2769
Sök

C_Hjertqvists Nissan Skyline GT-R V-Spec 600HK

54 Inlägg
16 april 2010
Trådstartare
#1
Hejsan Hejsan!


Köpte mig en ny Nissan Skyline GT-R V-Spec nu till våren, detta är min tredje Skyline! Så nu gäller de... Tredje gången gillt.

Tanken med dehär byggt är att få en klockren streetcar, alltså en bil för olika tillfällen!
Förra ägaren hade gjort ett fint jobb med att bygga en helt ny motor med smidda kolvar och massa annat gott.

Nu till sommaren fortsätter det med lite mer effekt. Förhoppningsvis fina siffror!
Denna projekttråden kommer uppdateras så fort det händer grejer.

Men somsagt, denna tråden är fylld av gott och blandat

Här kommer lite info och bilder på projektet:



Block:


-Stressborrat block
-Smidda CP kolvar 87 mm
-ARP-bult i stakarna
-Filade kolvringarna
-Polerad vevaxel
-ACL Calico vevlager
-ACL Calico ramlager
-Mätning av lagerspel
-Toppdeckning
-Greedy Aluminiumkylare

Topp:

-Slipade ventiler
-Justerat ventilspel
-Planat topplock
-Cometic ståltoppackning (1,2 mm)
-Apexi kallare tändstift
-HKS Topplockspackning
-HKS Insugningspackning

Turbosystem/avgas:


-Garrett GT2860R -5 turbos
-Intercooler 600x310x100
-Dubbla HKS SSQW Dumpventiler
-Aluminium tryckrör (delvis)
-Apexi 3" Avgassystem med 5" slutdämpare
-Apexi dubbla 3" downpipe
-Apexi dubbla öppna luftfilter
-Racekatt 3"


Styrsystem/bränsle:


-Apexi Power FC
-Apexi FC Commander
-SARD 700cc spridare
-Walbro GSS 341 HP bränslepump

Transmission:

-OS Giken Twinplate koppling
-OS Giken Lättat svänghjul


-Apexi N1 Coilovers

-Anatare modell 309 10" fram och bak
-Falken 265/35/18 fram och bak

-Bremboskivor runt om
-328mm Fram med 4 Kolvs-ok
-314mm Bak med 2 Kolvs-ok

-ATTESA E-TS 4-hjulsdrift, Urkopplingsbart vid behov....
-HICAS 4-hjulsstyrning
-Fjäderbenstag Fram Och Bak

-Greedy laddtrycksmätare
-Blitz Dualturbotimmer
-HKS Laddtrycksstyrning
-Apexi Power FC med handkontroll
-Nismo mätarhus med 320 KM/H samt 11000 Rpm

Mätare i Mittkonsolen:

-Laddtryck
-Oljetemp
-Fyrhjulsdrift


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906022_4f7cy3.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906024_igyz76.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906026_ohlely.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906027_a026ae.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906028_n0otz0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/906029_0na786.jpg
Senast redigerat av c_hjertqvist (21 maj 2010)


VideoCrew
61 Inlägg
17 april 2010
#2
Ja, den ska man köra skiten ur ;D, riktigt fet är den, kommer bli spännande att följa projektet

"Easy Peasy Japanesey"

Konstruktör
1 053 Inlägg
17 april 2010
#3
Ser riktigt bra ut Stoffe... som jag sagt innan wink

Har tyvärr inte fått åka med än. Men hoppas få göra det sen när du väl fått iordning på allt.
Lycka till med allt iaf. Känns som det kan bli jävligt bra!


54 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#4
Dnar skrev:
Ja, den ska man köra skiten ur ;D, riktigt fet är den, kommer bli spännande att följa projektet

Klart du måste testa den sen! Får hoppas den kommer gå riktigt fint sen smile


54 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#5
Det första jag började med var att riva ut min gamla bränslepump som inte kommer räcka till dom hästkrafterna jag räknar med. Valet blev en Walbro pump som klarar av 345 LPH!

Har ännu inte monterat klart pumpen, men ska göra de nu senare ikväll.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/908091_lfni9e.jpg


54 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#6
För att få ut mer hästar är jag illa tvungen att byta turbosar. Jag valde att fortsätta på twin-turbo då jag verkligen gillar GT-Rens register. Många har kört på dessa turbos i andra byggen och det verkar vara en omtyckt turbo.

Turbon jag valde fick bli Garrett GT2860-5

Är i stortsätt bolt-on på mina grenrör så kommer förhoppningsvis gå rätt så smärtfritt.







https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/908161_a17u8u.jpg
de nya turbosarna!
Senast redigerat av c_hjertqvist (25 april 2010)


54 Inlägg
19 april 2010
Trådstartare
#7
Har börjat plocka ut orginalpumpen nu, ikväll fortsätter jag med kabeldragningen och allt annat smått som måste göras runt omkring pumpen!









https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/909334_ir68an.jpg
Senast redigerat av c_hjertqvist (25 april 2010)


7 120 Inlägg
19 april 2010
#8
Kommer gå riktigt gött sen! Lycka till :9

Lastbilschaffis
811 Inlägg
19 april 2010
#9
haha översta listan är kopierad från nismo-gtr & som ja kopiera med & sen lite från min lista med os giken kopplingen tongue

klockrent

edit: du köpte -5 snurror men på listan har du -7 snurror wink
Senast redigerat av kaxxen (19 april 2010)

54 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#10
Igår fick jag igång bilen igen efter bytet utav bränslepump. Blev riktigt lyckat och verkar funka riktigt bra!

Passade även på att köpa mig en Bee-r Launch controller. Även denna kopplades in igårkväll och funkade direkt! En riktigt manlig sak som gör att jag nu kommer ha nästan fullt ladd vid starter.








https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/912255_bi1o4i.jpg


Bilder på inkopplingen utav detta kommer senare, men en film har jag iallafall spelat in:
http://www.garaget.org/video/v9izypk2dlnv
Senast redigerat av c_hjertqvist (25 april 2010)


54 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#11
Bygget fortsätter nu i full fart!

Idag blev det en heldag med hjälp av Martin. Gick hyffsat, många svåra bultar o komma åt. Men nu är iallafall turbosarna samt downpipen bortplockade. Nu ska det inköpas lite kopparbrickor och annat gott sen är det "bara" att montera tillbaka dom!

Här kommer lite bilder på dagens jobb:







https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914257_tv1q57.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914250_5gwlb7.jpg
Som det såg ut från början






https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914226_e7t11l.jpg
En liten rackare kvar!






https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914231_45fuxk.jpg






https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914274_qjchhd.jpg





https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914233_aeobz3.jpg
Ny Vs Gammal Inte så stor skillnad i storlek!







https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/914279_ds3w12.jpg
Senast redigerat av c_hjertqvist (25 april 2010)


54 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#12
För att få ut all kraft från motorn vid mappning är större spridare ett måste!
Så blev att köpa på sig ett par nya Sard 700CC Spridare.

Monteringen skall påbörjas snart!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/916350_bgub52.jpg


2 077 Inlägg
28 april 2010
#13
kommer bli najs detta big_smile

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

1 051 Inlägg
28 april 2010
#14
Ser hhur kul ut som helst big_smile Får man följa wink


54 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#15
Kul att ni gillar de! Ska bli kul o se hur de slutar med allt smile


54 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#16
Första turbon är monterad nu, mycke pill o få dit den! Mycke vatten och oljeledningar ska till rätt plats.

Har bytt alla kopparbrickor o packningar, så nu blir den som ny!





https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/917383_8whjg1.jpg








https://www1.garaget.org/gallery/archive/45009/917384_xfuq7q.jpg
Senast redigerat av c_hjertqvist (29 april 2010)


54 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
#18
TwinsBilOchPlat skrev:
värför kör du på orginalgrenrör jag hade satsat på något over the edge!

Japanarna har varit så duktiga o gjort rätt fina grenrör orginal, så behöver inte byta dom i första taget. Visst kan man göra det om man vill, men pengarna läggs på annat smile


hellaflush!
1 266 Inlägg
30 april 2010
#19
trevligt projekt, ska följas wink


54 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#20
Timmyboy skrev:
trevligt projekt, ska följas wink

Kul att du gillar de! Jag själv tycker de ska bli riktigt kul o se var detta slutar smile



Sök