2504
Sök

El till laddtrycksmätaren på en Audi A4 B6 -04

690 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#1
Jag ska äntligen komma igång och installera laddtrycksmätaren...

Jag har en plan för hur jag ska dra vacuumslang och allt på ett ungefärligt... måste bara hitta någon bra genomföring genom torpedväggen in till kupén...

Dock så är jag lite förvirrad på hur jag ska koppla strömen till mätaren...

Jorden (svart) kan jag enklast dra till skruven som sitter ovanför säkringarna misstänker jag med en rund kabelsko...
Jag har inte mätaren framför mig nu, men har för mig att jag bara har två kablar... en + och en - (jord), men kollade på en bild från Sgear och samma mätare där har 3 sladdar?!?

Jag har läst något om att man kan koppla in sig på säkring 15 för att få ström endast när tändningen är på... men hur kopplar jag enklast in mig på en befintlig säkring??? har bara kablarna och inga skor än så länge...


Mätaren är en Sgear Exclusive

Tacksam för svar!
Mvh
Lars
Senast redigerat av AEN (29 april 2010)

642 Inlägg
29 april 2010
#2
Om det är 3 kablar som ska kopplas till strömmen kan jag tänka mig att det är:

12v+ till en kabel som får spänning när du har tändningen på.
12v+ för instrumentbelysningen, kopplas också till ett ställe med tändningen på.
12v- till valfri jordpunkt.


690 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#3
kollade nu på morgonen och det är bara 2 kablar.... jord samt +

642 Inlägg
29 april 2010
#4
AEN skrev:
kollade nu på morgonen och det är bara 2 kablar.... jord samt +

Ok, då blir det en baggis att koppla in tongue För att koppla in dig på säkringen, kolla vilken kabel som går till säkringen och koppla in dig på den, undvik dock att använda förgreningskontakter även kallad "tjuvare", de har en tendens att glappa.


690 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#5
ok :-)
Jag har sätt lite olika varianter... dels att man kopplar + till plint 15 (relä-plintar) med en vanlig rund kabelsko på skruven/bulten till plinten,  samt även att man kopplar in sig på + kabel (tjuvar ström) till tex ljusomställaren/vredet...

Vad är bäst och enklast tror ni?

642 Inlägg
29 april 2010
#6
AEN skrev:
ok :-)
Jag har sätt lite olika varianter... dels att man kopplar + till plint 15 (relä-plintar) med en vanlig rund kabelsko på skruven/bulten till plinten,  samt även att man kopplar in sig på + kabel (tjuvar ström) till tex ljusomställaren/vredet...

Vad är bäst och enklast tror ni?

Låter bra med att sätta kabelskon på bulten, använd inte tjuvarström utan gör såhär istället på den andra kabeln:

Kapa +kabeln, koppla in en sådan här kabelsko http://www.clasohlson.se/Product/LargeI … 0329w2.jpg art.nr: 15-333 på kabeln och koppla kabelskor på de andra kablarna, flatstift på den andra sidan kabeln som kapades och en flatstiftshylsa på kabeln som kommer från givaren. Isolera väl för att slippa krypströmmar.
Senast redigerat av DanneJ (29 april 2010)


690 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#7
ok så en sådanhär är inge vidare att använda eller??

http://www.biltema.se/ProductImages/44/ … -039_l.jpg

ser bara mycket smidigare ut samt att man slipper kapa kablar

leg. dödsklant
128 Inlägg
29 april 2010
#8
nje.. löd eller använd sockerbitar. då är det dessutom enkelt att återställa om man lyckas ge upp. wink i vissa fall kan vanliga kabelskor användas, eller som de eg. heter flatstift

http://www.biltema.se/ProductImages/44/ … -004_m.jpg
Senast redigerat av frisedel (29 april 2010)

Touch my shit and I’ll rip your fuckin’ heart out, euro-trash!
http://tag-der-arbeit.extrajetzt.de/

446 Inlägg
29 april 2010
#9
frisedel skrev:
nje.. löd eller använd sockerbitar. då är det dessutom enkelt att återställa om man lyckas ge upp. wink i vissa fall kan vanliga kabelskor användas, eller som de eg. heter flatstift

http://www.biltema.se/ProductImages/44/ … -004_m.jpg

att rekommendera lödning ska man vara försiktig med, alla klarar inte av att göra det bra. och "sockerbitar" använder man ALDRIG i en bil! riktiga kontaktpressade kabelskor/skarvhylsor ska det vara, det kan man inte misslyckas med tongue

de så kallade strömtjuvarna borde absolut förbjudas, de skapar bara problem. det som händer när man klämmer på en sån är att en "kniv" skär in i ledaren för att få kontakt, den kabeln kommer snart att vibrera av eller ärja upp!

690 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#10
löda är jag väl ingen expert på så det undviker jag om jag kan... lättare att misslyckas med än ovanstående metoder som det nog lutar åt... alternativt att jag koppla den med en rund kabelsko in på plinten vid reläerna

446 Inlägg
30 april 2010
#11
AEN skrev:
löda är jag väl ingen expert på så det undviker jag om jag kan... lättare att misslyckas med än ovanstående metoder som det nog lutar åt... alternativt att jag koppla den med en rund kabelsko in på plinten vid reläerna

kan du koppla den på en 15-plint (alltså en som har spänning när tändning är tillslagen) så är det absolut det bästa alternativet smile

690 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
#12
ok... ska grotta lite i det framöver när jag har tid... ska börja leta en lämplig genomföring från kupén till motorrummet först och främst :-)

690 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#13
Pluggade in den idag... hittade jord samt en + att använda... behövde inte ens kapa någon sladd, utan det gick att sticka in sladden från laddtrycksmätaren i en av anslutningarna till ljusomställaren, och den sitter helt ok... samt jorden fäste jag med ringsko i en skruv som jordare

Var svårare att hitta en genomföring med tog en som satt rakt bakom pedalerna... den kom dock ut brevid hjulhuset så jag fick dra slangen ner åt och sedan uppåt genom en annan genomföring från hjulhuset till motorutrymmet... kom upp typ bredvid ABS dosan.


Inte mina bilder , men det var så jag gjorde

http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_1951.JPG
http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_0664.JPG
http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_0665.JPG
http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_0666.JPG
http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_0667.JPG
http://www.podi.ca/Img/Installation/Vac … G_0670.JPG



Ska fixa till det lite snyggare och bättre sen samt byta hela vacuumslangen på insugsdelen till silikon slang senare... just nu kapade jag bara originalslangen och tryckte dit t-kors och silikonslang till  mätaren... sitter lite halvdant... blev trångt där jag skulle koppla in t-korset och det ligger emot övriga rör lite där, så jag ska flytta det längre ner under sen när jag ändå byter slangen... vet inte exakt för hur mycket värme silikonslangen tål?!?

Dock så laddar den om mätaren stämmer väldigt mycket... upp till 0.8bar och den är inte chippad... och ungefär minus 0.7-0.8 i vacuum...

har hört att den ska ladda ca 0.4 bar original men jag vet inte???
Senast redigerat av AEN (3 maj 2010)


Sök