3193
Sök

Hur ställer sig en S60R mot bmw e46 (330/335/m3)?

474 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har länge gått i tankarna att byta min s60 till en 330 med m-paket men har på senare tid tänkt om och det lutar nog efter mycket om och men åt R:ens håll. Är det ett vettigt val?

Jag har fått för mig att det är en av de få bilarna man får så pass mycket för för dom pengarna (~150 k). Öhlinare runt om, 300 hp, 4 wd, snygg exteriör osv.

När man har bestämt sig för en bil så sitter man ju alltid och drömmer lite och då kom ja in på banorna att om det blev en R så skulle jag chippa den relativt snabbt, hur går den jämfört mot en M3a då? Borde ju åka ifrån M3an tycker jag...

Jag har även läst en del om att vinkelväxeln ger upp efter ett tag med tuff körning och jag kan väl inte påstå att jag kör som herr blå alltid vill och jag skulle förmodligen ställa upp på några 402 metrar då och då så då tänkte ja höra om man ska förstärka vinkelväxeln direkt eller bara köra tills det rasar och byta då?

Kom gärna med för och nackdelar vad det gäller S60R smile

Ha det bra

Kommentera & Rösta ! ©

"Unloaded"
1 557 Inlägg
13 april 2010
#2
Åker ifrån bilen var? På bana eller rakt fram? Den kan nog mkt väl åka ifrån M3:an rakt fram, men på bana så stjälper nog fyrhjulsdriften i S60ns fall, iaf sett mot E46 M3. Vill mest se vart denna tråd leder/mer info, om det inte blir pajkastning av allt.. ;/

Tar nog mkt hellre en S60R än en 330 E46 för övrigt, men när den står mot M3 E46 så nja.. Då vart det lite svårare ;P
Senast redigerat av Mechanimal (13 april 2010)

"When innovation meets passion!"

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
13 april 2010
#3
Volvo har ju såklart sin "svenska säkerhet" i bilen som tillåter absolut inget slir i svängarna om inte man joxar med elektroniken. BMW:n är ju roligare (dock lite subjektivt)
Senast redigerat av eddhedd (13 april 2010)


474 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#5
weeeman skrev:
Precis som denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161014 blir det nog mest tjaffs...

DU! det är en stor skillnad mellan en T5 och en R. för det första, 2.3 liter i T5an och 2.5 i Ren. Öhlinare på Ren och vanliga volvodämpare på T5an (iofs med sportfjädrar). Brembobromsar på Ren och vanliga volvobromsar på T5an. är helt övertygad om att man märker en stor skillnad på alla plan mellan dom bilarna...

Det första jag skulle göra om jag hade en R var att dra till MTE eller autotech eller liknande och slänga i steg 3. då tror ja säkert att M3an skulle få svettigt, även på bana... R är ju som volvos stccbilar har jag hört? Iofs tyngre givetvis men ändå en bil som presterar bra. Kan ju tillägga att jag inte är volvofantast eller favoriserar volvo på nå vis.. har länge varit inne på att köpa en 330 e46

Kommentera & Rösta ! ©

474 Inlägg
13 april 2010
Trådstartare
#6
ang vart jag tänkte på skillnaden mellan bilarna, så på gatan typ.. ett och annat 402m och lite sånt

Kommentera & Rösta ! ©

806 Inlägg
13 april 2010
#7
Jag kan bara tänka mig hur denna tråden kommer att gå


806 Inlägg
13 april 2010
#8
M3an slaktar den på bana och rakt fram, OM man inte trimmar Ren då


3 122 Inlägg
13 april 2010
#9
S60 R går runt Hockenheim på 1.21,5, BMW E46 M3 går runt samma bana på 1.16,3, BMW E46 M3 CSL på 1.13,5.
Tiderna tagna från Sport Auto.


671 Inlägg
13 april 2010
#10
Men ni glömde det viktigaste !
Svenska kurviga vägar med dåligt lagd asfalt och tjälskott...
S60R förnedrar i detta fall M3an inget konstigt med de..
Kommer det sedan lite snö....
Hur många ggr åker man slät bana i livet....
Sluta läs biltidningarna och se på reportagens summeringar,
på samma vis som talibaner ser på sin religion.
Kom ut i verkligheten...

Hobby Fotograf
650 Inlägg
13 april 2010
#11
Ja du inte lätt. Jag hade valt Volvon inte bara för att jag gillar volvo för jag gillar BMW mycket också. Men ändå Volvon om du nu ska chippa osv ligger nog ändå bra till jämfört med m3:an plus att du får 2 dörrar till och en rymlig baklucka. Och sen har du ju 4C-chassiet så om du vill ha komfort en knapp tryckning och lite kurviga vägar en knapp tryckning till smile jävligt smidigt smile

Mvh Joakim


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
13 april 2010
#12
lodiseN skrev:
haha nu börjar det

Ja verkligen.. Hopplöst. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 587 Inlägg
13 april 2010
#13
Asså skippa såna här trådar nu va, när ska alla lära sig att man får vad man betalar för !


Makaronborrare
993 Inlägg
13 april 2010
#14
Har laddat upp med popcorn och väntar med spänning på att pajkastningen kommer i gång på allvar tongue


806 Inlägg
13 april 2010
#15
Opelmadness skrev:
lodiseN skrev:
haha nu börjar det

Ja verkligen.. Hopplöst. lol

Vem sätter startskottet tror du? haha:D


218 Inlägg
13 april 2010
#16
Opelmadness skrev:
lodiseN skrev:
haha nu börjar det

Ja verkligen.. Hopplöst. lol

Så jääävla kul detta HAHAHA lol lol

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

Entreprenör
1 286 Inlägg
13 april 2010
#17
BMW'n slaktar S60n i alla kategorier förutom eventuellt rakt fram.
I BMWn finns något som heter körglädje. Det saknar Volvon tyvärr. Trots Öhlinare och trimning.

// Niklas Johansson

1 422 Inlägg
13 april 2010
#18
http://www.youtube.com/watch?v=gStrGOpNkmQ

Enjoy!

Vill du ha roligt är bmw bilen för dig, visst är volvon rätt bra så den också men inte lika mycket helt enkelt.


238 Inlägg
13 april 2010
#19
Asså jag är fett sugen på en S60R i framtiden och bara rå trimma den till 600hk + =P

Frågan är? Om den håller om rätt händer har pillat på den? t.ex autotech eller nått i den stilen.

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!

139 Inlägg
13 april 2010
#20
vad exakt menar du kan gå sönder?big_smile en kolv? en diff/växellåda?  Som du formulerar din fråga så tror jag inte att man kan säga att den "håller", eftersom att man kommer få skruva mer än en originalbil. Den är inte färdig när den lämnat autotech,


Sök