Hej! Har funderingar å om det går att få rent oljekanaler och skit med tanke på att min audi a4 1,8l T har gått 30 000 mil. Ibland går den hur fint som helst och ibland låter det som tredje världskriget under huven (tickar)!? Kan det ha å göra med att mängden olja inte når fram som den ska? Går det att få rent på nått smidigt sätt?
Jag är rädd för att om man stoppar i något som löser upp klägget så förstör man även dom smörjande egenskaperna hos motoroljan. Motorrenoveringsfirmor har speciella tvättar och det är nog det som gäller om man vill ha det rent.
Är det hydraullyftare på Audi 1.8T? Nån som vet? Är det sådana så går det att göra ren dom men det är ju inte precis nåt man gör enkelt direkt.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hej! Har funderingar å om det går att få rent oljekanaler och skit med tanke på att min audi a4 1,8l T har gått 30 000 mil. Ibland går den hur fint som helst och ibland låter det som tredje världskriget under huven (tickar)!? Kan det ha å göra med att mängden olja inte når fram som den ska? Går det att få rent på nått smidigt sätt?
Tacksam för svar?
Det kan ju vara oljepickuppen som håller på och klägga igen. Då kan oljetrycket komma och gå. Jag hade i alla fall börjat i den ändan.
tredje världskriget?...har jag missat någe?...faan gick ju lite sent i morse iof...
skämt o sido mitt tips är att göra ett olje byte me orginal filter,och kanske byta igen ganska snart igen...
kolla ifall du får med ut någe skit me olja....annars kan det var som Kavli skrev att olje pick-upen kan ha satts igen eller på god väg...då får du lyfta ner tråget o så....
Finns vissa firmor som har motortvättsmaskiner från tex Bilstein ("Bilstein Engine Flush"). Verkar oftast vara små firmor som har dessa, man tappar iaf ur oljan och kör igenom en rengöringsvätska som ska lösa upp en massa smuts som fastnar i ett filter i maskinen. Edit2: Kopplas in i oljetrågets urtappningshål samt där oljefiltret normalt sitter.
Jag gjorde en sån på min bil med hydrauliska ventillyftare och det hjälpte inte något speciellt.
Tror det kostade c:a 900kr.
Finns både bra och dålig kritik mot just den där metoden, själv blev jag inte helt nöjd men man måste väl prova ibland.
Edit: Finns även tillsatser till motorolja (som Sharky nämnde något ont om). Tex Omega 907 som jag blev rekommenderad av en BMW-mekaniker till min motor. Funkade tydligen jättebra på de äldre audi-femmorna med tickande ventillyftare (ett allmänt säljknep eller verklig egen erfarenhet vet jag ej). Funkade inte för mig där heller. Provade iaf
Finns vissa firmor som har motortvättsmaskiner från tex Bilstein ("Bilstein Engine Flush"). Verkar oftast vara små firmor som har dessa, man tappar iaf ur oljan och kör igenom en rengöringsvätska som ska lösa upp en massa smuts som fastnar i ett filter i maskinen. Edit2: Kopplas in i oljetrågets urtappningshål samt där oljefiltret normalt sitter.
Jag gjorde en sån på min bil med hydrauliska ventillyftare och det hjälpte inte något speciellt.
Inte så konstigt med tanke på att den "speciella rengöringsvätskan" är varm motorolja. En rejäla hatgasning och ett oljebyte hjälper lika mycklet och är billigare.
Finns vissa firmor som har motortvättsmaskiner från tex Bilstein ("Bilstein Engine Flush"). Verkar oftast vara små firmor som har dessa, man tappar iaf ur oljan och kör igenom en rengöringsvätska som ska lösa upp en massa smuts som fastnar i ett filter i maskinen. Edit2: Kopplas in i oljetrågets urtappningshål samt där oljefiltret normalt sitter.
Jag gjorde en sån på min bil med hydrauliska ventillyftare och det hjälpte inte något speciellt.
Tror det kostade c:a 900kr.
Finns både bra och dålig kritik mot just den där metoden, själv blev jag inte helt nöjd men man måste väl prova ibland.
Edit: Finns även tillsatser till motorolja (som Sharky nämnde något ont om). Tex Omega 907 som jag blev rekommenderad av en BMW-mekaniker till min motor. Funkade tydligen jättebra på de äldre audi-femmorna med tickande ventillyftare (ett allmänt säljknep eller verklig egen erfarenhet vet jag ej). Funkade inte för mig där heller. Provade iaf
Tickade din motor när du gjorde det? Skadan kanske va redan skedd isåfall.. för man ska väl inte märka någon skillnad? de är väl mest för att förlänga motorns livstid? eller har ja fel och att man ska iaf känna nån skillnad?
Ska väl rena ur schmutsen (som vanlig olja tydligen ej ska få bort ) ur tex hydrauliska ventillyftare (om det nu sitter nån där).
Finns vissa firmor som har motortvättsmaskiner från tex Bilstein ("Bilstein Engine Flush"). Verkar oftast vara små firmor som har dessa, man tappar iaf ur oljan och kör igenom en rengöringsvätska som ska lösa upp en massa smuts som fastnar i ett filter i maskinen. Edit2: Kopplas in i oljetrågets urtappningshål samt där oljefiltret normalt sitter.
Jag gjorde en sån på min bil med hydrauliska ventillyftare och det hjälpte inte något speciellt.
Inte så konstigt med tanke på att den "speciella rengöringsvätskan" är varm motorolja. En rejäla hatgasning och ett oljebyte hjälper lika mycklet och är billigare.
Inte mer avancerat än så alltså? Bluff & båg
Har kört med rätt så täta oljebyten och testat två "ful"-metoder utan förbättring. Dock inga ordentliga hatgasningar Blir iaf byte av ventillyftare nu när toppen renoveras pga "varm"-körning (..lite hatgasningsvarning trots allt).