3289
Sök

Jämförelse Rockford P3 vs. SPL Dynamics SPL (15")

400 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Har funderat en tid på att byta ut basarna i mitt system, då jag fortfarande inte är nöjd med ljudet. För tillfället har jag tillräckligt med tryck i bilen (dvs. snäppet för mycket för att man ska kunna sitta i utan pluggar då man drar på fullt.) Men det är mer ljudkvalitén som jag inte riktigt gillar.

Det som sitter i bagaget just nu är:

2x Rockford Fosgate Punch P3 152 (P3D415) - http://www.rockfordfosgate.com/products … ;p_status=
1x SPL Dynamics S-1200D steg.
1x SPL Dynamics 3farads kondensator (DHC-3)

Rockfordarna sitter i en portad låda med röret in genom skidluckan.

Nu har jag funderat på att ändra på nåt, hade främst tänkt att kanske byta bas. Den jag kollat in en tid är Spl Dynamics SPL-380D2. http://www.spldynamics.fi/spl-sub/spl-380d2-e.html. S-1200D:n ska väl inte ha nåt problem att driva denna eller?

Den är aningen billigare än 2st P3:or om man jämför i pris men. Sen märkte jag att de nyss kommit ut med en till modell i denna serie, SPL-460D2 (18"). Vet dock inga specs eller pris på den ännu, men kan va värt att vänta på. (De har inte hunnit uppdatera den på sin sida i skrivande stund)


Vad har ni för åsikter om detta? Ska SPL:en ha bättre ljudkvalitet tro, eller är det jag som klantat till det med lådvalet? Kom gärna med tips på annat också. Helst byter jag inte steg då det fungerat felfritt och över förväntan i snart 2 år. Känns dumt att byta bort det för en minipeng smile

Mvh. Jonatan

EDIT: Det sitter i en Volvo 960 Sedan förresten.
EDIT2: Kanske det bästa jag kan göra är att byta bil? wink
Senast redigerat av JonatanR (5 maj 2010)

18 Inlägg
5 maj 2010
#2
Vad är det du saknar i ljudet och vad lyssnar du på? Kan det inte vara framsystem och midbas som borde få sig en omgång först och främst? Det krävs mycket för att möta upp det där...

400 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#3
Jag lyssnar på det mesta. Men ja, framsystemet har haft sina brister, men det kommer va under kontroll snarast. Blir strax klar med dörrsidorna nu där det kommer sitta SPL Dynamics 8", + 5.25" koaxer + en maffig diskant i instrumentet. (Allt drivet med steg + aktiv delning). Det är basen jag inte är nöjd med just nu.

Om vi säger som så, jag är nöjd med basljudet då man spelar mycket djupbas/hiphop. Vid snabbare musik (metal, pop, Parapara) så är det dock väldigt klent. Jag förstår ju att det har mycket med avstämningen på lådan att göra men det låter mer som om P3:orna inte riktigt hinner med?
Senast redigerat av JonatanR (5 maj 2010)

18 Inlägg
5 maj 2010
#4
Jag har svårt att tänka mig att högtalarna inte ska kunna hänga med, men har ingen erfarenhet av 15"are i bil. Vad är det för låda och hur mycket har du kopplat dom till steget (impedans och hur mycket effekt får dom)?

400 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#5
espii skrev:
Jag har svårt att tänka mig att högtalarna inte ska kunna hänga med, men har ingen erfarenhet av 15"are i bil. Vad är det för låda och hur mycket har du kopplat dom till steget (impedans och hur mycket effekt får dom)?
De är kopplade till 1ohm. Enligt tillverkarna ger steget 1x1200w rms vid 1ohm och 13.3V. Effekten räcker nog till, går itne att vrida på den alltför högt utan att basarna börjar pumpa så det ser onaturligt långt ut. (De har 'bara' 5cm slaglängd och man har nog sett bra mycket längre än det)

De sitter i en portad låda på ca 160l om jag minns rätt. Inte 100% på literantalet men det borde det va. En 8" aeroport, som jag kapat ner vartefter tills det lät bra. (Började på 1m, var knappt nån trafik alls i röret). Nu är det nerkapat så ca. 15cm är inne i lådan och ca. 45cm utanför. Röret sitter i samma baffel som basarna. (riktade mot baksätet).

18 Inlägg
5 maj 2010
#6
Om du nu minns någorlunda rätt om lådan så har en väldigt kraftig topp vid 45hz (5 decibel), så inte konstigt om hiphopdunket låter kraftigt i jämförelse med andra frekvenser. Jag skulle prova att bygga en ny låda om jag var du. Om jag nu räknat rätt smile
Senast redigerat av espii (5 maj 2010)

400 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#7
espii skrev:
Om du nu minns någorlunda rätt om lådan så har en väldigt kraftig topp vid 45hz (5 decibel), så inte konstigt om hiphopdunket låter kraftigt i jämförelse med andra frekvenser. Jag skulle prova att bygga en ny låda om jag var du. Om jag nu räknat rätt smile
Ja det skulle ju förklara saken isf! Har även filtrerat utanför 10-90Hz. Så antar att det blir väldigt begränsat isf. Finns det inget jag kan göra med lådan som den är nu då? t.ex. Sluta den, ändra på porten osv?

Bör kanske också nämna att jag har "vågiga" mattor på alla väggar förutom den där basarna/röret sitter i. Men om dessa inverkar på avstämning osv. vet jag inte.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
5 maj 2010
#8
Bygg en låda enligt RF´s rekommendationer..

Brukar inte bli galet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

400 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#9
Tokken skrev:
Bygg en låda enligt RF´s rekommendationer..

Brukar inte bli galet.
Mja, den enda lådan de rekommenderar har 2st 4" - 25cm rör. (Lådvolymen stämmer ju ganska bra) Till att börja med kan jag bara ha ett pga. placeringen och för att jag prompt vill ha in den i kupen (går endast via skidluckan om man inte bygger tunnlar upp till hatthyllan - det blir konstigt).

Men man borde väl utan problem kunna justera längen på 8" röret jag har för att få liknande avstämning? Eller har jag helt missuppfattat det hela.


EDIT: Kan ju nämna att jag inte kommer att bygga om lådan i sin helhet. Då byter jag hellre basar. Helt enkelt för att få pröva nåt nytt. Men om det finns förändringar som kan göras på den lådan jag har är det ett billigt och bra alternativ enligt mig smile
Senast redigerat av JonatanR (5 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 maj 2010
#10
Du säger att porten sitter i skidluckan, men hur och vart sitter basarna? Är det tätt bakåt i skuffen?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

400 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#11
ChriZtoffer skrev:
Du säger att porten sitter i skidluckan, men hur och vart sitter basarna? Är det tätt bakåt i skuffen?
De sitter framåt de också. Lådan är placerad "nere" i bagaget, ovanpå reservhjuls-baljan. osv. Alltså ca. 45cm ifrån plåten bakom sätena.

EDIT: Det är alltså inte tätt, utan lådan ligger med "fritt" runt om så att säga.
Senast redigerat av JonatanR (6 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
#12
Då har du ju problemet där, ljudet smiter runt lådan och skramlar om luckan istället för att komma in i kuén. wink För att få det att spela bra i en sedan brukar man få lov att ha en låda som spela framåt och som är tätad runtom så ljudet inte kan gå fel väg. Så flytta fram lådan mot baksätet och täta mot ryggstödet så kommer du garanterat höja ljudkvalitén ett par steg!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

400 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#13
ChriZtoffer skrev:
Då har du ju problemet där, ljudet smiter runt lådan och skramlar om luckan istället för att komma in i kuén. wink För att få det att spela bra i en sedan brukar man få lov att ha en låda som spela framåt och som är tätad runtom så ljudet inte kan gå fel väg. Så flytta fram lådan mot baksätet och täta mot ryggstödet så kommer du garanterat höja ljudkvalitén ett par steg!
Ah okej. Problemet är att man inte får in 15" under hatthyllan. Det kanske kunde gå att få det någorlunda tätt runtom iaf genom att bygga med mdf skivor el liknande. Men helt tätt får man det inte pga. gångjärnen till bakluckan etc. Kanske det vore bättre att byta ner sig till 12" då så man får lådan emot ryggstödet?


Tack för alla svar förresten smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 maj 2010
#14
Om du får plats med 12" mot ryggstödet så vore nog det ett uppköp helt klart! Du kan ju annars som du själv sa täta mellan din befintliga låda och ryggstödet, men hur praktiskt och snyggt blir det då? wink Samt att det då blir mer som en bandpasslåda, dock utan uträkning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

400 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#15
Jag började faktiskt själv fundera på om bandpass kanske vore det bästa alternativet. Dubbla 12" i en låda som sitter under hatthyllan, med rör från respektive bas egen kammare upp i hålen för 6x9:orna i hatthyllan och en port från 'mittenkammaren' in genom skidluckan, ordentligt tätat. Då lär det inte kunna "smita" ut nånstans förutom in i kupén eller? Alternativt kunde man ju skippa rören upp i hatthyllan också.

Det låter som om detta vore nåt att fundera på faktiskt. "bakluckeskramlet" börjar faktiskt va rätt störande. Grannen kom faktiskt in och frågade en dag vad min bil har för fel då den skramlar så förfärligt.. :s


Sök