3826
Sök

Montera LED-list på Focus -04

Rookie
63 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Hej alla!
Jag är helt kass på det här med el, men vill ändå på och prova lite tongue
Min plan är att sätta LED-lister i fronten på min Focus så att de lyser med positionsljusen i lyktan (automatiska halvljusen kopplar jag ur). Först tänkte jag bara ta + och - från positionslampan, men så läste jag att listerna kanske blinkar isf. Hur gör jag då? Kan jag ta strömmen från nåt annat istället? Det borde väl gå att kringgå på det viset?
Men då kommer nästa problem...får jag ha listerna på tillsammans med halv- eller helljus? Vet inte hur bilar som har det original blir när de slår om till halvljus. Om det nu är så att de absolut inte får lysa med annat än positionsljusen, kan jag sätta nån brytare som släcker dem när jag tänder halvljusen?
Jag vill helst göra så få ingrepp som möjligt, men måste jag så måste jag tongue

573 Inlägg
20 april 2010
generellt sett så kan man säga att allt som är roligt och fint på din bil är olagligt.
länk till listerna? för det är inte alla man får ha lagligt sätt.
har din fokus canbus övervakning av lampor? då går det inte att ta ström från positionsljus, då blir det fel.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Rookie
63 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Ja nu slog det slint i huvet på mig och jag slog till på ett par på Tradera. Men om de där är olagliga så kan jag få tag på ett par e-märkta utan större problem. För då är det väl okej?
Om den har canbus vet jag inte på rak arm. Men jag kan försöka kolla upp det.

Ehm...var ser jag det? tongue I manualen?
Som sagt...helt kass på el tongue

Edit: Men om den har det, kan jag ta från nån annan källa? Behöver ju bara strömmen, måste inte bestämt va från positions.
Senast redigerat av MilesPrower (20 april 2010)

108 Inlägg
20 april 2010
Borde väll inte vara olagligt ? Sitter ju orginal på tex nya MB E-klassen. Varför skulle det inte gå att ta från positions ljusen ? Lika mycket ström i dom kablarna som i någon annan. Så länge de är E märkta och att dom lyser "vitt" och inte typ blått eller rött så borde det bara vara att köra. Kan hända att dom gnäller på SBP men det är ju bara plocka bort då smile

Rookie
63 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Jag får kolla upp om listerna jag köpt är E-märkta, annars får jag skaffa andra. Men som sagt...hur kopplar jag dem så att de slocknar när jag slår på halvljuset?
Hittade ett kopplingsschema här, men eftersom jag inte ska koppla dem till dimljuset så stämmer det inte riktigt för min del. Hur ska jag ändra det så det passar mig? Försökte rita om bilden, men det slutade med att listerna fick konstant ström hmm

446 Inlägg
21 april 2010
om de är E-märkta eller inte spelar ingen roll. du får inte ha fler ljuspunkter på bilen än vad den hade när den lämnade fabriken, bortsett från helljus.

är man osäker på vad som är lagligt att ha på bilen och inte: läs i VVFS, då vet du att det du läser stämmer!

573 Inlägg
21 april 2010
är dom E märkta så brukar man få med en manual där det står vad som ska till vad, sen sitter det oftast ett relä på medföljande kabelsats till ledlister, den gör så att dom slocknar när man slår på halvljuset.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Rookie
63 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
VW_67 skrev:
om de är E-märkta eller inte spelar ingen roll. du får inte ha fler ljuspunkter på bilen än vad den hade när den lämnade fabriken, bortsett från helljus.

är man osäker på vad som är lagligt att ha på bilen och inte: läs i VVFS, då vet du att det du läser stämmer!

Har du en länk till det? Allt jag hittar är att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt. Inget alls om att man inte får eftermontera lampor som används med positionsljus. Du menar alltså att det finns en "artikel/regel" som säger att alla som eftermonterat dimljus eller diodslingor och sen använder dem enbart tillsammans med positionsljuset kör olagligt? Det har jag svårt att tro på. Men kan du visa mig den texten så tror jag dig.

446 Inlägg
21 april 2010
MilesPrower skrev:
VW_67 skrev:

Har du en länk till det? Allt jag hittar är att man inte får ha halvljus och dimljus på samtidigt. Inget alls om att man inte får eftermontera lampor som används med positionsljus. Du menar alltså att det finns en "artikel/regel" som säger att alla som eftermonterat dimljus eller diodslingor och sen använder dem enbart tillsammans med positionsljuset kör olagligt? Det har jag svårt att tro på. Men kan du visa mig den texten så tror jag dig.

dåligt formulerat av mig..
dimljus o dyl. får man eftermontera, helt klart.
men du får inte ha fler positionslampor än vad bilen hade från fabrik.. därför får man t.ex. böter på positionsljus i extraljusen om farbror blå stoppar en.

självklart, slänger upp en länk imorn.  tongue

Rookie
63 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Jag vill ändå inte tro dig, mest för att det förstör mina planer tongue
Men men, är det så så är det så. Men jag ser gärna en länk ändå wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
21 april 2010
eftersom du själv säger att du inte har så jättebra koll på el och dyligt så är väl det enklaste att montera listerna och sen dra plus till batterier och minus till valfri jordpunkt. sedan bara sätta en vanlig vippbrytare på plusskabeln och montera vippbrytaren på valfri plats i kupen. då kan du alltså slå av och på listerna precis när du vill smile en säkring med på pluskabeln hade kanske inte varit fel, för att vara på säkra sidan smile

MVH

Rookie
63 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Ja i värsta fall får det väl bli så. Men jag vill ju helst att de ska lysa automatiskt, men som sagt, det sättet är inte så svårt. Det ska nog t.o.m. jag klara wink

EDIT: Kom på nu att jag självklart ska visa kopplingsschemat jag hittade för svärfar elektriker. Han borde kunna hjälpa med det, fast det är i bil och inte hus smile
Senast redigerat av MilesPrower (22 april 2010)

Sök