4356
Sök

Köpråd: 200sx S13

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#1
Tjenare alla forumkrigare  big_smile

Nu börjar det bli dags att inhandla min första sommarbil smile!
Tankarna går mellan EVO 1a och en 200sx, evo'n ligger strax över min budget medans 200sx'an inte sätter mig i finansiel konkurs till nästa månadslön.

Att handla för, ca 40 000. Har en månadsinkomst på 7-8k då jag fortfarande pluggar. Har inga andra utgifter förutom bilen då jag prioriterar den som nr 1 big_smile.

Båda bilarna är nyrenoverade och rostfria, dock vinterkörda, sitter nya vev/ram i båda kärrorna.

Frågan till er är nu, av vad jag har sökt mig till och genom hundratals timmars forumläsning så får jag intrycket av att evo'n ska vara mer driftsäker, dock lite dyrare att köpa / äga?
Att alla S13's skär ihop samma sekund man vrider om nyckeln verkar ju också vara ett påstående många kör med, som för övrigt aldrig setat i en sån bil.

Är det värt att lägga en slant extra för evon och ha noll kapital utifall olyckan skulle vara framme, eller köra på 200:an och samtidigt kunna lägga lite pengar på bilen om det skiter sig, jag kommer att ha en yrkesmekaniker med mig vid eventuellt köp, om han tycker bilen verkar fräsch i helhet ser jag det som mer eller mindre en omöjlighet att jag råkar på ett låd/turbo/vev ras helt utan förvarning, rätta mig om jag har fel roll .

Hur är bilarna i allmänhet? Vänder mig till er som antingen kör eller har rattat någon av bilarna, kostnader, försäkring? Körglädje och prestanda? EVO'n ligger ca 100 kusar före 200an i fråga, men frågan är hur man ska göra, mycket att ha i åtanke!

Kom med förslag och synpunkter! Tack för mig smile

171 Inlägg
21 april 2010
#2
Vad ska du använda bilen till. För Evon  tror jag är en roligare bil på allt utom drifting.
Fördel med fler dörrar. Perfekt året runt.

Jag skulle valt en s13 med svetsad diff. Men då är man ju intreserad av drifting.
Åk och prova båda är mitt tips

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

7 120 Inlägg
21 april 2010
#3
200sx är ju snyggare, men sen är nog EVO bättre på resten. tongue Har dock aldrig åkt i en, men gillar min S13 väldigt mycket smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#4
Bjorling skrev:
Vad ska du använda bilen till. För Evon  tror jag är en roligare bil på allt utom drifting.
Fördel med fler dörrar. Perfekt året runt.

Jag skulle valt en s13 med svetsad diff. Men då är man ju intreserad av drifting.
Åk och prova båda är mitt tips

Har inget behov av bilen egentligen, det är nöjesåka, är 18 och har 1 år kvar på gymnasiet, till och från skolan / jobbet, gärna brett big_smile. Kommer inte köra någe bana, blir mkt träffar på helgerna och lite allmänt bus smile

Evon i fråga är RWD konverterad så den funkar ju även den på asfalten så som S13'en roll.
Evon känns ju som ett bättre val ur mångsidig synpunkt, dock känns det som att det är mer "safe" på något sätt att köpa en 200a av prisklass lite högre, än evo prisklass lägsta möjliga, eller? neutral

Tack för svaret!

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#5
Aerodynamik skrev:
200sx är ju snyggare, men sen är nog EVO bättre på resten. tongue Har dock aldrig åkt i en, men gillar min S13 väldigt mycket smile

Den är förjävla fin din S13, officielt avis att man inte fick övningsköra i en sån där raket wink.
Hur har det varit med slitage och reparationer/underhåll för dig? Smakar det så kostar det eller håller den om man kör med förstånd? smile

171 Inlägg
21 april 2010
#6
då skulle jag köpa en S13. Motorn är inga problem. Renoverar man innan de rasar så går dom länge.

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

7 120 Inlägg
21 april 2010
#7
JimB skrev:
Aerodynamik skrev:
200sx är ju snyggare, men sen är nog EVO bättre på resten. tongue Har dock aldrig åkt i en, men gillar min S13 väldigt mycket smile

Den är förjävla fin din S13, officielt avis att man inte fick övningsköra i en sån där raket wink.
Hur har det varit med slitage och reparationer/underhåll för dig? Smakar det så kostar det eller håller den om man kör med förstånd? smile

Hehe, ja jag övningskör ju fortfarande. tongue Om du inte ska köra bana så tycker jag verkligen du ska köra på S13, speciellt när den är nyrenoverad!
Har inte behöva byta något än, men jobbar på Nissan lager och slitagedelar som bromsar, filter m.m. är inte dyrt alls. Så tror EVOn ligger i underläge där faktiskt.

Sen vet jag inte hur van du är vid snabba bilar, men tycker min går riktigt bra trots originalturbo och väghållning m.m. är ju kalas. smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#8
Aerodynamik skrev:
JimB skrev:
Aerodynamik skrev:
200sx är ju snyggare, men sen är nog EVO bättre på resten. tongue Har dock aldrig åkt i en, men gillar min S13 väldigt mycket smile

Den är förjävla fin din S13, officielt avis att man inte fick övningsköra i en sån där raket wink.
Hur har det varit med slitage och reparationer/underhåll för dig? Smakar det så kostar det eller håller den om man kör med förstånd? smile

Hehe, ja jag övningskör ju fortfarande. tongue Om du inte ska köra bana så tycker jag verkligen du ska köra på S13, speciellt när den är nyrenoverad!
Har inte behöva byta något än, men jobbar på Nissan lager och slitagedelar som bromsar, filter m.m. är inte dyrt alls. Så tror EVOn ligger i underläge där faktiskt.

Sen vet jag inte hur van du är vid snabba bilar, men tycker min går riktigt bra trots originalturbo och väghållning m.m. är ju kalas. smile

Okej, tack för informationen! Låter ju kalasbra, ja 200:an är helt nyrenoverad för några månader sen bara, vev/ram koppling osv, trimmet åkte dit i somras så den har gått mer eller mindre original fram tills dess, under 15 000 mil, effekten skulle jag uppskatta till 260-270 utan önskesiffror, bra bastrimm har den! Ordentligt med kylning först, sen värre grejer smile

Originalturbo har även den tror jag, stod inget om att den har bytits ut, det är väl något jag kan tänka mig att inhandla när tid och pengar finns smile Hästarna räcker alldeles utmärkt åt mig än så länge, vill gärna överleva sommaren! big_smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#9
Bjorling skrev:
då skulle jag köpa en S13. Motorn är inga problem. Renoverar man innan de rasar så går dom länge.

Okej, tack för det smile
Kul att höra från någon som faktiskt kör en nissan! Den är relativt nyrenoverad med alla slitagedelar, nybes osv smile. Vad ska man tänka på att byta dirrekt efter köp? för att vara på säkra sidan? En mindre service kanske är på sin platts smile?

146 Inlägg
21 april 2010
#10
Jag köpte ju ett riktigt praktexemplar! Pga av min dåvarande okunnighet.
Jag har fått göra en hel del.
Byta diff (då hade jag aldrig driftat eller burnat) Renoverat motor, mysko elfel, bromsar, rost etc.
Haft bilen sen 2005.

Men kolla rost låda, motorljud och ljud från bakaxel. Hjullager, diff.

Men det blir helt garanterat bra ifall du har en mekaniker med!

Jag har själv inte kört Evon men skulle nog välja s13 ändå!

Mvh

En service hade ju inte skadat iaf!
Senast redigerat av kingen85 (21 april 2010)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

Herr
1 722 Inlägg
21 april 2010
#11
Har inte kört evo, men jag är helnöjd med min nisse, folk snackar om vevlagerras hit o dit. har ägt min bil i 4 år, inga konstigheter alls med den, Fixa oljekylare och ha en fräsch motor, och ladda innanför dom ramarna motorn är byggd för så kan du åka många tusen mil=) lycka till

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

171 Inlägg
21 april 2010
#12
JimB skrev:
Bjorling skrev:
då skulle jag köpa en S13. Motorn är inga problem. Renoverar man innan de rasar så går dom länge.

Okej, tack för det smile
Kul att höra från någon som faktiskt kör en nissan! Den är relativt nyrenoverad med alla slitagedelar, nybes osv smile. Vad ska man tänka på att byta dirrekt efter köp? för att vara på säkra sidan? En mindre service kanske är på sin platts smile?

Jag skulle byta vevlager. annars en riktig service med byta av all olja inkl växellåda och diff

Lindesbergs Bilskadecenter
Stöd Reumatikerfonden på Plusgiro 90 03 19-5

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#13
Tack för bra tipps! Hör gärna fler åsikter också big_smile

Kylningen är kalas i den bilen, oljekylare har funnits monterad redan innan den trimmades.
Dock är den körd 2 vintrar i rad men om jag inte hittar någon rost bör det väl inte vara någon större fara?

Om mekanikern tycker att bilen verkar OK i allmänhet så bör den väl ändå inte börja knacka under huven på vägen hem, då skjuter jag mig själv lol

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#14
Bjorling skrev:
Jag skulle byta vevlager. annars en riktig service med byta av all olja inkl växellåda och diff

Det sitter nya förstärkta vev/ramlager från japtuning på bilen jag kikar på, setat där sedan förra sommaren, om kvitton finns på bytet så bör det väl inte vara någon större idé att byta lagrena? eller vad tycker du? smile

Oljan hade jag tänkt byta överallt, vad kan det på om man köper kvalitetsolja som funkar bra, behöver inte vara den absolut dyraste... men ingen skit, det ska hålla! Hur många liter blir det ca?

7 120 Inlägg
21 april 2010
#15
JimB skrev:
Aerodynamik skrev:
JimB skrev:

Den är förjävla fin din S13, officielt avis att man inte fick övningsköra i en sån där raket wink.
Hur har det varit med slitage och reparationer/underhåll för dig? Smakar det så kostar det eller håller den om man kör med förstånd? smile

Hehe, ja jag övningskör ju fortfarande. tongue Om du inte ska köra bana så tycker jag verkligen du ska köra på S13, speciellt när den är nyrenoverad!
Har inte behöva byta något än, men jobbar på Nissan lager och slitagedelar som bromsar, filter m.m. är inte dyrt alls. Så tror EVOn ligger i underläge där faktiskt.

Sen vet jag inte hur van du är vid snabba bilar, men tycker min går riktigt bra trots originalturbo och väghållning m.m. är ju kalas. smile

Okej, tack för informationen! Låter ju kalasbra, ja 200:an är helt nyrenoverad för några månader sen bara, vev/ram koppling osv, trimmet åkte dit i somras så den har gått mer eller mindre original fram tills dess, under 15 000 mil, effekten skulle jag uppskatta till 260-270 utan önskesiffror, bra bastrimm har den! Ordentligt med kylning först, sen värre grejer smile

Originalturbo har även den tror jag, stod inget om att den har bytits ut, det är väl något jag kan tänka mig att inhandla när tid och pengar finns smile Hästarna räcker alldeles utmärkt åt mig än så länge, vill gärna överleva sommaren! big_smile

Då är det lugnt! Men med org. turbo så får du ut max runt 230-240hk. Det är ungefär vad jag har i min och det skjuter på riktigt bra smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#16
Aerodynamik skrev:
Då är det lugnt! Men med org. turbo så får du ut max runt 230-240hk. Det är ungefär vad jag har i min och det skjuter på riktigt bra smile

Okej big_smile Kanske har han bytt till värre turbo ändå? Hur finansierar du din bil som studerande föresten?
8000kr i månaden bör väl räcka för att jag ska ha råd med eventuella missöden under vägen? Är väldigt ekonomisk av mig och det kan gå en månad utan att jag gjort av med 50 öre ens, skulle kunna skapa ett "bilrep" konto på banken rent av, räcker att den går problemfritt några månader så har jag ju råd med att turbon rasar till exempel neutral?

Många som säger att det inte går att äga en bil av det här stuket medans man studerar, ex att det händer något och så står man där utan bil i flera månader innan man kan laga den. Men jag vet inte.. förslag?
Man kan ju alltid sälja allt onödigt man äger om det skulle skita sig smile

7 120 Inlägg
21 april 2010
#17
JimB skrev:
Aerodynamik skrev:
Då är det lugnt! Men med org. turbo så får du ut max runt 230-240hk. Det är ungefär vad jag har i min och det skjuter på riktigt bra smile

Okej big_smile Kanske har han bytt till värre turbo ändå? Hur finansierar du din bil som studerande föresten?
8000kr i månaden bör väl räcka för att jag ska ha råd med eventuella missöden under vägen? Är väldigt ekonomisk av mig och det kan gå en månad utan att jag gjort av med 50 öre ens, skulle kunna skapa ett "bilrep" konto på banken rent av, räcker att den går problemfritt några månader så har jag ju råd med att turbon rasar till exempel neutral?

Många som säger att det inte går att äga en bil av det här stuket medans man studerar, ex att det händer något och så står man där utan bil i flera månader innan man kan laga den. Men jag vet inte.. förslag?
Man kan ju alltid sälja allt onödigt man äger om det skulle skita sig smile

Det är mycket möjligt att dem åtminstone bytt till en T28 turbo, den är god upp till ca 280hk. smile
Jag har sommarjobbat, och jobbar nu på lov så har en månadslön på ca 3-4000 och det klarar du dig bra på! Min försäkring via nissan klubben kostar bara ca 300 i månaden, skatten är på ungefär 1700 om året..
Sen är det ju bara ut och gasa. tongue

Bilen har gått rätt hårt nu dem senaste dagarna, men låter alltid bilen bli varm först innan jag gasar och håller koll på tempen. Inget som har rasat än så länge iaf smile En bättre beg originalturbo kan du få för ungefär 1500 så det är inte så farligt, kör med huvudet så kommer du klara dig och ha pengar över med den budgeten smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#18
Aerodynamik skrev:
Det är mycket möjligt att dem åtminstone bytt till en T28 turbo, den är god upp till ca 280hk. smile
Jag har sommarjobbat, och jobbar nu på lov så har en månadslön på ca 3-4000 och det klarar du dig bra på! Min försäkring via nissan klubben kostar bara ca 300 i månaden, skatten är på ungefär 1700 om året..
Sen är det ju bara ut och gasa. tongue

Bilen har gått rätt hårt nu dem senaste dagarna, men låter alltid bilen bli varm först innan jag gasar och håller koll på tempen. Inget som har rasat än så länge iaf smile En bättre beg originalturbo kan du få för ungefär 1500 så det är inte så farligt, kör med huvudet så kommer du klara dig och ha pengar över med den budgeten smile

Mycket bra svar, uppskattas! Berätta mer om försäkringen via klubben? Är det bara att betala medlemsavgift, gå med och försäkra? Bilen står på dig då antar jag? smile

Sitter mätare av alla dess slag bakom ratten, tänker likadant som dig, bilen ska gå varm innan man trycker på lite, vid ev köp kommer jag även att inhandla (glömt namnet på den hmm) som låter bilen stå på i ett antal minuter efter man har parkerat och gått därifrån för att den ska hinna varva ner ordentligt smile

Kör med huvud och förstånd, rädd om lappen och bilen är man ju såklart om man köper en sån här feting smile.

Låter kanoners, lutar åt 200:an nu smile

7 120 Inlägg
21 april 2010
#19
JimB skrev:
Mycket bra svar, uppskattas! Berätta mer om försäkringen via klubben? Är det bara att betala medlemsavgift, gå med och försäkra? Bilen står på dig då antar jag? smile

Sitter mätare av alla dess slag bakom ratten, tänker likadant som dig, bilen ska gå varm innan man trycker på lite, vid ev köp kommer jag även att inhandla (glömt namnet på den hmm) som låter bilen stå på i ett antal minuter efter man har parkerat och gått därifrån för att den ska hinna varva ner ordentligt smile

Kör med huvud och förstånd, rädd om lappen och bilen är man ju såklart om man köper en sån här feting smile.

Låter kanoners, lutar åt 200:an nu smile

Man måste vara medlem på nogs(kostar 400) i 6 månader och då får man teckna en entusiastförsäkring för 2600 om året på bilsport-mc.se, självklart på mig då. smile

Det är bra med mätare, min oljetemp ligger runt 80-90c vid rätt hård körning faktiskt! Oljekyl is the shit smile
Det roliga är ju att det finns så mycket att göra med dem, som en stor legobil typ. Alltid är det någon liten ny sak man hittar som man vill ha, gäller att veta när man ska sluta bara wink

Men men, lycka till med köpet! smile

95 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
#20
Aerodynamik skrev:
Man måste vara medlem på nogs(kostar 400) i 6 månader och då får man teckna en entusiastförsäkring för 2600 om året på bilsport-mc.se, självklart på mig då. smile

Det är bra med mätare, min oljetemp ligger runt 80-90c vid rätt hård körning faktiskt! Oljekyl is the shit smile
Det roliga är ju att det finns så mycket att göra med dem, som en stor legobil typ. Alltid är det någon liten ny sak man hittar som man vill ha, gäller att veta när man ska sluta bara wink

Men men, lycka till med köpet! smile

Okej, låter skitnice, för bra nästan tongue , är det helförsäkring då? Krav på garage eller dylikt?

Jo oljekyl är ett måste! Haha låter för kul... nu vart man sugen att hämta hem något redan i helgen, mumma! Jo det är bara plånboken som begränsar smile!


Sök