerade, vilket vissa har fått erfara i lagerras. Men är motorn i sjysst skick (inget konstigt ljud när den är kall etc) och man är noga med oljebyten är det inga problem. Man kan säga att den inte tål att bli lika misshandlad.

Sen är det som många andra äldre japanare, och verkligen ingen skillnad på prelude, så är det rost. Eller egentligen så är det bakskärmarna som drabbas. Och det är snarare är regel än undantag att man hittar en prelude med rost på bakskärmarna (som inte har blivit rostlagad såklart).

Men det är iaf en supertrevlig bil som man gärna gasar lite extra med. Jag har en 2.3 (160hk) och den är lagomt pigg och styv i chassit!

H22:an med v-tec är särklass förstahandsvalet. Snabbast och stryktåligast, om än dyrast. Sen blir det 2.3 och sist 2.0, vilket nästan börjar bli lite för långsamt.


Muttley
12 april 2010
#9
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.

tratt
353 Inlägg
12 april 2010
#10
Lite offtopic, men blev också intresserad av en Prelude, såg det här med 4WS, men undrar: Varför? och varför inte trycka dit en kardan istället :>

tratt
353 Inlägg
13 april 2010
#11
Bullet--- skrev:
Konjagare skrev:
Lite offtopic, men blev också intresserad av en Prelude, såg det här med 4WS, men undrar: Varför? och varför inte trycka dit en kardan istället :>

? kardan?hur menar du

kardanaxel (:

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
13 april 2010
#12
Han menar att dem kunde gjort den 4wd istället för 4ws...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 827 Inlägg
13 april 2010
#13
AcesHigh666 skrev:
Han menar att dem kunde gjort den 4wd istället för 4ws...

1. Det är en GT vagn utan användning för 4wd.
2. Det är en stooor skillnad på att montera 4ws och 4wd. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

194 Inlägg
13 april 2010
#14
Jag är själv ägare till en 95a med h22 motorn och kan inget annat än att rekomendera! Varvvillig och pigg motor, det är väldigt rappa 185 hk i dessa. 4ws är bekvämt som fan då bilen blir lättparkerad. Dessutom blir den mindre understyrd som tyvärr så många framhjulsdrivna bilar är, har dock aldrig upplevt min Prelude som särskilt understyrd, ligger platt på vägen tack vare styvt chassi!

Några särskilda fel förutom att den rostar ganska lätt i bakskärmarna vet jag inte, väljer definitivt h22an före h23 och f20 då körupplevelsen blir mycket roligare med rapp motor

Preluden rekomenderas gott smile


20 Inlägg
13 april 2010
#15
tkd_rille skrev:
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.

Håller inte med. Om man inte snackar om baksätet så att säga. Men där för i princip bara en 4-åring plats. Att vara lång är snarare en fördel.


194 Inlägg
13 april 2010
#16
crossniklas skrev:
tkd_rille skrev:
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.

Håller inte med. Om man inte snackar om baksätet så att säga. Men där för i princip bara en 4-åring plats. Att vara lång är snarare en fördel.

skulle vilja säga att i framsätena är 180-185 den perfekta längden, längre funkar också!
Baksätet ska vi inte snacka om roll


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
13 april 2010
#17
Crl skrev:
crossniklas skrev:
tkd_rille skrev:
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.

Håller inte med. Om man inte snackar om baksätet så att säga. Men där för i princip bara en 4-åring plats. Att vara lång är snarare en fördel.

skulle vilja säga att i framsätena är 180-185 den perfekta längden, längre funkar också!
Baksätet ska vi inte snacka om roll

Själv har man suttit bak, fick några blåmärken på knäna och vridna fotleder tongue

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

211 Inlägg
13 april 2010
#18
Eisenhut skrev:
AcesHigh666 skrev:
Han menar att dem kunde gjort den 4wd istället för 4ws...

1. Det är en GT vagn utan användning för 4wd.
2. Det är en stooor skillnad på att montera 4ws och 4wd. wink

Har för min min hade nån typ av elektronisk 4ws som svänger typ 25% av vad framhjulen svänger. att detta funkar är bra att kolla när man testkör för det är inte helt ovanligt.
Tyckte den jag hade var en riktigt trevlig bil med riktigt bra väghållning och ganska rapp var den väl oxå.
Bra att kika på är ju rosten som sätter sig på skärmkanterna bak och finns på 99% av alla prelude typ.
Hade en 2,3 motor som funkade fint när jag hade den men vill man ha mer ös ska väl 2,2an vara grejjen att ha.


Muttley
13 april 2010
#19
Crl skrev:
crossniklas skrev:
tkd_rille skrev:
Av erfarenhet att lång och stor sitter sjukt dåligt i dem. Extremt liten kupe är det på dem.

Håller inte med. Om man inte snackar om baksätet så att säga. Men där för i princip bara en 4-åring plats. Att vara lång är snarare en fördel.

skulle vilja säga att i framsätena är 180-185 den perfekta längden, längre funkar också!
Baksätet ska vi inte snacka om roll

Lånade en prelude av en vän när jag hade min bil på verkstad. De är större plats i en celica. Tyckte preluden var extremt liten. och jag är 185 inte pinnsmal heller. pygmebil=)

194 Inlägg
13 april 2010
#20
Sen kostnaderna för en Prelude är lite beroende på hur gammal du är och hur hårt du kör, min (jag är 19 år) är dyr att försäkra så den delen får farsan stå för! Sjönk ungefär hälften i försäkringspris.. Men det gäller ju så många andra bilar också. Dock tycker jag den är ganska snål i drift när man kör vanligt, under vtec drar den inte mer än 0,7-0,8 l/mil. Ganska bra för en gt-vagn från 90-talet.



Sök