3012
Sök

Volvo 740 GL -88 startar ej

52 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#1
Hej alla.

Hjälper en kompis med att göra bilen klar för besiktning och sedan försäljning.
Bilen har stått under vintern, så jag har laddat batteriet (sannolikt sjunger detta på sista versen), fyllt på olja och kylvatten.
Då jag vrider på nyckeln säger det bara *klick* från ett relä, och startmotorn slår inte ens till.
Kopplade ett annat batteri som starthjälp som jag vet är friskt. Inte ett liv.
Fann ingen box att mjölka felkoder ur så här sitter jag.

Någon som har en idé?

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

473 Inlägg
26 april 2010
#2
Det är nog så att stenioden på startmotorn har satt sig knacka lite på startmotorn samtidigt som ni försöker starta den

52 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#3
Provade att knacka på dragmagneten (solenoiden, kalla den vad ni vill) samtidigt som jag höll den belastad med hjälp av en fjärrstart. Inget resultat, tyvärr. sad
Har med möda och en väldans massa småsår på underarmarna skruvat loss startmotorn nu och ska undersöka den vid tillfälle.

Fråga: Då jag vrider på nyckeln säger det klick i kupén. Är detta ett startrelä, eller har jag fel? Kan det vara det som gått?

Mvh Magnus.

Ps. Tackar falmo för tidigare svar.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

473 Inlägg
26 april 2010
#4
ja det är nog troligen startrelä . efter som du har kört med fjärrstart och den inte reagerar så har du troligtvis problemet i startmotorn , med tanke på att bilen har stått still så är det väldigt troligt.
när du kör med fjärrstarten får du ett klickande i startmotorn då ?
appropå solenoid så är det nog fel benämning blir lite osäker tillslag är nog ett bättre namn
om du lägger handen på tillslaget så skall det kännas att den regerar . och när den funkar felfritt så hörs det rätt bra när den slår till

21 761 Inlägg
26 april 2010
#5
Det är en solenoid som skjuter in startdrevet, det är kanske möjligt att den även benämns för "tillslagssolenoid" men det har iaf jag inte hört talas om.

Vad jag vet så ska det inte finnas ett särskillt startrelä för startmotorn på en 740, spänningen ska komma direkt från tändlåset eller säkring. Om det är fel så får väl någon säga till. smile

52 Inlägg
26 april 2010
Trådstartare
#6
falmo:

Nepp. Inte ett knäpp eller något alls från startmotorn, ens då jag kopplar den direkt till ett batteri via startkablar. (Med viss försiktighet, så klart...) Ska ta loss kalla-den-vad-ni-vill imorgon och se om den rör sig efter lite WD40 och våld... >:- )

Drönirettab:
'Kej.
Undrar fortfarande lite vad det är som klickar till då jag vrider på nyckeln till startläget, eftersom jag ser att något suger ström utav bara f*n då, sedan instrumentbelysningen nästan försvinner. (Ja, jag har stängt av huvudstrålkastarna under tiden jag håller på och testar diverse, för att spara på ström).

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

176 Inlägg
27 april 2010
#7
Sätt i ett friskt batterie i bilen istället innan du monterar ner allt, kan vara så att en cell gått i ditt redan kassa batterie då startar den inte ens med starthjälp


21 761 Inlägg
27 april 2010
#8
BlackLight skrev:
Undrar fortfarande lite vad det är som klickar till då jag vrider på nyckeln till startläget

Kan ju vara pumprelät som klickar. smile

52 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#9
Finns det nått ställe man kan kolla felkoder på dessa? smile

Vad gäller startmotorn så är kopparflätan mellan kalla-den-vad-du-vill och själva motorn av, så jag ska skaffa en ny.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

21 761 Inlägg
28 april 2010
#10
Då är det väldigt troligt att den trasiga flätan är orsaken till att startmotorn inte snurrar igång. Flätan ger nämligen jord till solenoiden så att den kan skjuta in startdrevet när det kommer plusspänning från tändlåsets startläge, om den inte får jord så kan den inte heller fungera. smile

52 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Då är det väldigt troligt att den trasiga flätan är orsaken till att startmotorn inte snurrar igång. Flätan ger nämligen jord till solenoiden så att den kan skjuta in startdrevet när det kommer plusspänning från tändlåsets startläge, om den inte får jord så kan den inte heller fungera. smile

Ah. Det förklarade ju en del. smile

Tidigare ställd fråga: kan man läsa felkoder på de här äldre bilarna? Skulle underlätta en hel del om det nu visar sig att det inte bara är detta som är fel.

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

52 Inlägg
9 maj 2010
Trådstartare
#12
Bytte startmotor nu, gjorde rent batteripolerna och startade. Den puttrade igång så vackert så.

Däremot så har den lite ojämn tomgång, oavsett temperatur.
Har inte kollat stift, kablar, fördelarlock samt rotor än.
Någon som har nått mer förslag?

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

446 Inlägg
9 maj 2010
#13
Drönirettab skrev:
Då är det väldigt troligt att den trasiga flätan är orsaken till att startmotorn inte snurrar igång. Flätan ger nämligen jord till solenoiden så att den kan skjuta in startdrevet när det kommer plusspänning från tändlåsets startläge, om den inte får jord så kan den inte heller fungera. smile

för att undvika missförstånd ska jag rätta dig lite här:  det är så att den flätan matar startmotorn, inte jordar solenoiden tongue
i solenoidlocket sitter två kopparbleck. det ena förbundet med batteriet och det andra med startmotorn (via "flätan") när solenoiden dragit plungern i botten trycks ett tredje bleck emot båda dessa och förbinder startmotorn med batteriet så att säga...



ang ojämn tomgång: börja med det enkla som att kolla stift, rotor och fördelarlock innan du börjar felsöka yterligare..

21 761 Inlägg
9 maj 2010
#14
Oj, där yrade jag i nattmössan, ber om ursäkt för det. Bra att du rättade. smile

52 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#15
Nästa problem:

Var sitter det beryktade klistermärket som anger vilket fabrikat på bromssystem det är (ATE, Girling, Bendix)? Lär veta, eftersom det behövs nya bromssköldar och kanske mer.

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

130 Inlägg
21 maj 2010
#16
sköldarna har ingen betydelse och vad de e för bromsar vet dom på din reservdels butik annars är det bara att kolla på oken har för mig att de ska stå på dom


4 Inlägg
26 maj 2010
#17
BlackLight...klistermärket du undrar över, sitter iaf på mittstolpen om jag öppnar dörren bak på min 744 . osäker var det sitter på 2 dörrars, men det borde väl sitta på ungefär samma ställe smile

52 Inlägg
31 maj 2010
Trådstartare
#18
Nu har jag bytt stift och kollat rotor+lock+kablar. Fortfarande ojämn tomgång, men går bra så snart TPS:en går ifrån bottenläget (det säger *klick* då).

Förslag?

Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

52 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
#19
Hittade felet...
Öum... får erkänna att jag missat att sätta fast slangen som går till någon magnetventil (den bredvid den som går till tomgångsmotorn). Satte dit, sen går bilen som en klocka. smile

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

13 Inlägg
2 juni 2010
#20
Angående att få veta vilka bromsar det är på bilen går det att ta med sig siffrorna från serviceplåten


Girling klossar har som en fjäder mitt på för fästning. ATE har som två klackar.


Sök