3590
Sök

Dagens "miljö-diesel" = växthus!?

469 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
hejsan ville bara dela med mig av en obehaglig upptäckt ang dagens "miljö-diesel". De var så att jag var med en kompis och fixa med hans scania som han ska ha igång nu när lågkonjungturen håller på att vända. Bilen har stått i ca 1 år med full tank ända upp till locket för att motverka fukt och dylikt, men iaf så när vi skulle starta den så ville den inte gå igång han tände till några enstaka gånger i början men sen var den tvärdöd!. Så vi felsökte lite för att se om det fanns något uppenbart fel såsom fel på bränslesystemet eller spridarna ja ni vet? men iallafall så hittade vi inga fel så vi tänkte att det kanske hade runnit ut all diesel under det gångna året så vi öppnade tanklocket för att se om där fanns någe, men vad vi möttes utav var en ren chock!!! hela tanken och då menar jag HELA tanken var fylld med alger, som en stor j*vla svamp var det så vi monterade ner tanken och sågade sönder den och plockade ut all sörja och fylde på med ny och sen så funkade den igen!!!!!!

vad jag inte förstår är hur det kan bildas alger i dieseln?

så en uppmaning till er som tankar ur fat och farmartankar är att tappa upp det i genomskinliga dunkar och kolla på dieseln innnan ní tankar!

//Skepparn

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

360 Inlägg
1 maj 2010
Det har ju stått massor om detta i Aftonbladet / Expressen mm för inte alls så längesen om dessa "dieselmonster".

Ni tog inga bilder på just hur det såg ut i tanken? Hade varit lite intressant att se.

- M1Get

469 Inlägg
1 maj 2010
Trådstartare
M1Get skrev:
Det har ju stått massor om detta i Aftonbladet / Expressen mm för inte alls så längesen om dessa "dieselmonster".

Ni tog inga bilder på just hur det såg ut i tanken? Hade varit lite intressant att se.

- M1Get

okej har jag missat totalt haha smile nej tyvär inga bilder sad men om jag ser detta igen så kan jag ta kort smile men jag kan beskriva det som en stor svart/brun/grön svamp/sörja

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

360 Inlägg
1 maj 2010
Ofan smile Jag sökte upp det som snabbast och hittade denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab Har aldrig själv sett det själv och hoppas jag slipper rensa bränslefiltret från sånna "monster".

4 299 Inlägg
1 maj 2010
Dagens diesel e inte så bra nej tongue

Finns kemikalier man ska hälla i tanken om man ska ha diesel ståendes länge. Typ koncervering eller vad man ska säga. En typ e bl.a Grotamar. Hett tips, använder de i båtarna som ska vinterförvaras o har diesel.

74 Inlägg
1 maj 2010
Man kan blanda i 10% bensin i tanken så händer inte det.

Fritidsutforskare på heltid

Smålänning
7 887 Inlägg
1 maj 2010
4 liter motorolja på 100 liter diesel motverkade alger i en båt. Gick betydligt bättre med fetare sås med:)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
1 maj 2010
twin_cam skrev:
4 liter motorolja på 100 liter diesel motverkade alger i en båt. Gick betydligt bättre med fetare sås med:)

man märker ingen skillnad med 4liter olja på 100liter bränsle, bara psykiskt om man tror dom går bättre..

om man vill motverka dessa bakterier kan man som sagt hälla ner lite vanlig bensin och T-sprit funkar också mycket bra!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök