3411
Sök

Jobbigt elläckage

11 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#1
Har ett väldigt irriterande elläckage. Eller det är vad jag tror det är. Låt mig presentera symptomen.

Ska jag starta bilen på morgonen så kommer det typiska klickandet då batteriet inte har tillräckligt med kräm. Rullar igång den, kör en längre sträcka, stannar, startar precis om jag har tur, annars får jag rulla igång den.
Har jag laddat batteriet fullt startar den fint under dagen, men nästa morgon är det samma visa. *tock**tock**tock*...

Mätte med multimetern strömmen mellan jordkabel och batteriets minuspol till 1.2A, tänkte att där har vi det, men efter typ 20 sekunder då innerbelysningen släcker sig själv drog den ner till runt 40mA. Det låter inte som mycket i mina öron.

Visst händer det att man får stötar ibland när man kliver ur bilen, men jag tycker det har ökat rejält och de är lite kraftigare, eller jag vill iallafall tro det.

Det hela uppkom efter att jag lämnat in bilen för plåtarbete. Lite ny lack på lite dörrar (byttes) och 2 nya framskärmar. Tänker mig inte att det borde påverka någon elektronik. Centrallåset styrs med vakum och de 2 högtalarna i bakdörren borde inte inteferera.

Kan det ha något att göra med att jag skjölde av motorn med vatten? (Ville egentligen bara spola bort lite sten o grus, men det kom väl vatten typ överallt). Generatorn ger fortfarande 13.8V spänning. (På specen står det att den ska ge 14V tror jag).

Batteriet är inte gammalt direkt och nivån är ok. Vad kan det vara för fel? Har kollat säkringarna, finns det fler gömda säkringar i motorrummet som jag inte vet om?

Audi 80 2.0 -92

21 761 Inlägg
11 juni 2006
#2
40mA blir ca 0,5Ah om man räknar på 12 timmar, det ska inte dra ur batteriet.

Är du säker på att batteriet har blivit fulladdat? Har du mätt syravikten, om inte så gör det för att vara säker.

Men 40mA låter ändå lite mycket tycker jag.
Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

11 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#3
Lät batteriet laddas i över ett dygn i veckan, så det borde blivit laddat ordentligt tycker jag. Måste få tag på ett annat batteri för att testa om det är det som är kaputt.
Min moder har ju ett fritidsbatteri till husvagnen. Det borde väl gå att testa med en natt. Är det lika urladdat borde det ju inte vara batteriet. Hoppas att polerna sitter rätt bara.

Audi 80 2.0 -92

BMW M3 är körglädje!
102 Inlägg
11 juni 2006
#4
När du mäter ström i en krets måste multimetern kopplas i serie med det du mäter på. Som jag fattade det så har du parallellkopplat (mätt på jord och +) vill du ha en rätt ström så får du mäta med en tångamperemeter eller koppla bort ena sladden från batteriet och sedan ansluta multimetern mellan batteriet och sladden (vet inte hur pass kablarna på multimetern gillar den höga strömen)

Blinka med blåljus om du vill race:a

Miklen
11 juni 2006
#5
en bil ska helt klart inte dra mer än kanske 0,2A när den e avstängd å ingen kupébelysning e tänd.. haru mätt upp spänningen på batteriet ? kollat så bilen laddar ca 14 volt när du kör ? men som du säger testa me ett annat batteri.. om batteriet e kasst så kan d vara kortis inuti batteriet å då laddar d ur sig själv..

Solfilmsmontör
947 Inlägg
11 juni 2006
#6
Kolla syre densiteten?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

11 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#7
JockeK: Jorå Har kopplat in multimitern i amperemode i serie. Lossade på jordflätan från batteripolen. Var väl lite otydlig där.

Miklen: Ja så mycket som 0,2A (200mA) drar den ju inte idle då jag mätte upp 0,04A (40mA). Tydligen var även det aningen högt enligt Drönirettab.
Mäter jag spänning över batteriet så har jag precis under 12V, och mäter jag på generatorn med motorn igång har jag prcis under 14V.

Hoppas verkligen att det är ett så enkelt fel som batteriet. Ska försöka fixa ett tillfälligt under dagen.
Testa syradensiteten har jag ingen utrustning för.

Uppskattar verkligen era försök att hjälpa. Känner mig handikappad här. sad

Audi 80 2.0 -92

Miklen
11 juni 2006
#8
Ja om nu mätningarna e korrekta som du gjort så är enda förklaringen att batteriet e kasst.. Ta du å byt d..

13 Inlägg
11 juni 2006
#9
som sagt byt batteri så ungerarde!
Promise!

jorå

11 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#10
Kommer inte kunna testa med annat batteri förren imorrn... Fick en idé för att kontrollera att det är batteriet. Om jag tar in batteriet, laddar det under dagen, testar det ikväll (kollar så startmotorn får power så den blir nöjd), tar in batteriet och låter det bara vila under natten (och dagen, kommer nog inte orka på morgonen), och sen kopplar in batteriet igen när jag kommer hem från jobbet och testar koppla in batteriet och starta. Om batteriet är trött lär det ju bero på något i själva batteriet, men om startmotorn låter lika pigg borde det ju inte vara batteriet. Tror ni det skulle fungera?

Audi 80 2.0 -92

Ford är min grej!
582 Inlägg
11 juni 2006
#11
det kan även vara generatorn som smygdrar, det kan vara en av dioderna som gått sönder, den laddar då som den ska men drar ur batteriet om den står still, men då kanske den drar mer än det tjyvströmmarna du mätt upp? rätta mig gärna om jag har fel.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Hewi
571 Inlägg
11 juni 2006
#12
Du kan inte mäta viloströmen korrekt genom att bara serie koppla multimetern om du inte har en inbyggd shunt i den , testa detta genom att serie koppla multimetern och sedan tända t.ex lysena , tänds dom och lyser normalt så har din mätare inbyggd shunt , tänds de ej ordentligt har den ej shunt , bara en tanke.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

11 Inlägg
11 juni 2006
Trådstartare
#13
pwilhelm: Tror jag förstår vad du menar. På multimetern har jag 2 kontakter för +. En "vanlig" för mätning av spänning, resistans och låga strömmar, och en för högre strömmar (max 10A fused). Om jag använder den sista mäter jag 1,2A en stund tills innerbelysningen slocknat, då går den ner till 0,04A (40mA). Men om jag i det läget försöker mäta med den andra sidan för lägre strömmar visar den 0 hela tiden. Kan det ha något med det att göra tro?

Det är väl kanske inte världens bästa instrument jag har, men det har fungerat hittills. Kan ju iof låna en fluke eller annan amperemeter med högre kvalitet från universitetet lite snabbt...

Audi 80 2.0 -92

21 761 Inlägg
11 juni 2006
#14
En syramätare köper du tex på macken, kostar nog mindre än en hundring. Det är det näst bästa sättet att kolla batteriets status faktiskt, även om mätaren inte har någon superprecision.

Du kan kolla batteriet genom att låta det vila i tex 8 timmar eller mer efter en uppladdning(helst ett helt dygn på laddning), sedan mäter du polspänningen. Om spänningen är 12,6V eller högre så är batteriet troligen bra. Men om spänningen är en del under 12,5V, tex 12-12,4V så är det inte bra.

Orsaken till att man bör mäta syravikten är att om batteriet är sulfaterat så går batteriladdarens amperemätare ner på noll ganska snabbt och då tror man att det är fulladdat. Mäter man då syravikten så ser man direkt om det verkligen är laddat.
Senast redigerat av Drönirettab (11 juni 2006)

11 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#15
Ok... Igår laddade jag batteriet i ca 10h. Lugnade mig nån timme, sen mätte jag 12,60V över polerna.
Nu på morgonen ca 8 timmar senare mäter jag 12,41V över polerna. Ser ut som att felet är säkerställt. Ska se vad det visar när jag kommer hem. Det lär väl ha sjunkit.

Audi 80 2.0 -92

Hewi
571 Inlägg
12 juni 2006
#16
Eftersom din multimeter i 10A läget fixade tänd innerbelysning så funkar den precis som den ska , vissa multimetrar har så lågt motstånd i sig utan shunt så därför blir det samma sak som avbrott när man kopplar in dom i serie och då kan ju inget i bilen dra ngn ström. 0.04A är i princip ingenting så det är nog ditt batteri som självurladdar så fort pga ngt inre fel.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

11 Inlägg
12 juni 2006
Trådstartare
#17
Kan meddela att jag just mätte spänningen på batteriet till 10,83V Det har inte gjort annat än vilat ensamt på balkongen.

pwilhelm: Mycket upplysande information smile  Det förklarar situationer jag tidigare varit med om.

Nu gäller det bara att få tag på en lämplig ersättare.

Mekonomen har batterier från 909:-
Biltema ca 500:-

Tror ju inte biltema har riktig kvallité, eller hur ligger det till? Vad bör man lägga på ett nytt bilbatteri?
Senast redigerat av Relaxia (12 juni 2006)

Audi 80 2.0 -92

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#18
10,83V betyder helt klart att det är knäckt, minst en cell har pajjat.

Jag har inga bevis för det jag säger men Biltemas batterier är knappast så dåliga som folk i allmänhet tror. Man ska komma ihåg att det är mest startbatterier som de har och om man djupurladdar ett startbatteri så håller det inte länge.
Men det är du som bestämmer om du litar på Biltema eller inte.

När det gäller val av batteri så beror det lite på vad du ska ha det till. Har du tex bilstereo och brukar spela en hel del med motorn avslagen så bör du välja ett batteri som tål lite djupare urladdningar, annars duger ett vanligt startbatteri. Välj gärna ett batteri med ett högt CCA-värde(kallstartström), ett bra värde på ett 60-70Ah batteri är ca 600-700A.

Vet inte vilket märke Biltema har men Mekonomen kör med Exide(samma som Tudor).
Senast redigerat av Drönirettab (12 juni 2006)

2 655 Inlägg
12 juni 2006
#19
Ett tillägg på kvaliteten på biltemas batterier: jämnför man CCA värdet med ett motsvarande "märkesbatteri" så har biltema lägre CCA värde...

Anledningen till det är: Deras batterier är gjorda för sydeuropeisk klimat, dvs inte för våra vintrar...
Visserligen så klarar deras batterier av kylan men inte lika bra som tex. ett Tudor batteri.

Om du har möjlighet så kan du testa bära ett biltema 62Ah batteri och ett 62Ah batteri från ett välkänt märke så kommer det batteriet som inte kommer från biltema vara tyngre (högre syravikt).

21 761 Inlägg
12 juni 2006
#20
Har tyvärr lite långt till närmaste Biltema, bor i Norrbotten.
Verkar inte finnas CCA värde utskrivet på deras hemsida, måste man handla i butik för att få reda på det?


Sök