cheffer skrev:
Koppla in bilen på bmw diagnos och man ser direkt om den varit chippad. Det kommer att finnas felkoder om för högt laddtryck och felaktik mängd i luftmassemätaren brukar vara det vanlgaste som visas. Koderna finns kvar trots att boxen tas bort.
130 är ju betydligt roligare och vill man ha en busig bill väljer man ju bensinaren, inte för att dieseln går dåligt för det gör den inte men bensinaren går bättre och har mycket roligare karaktär, ljudet är en stooor bonus också
![smile](img/smilies/smile.png)
Speciellt med boxar undrar jag om det stämmer. Det boxarna gör är ju att lura styrenheten, högt laddtryck tex. vart lagras det när den informationen aldrig når styrenheten?
Felkoder brukar dessutom raderas av boxar, finns väl inbyggt i systemen att radera koder?
Finns ju hur många varianter som helst av trim, så säkerligen finns det även dåliga saker som inte funkar som de skall.
Ok för att flashar bör gå att spåra enklare (även när du flashat tillbaks originalmappen), även om de föredras av många av andra anledningar.
Att en bil slits mer pga av trim, var väl en sanning med modifikation? Fast det skrev ju inte Cheffer.
Att bilen slits mer när du gasar, visst, men det beror väl helt på vem som gjort hårdvaran/flashen så länge du inte utnyttjar trimmet...
Vid stadskörning drar lägre cylindervolym mindre bränsle, generellt. Vid motorvägsfarter och lite däröver så brukar lite större motorer dra mindre än ovannämnda, kanske inte V8:or på många liter även om dessa
kan vara nog så snåla i fart. Så har det varit på de bilar jag haft och även de jag har i dagsläget.