Tjenare!
nu har jag hunnit med en del på bilen den senaste tiden!
till att börja med så har jag och hampus (740_HKS här på garaget) fixat handbromsen. var bara i behov av att spännas och en av justerskurvarna hade kärvat fast så nu fungerar den som den ska
sen har jag kommit en liten bit på vägen med ljudbygget också!
har skaffat följande saker:
huvudenhet: kenwood KDC-6047u
koaxialer: kicker ks 3.5" i intrumentpanel och samma modell men 5.25" i bakdörrarna.
basen jag har haft hittills får hänga med ett tag till
lite bilder från när jag bytte sakerna:
sakerna som ska i
3.5"orna.
dörrsidan bak bortplockad för att byta högtalarna. var mycket enklare än jag trodde.
hållaren för högtalaren i bakdörren. fick skära bort den lilla plastbiten längst ner för att kunna få plats med nya högtalaren.
stereobytet. tog en stund innan jag listade ut hur jag skulle få ut stereon men efter att ja plockat bort sid-displayen blev det mycket lättare. ni får ursäkta bilkvaliten
byggde in usb-porten i handskfacket för att kunna dölja usbminnet och få det snyggt. (även på denna bilden är kvaliten kass jag vet)
resultatet! är bara monteringsramen som fattas nu.
hade lite problem med att stereon tappade minnet så fort jag slog av tändningen men visade sig att man på vissa bilar är tvungen att byta plats på konstantströmmen och tändningströmmen (den gula och den röda kabeln bakom stereon). detta för att bilens ISO inte alltid stämmer överens med stereon ISOkontakt.
kontakten för radioantennen passade inte heller, verkar som att det var 2st "hon-kontakter" jag fick över där bak. spelar inte mig nån roll eftersom ja aldrig lyssnar på radio men hade vart kul om den fungerade
i skrivande stund så har jag ställt delningen på HP180 till 3.5orna och HP120 till 5.25orna. basen delade jag LP180. ganska högt men tyckte att jag tappade en hel del bas om jag ställde den lägre.
även att högtalarna är delade så pass högt så tycker jag att det låter lite illa om man höjjer rejält på stereon. har jag kanske delat koaxialerna för lågt? enligt DBakuten så ska 3.5orna delas HP300hz och då klara att hantera över 100watt RMS. så tycker ju att 180 borde vara ganska högt eftersom dom bara drivs av huvudenheten? men kanske är så att stereon inte kan ge ren signal vid så höga volymer? eller behöver jag bara spela in högtalarna ytterligare kanske, spelar runt 5-6 timmar med dom nu skulle jag tro.
men måste säga att det är en grym skillnad i ljudet. är verkligen nöjd
och stereon är värd varenda krona. underbar maskin med massa inställningsmöjligheter. och även att jag inte haft den så länge så har jag redan lärt mig den ganska så bra
det var allt för denna gången. blir nog inte mer stereosaker nu på ett tag. överst på listan just nu står nya däck då jag upptäckt att dom sjunger på sista versen. därefter blir det dämpare och bussningar som även dom är ganska så slut. men det får vänta tills nästa lön
over and out!
och glöm inte, alla tips och kommentarer är välkomna!
MVH