11 juni 2006
Trådstartare
Har ett väldigt irriterande elläckage. Eller det är vad jag tror det är. Låt mig presentera symptomen.
Ska jag starta bilen på morgonen så kommer det typiska klickandet då batteriet inte har tillräckligt med kräm. Rullar igång den, kör en längre sträcka, stannar, startar precis om jag har tur, annars får jag rulla igång den.
Har jag laddat batteriet fullt startar den fint under dagen, men nästa morgon är det samma visa. *tock**tock**tock*...
Mätte med multimetern strömmen mellan jordkabel och batteriets minuspol till 1.2A, tänkte att där har vi det, men efter typ 20 sekunder då innerbelysningen släcker sig själv drog den ner till runt 40mA. Det låter inte som mycket i mina öron.
Visst händer det att man får stötar ibland när man kliver ur bilen, men jag tycker det har ökat rejält och de är lite kraftigare, eller jag vill iallafall tro det.
Det hela uppkom efter att jag lämnat in bilen för plåtarbete. Lite ny lack på lite dörrar (byttes) och 2 nya framskärmar. Tänker mig inte att det borde påverka någon elektronik. Centrallåset styrs med vakum och de 2 högtalarna i bakdörren borde inte inteferera.
Kan det ha något att göra med att jag skjölde av motorn med vatten? (Ville egentligen bara spola bort lite sten o grus, men det kom väl vatten typ överallt). Generatorn ger fortfarande 13.8V spänning. (På specen står det att den ska ge 14V tror jag).
Batteriet är inte gammalt direkt och nivån är ok. Vad kan det vara för fel? Har kollat säkringarna, finns det fler gömda säkringar i motorrummet som jag inte vet om?
Audi 80 2.0 -92