B230fk totalrenoveras och trimmas 350 hk h-profil

patrik89
18 juni 2010 ·

den där slangen som sitter på turbon, ta bort den. Du behöver inte den big_smile
ser skit fint ut. porrigt med ställbart kamdrev

Fillejr
18 juni 2010 · 70 Inlägg

Snyggt! smile

kungmartin Hopplös
18 juni 2010 · 328 Inlägg

Älskar motorbyggen! kommer följas tongue

BMW M535i "M50 Turbo" (1986)
ander3on
18 juni 2010 · 255 Inlägg

Ser bra ut! Grenröret kommer va gryyymt tajt för dig tror jag.
jag fick iaf höja upp motorn för att få plats och lite annat skit tongue
Lycka till med resten! big_smile

//Marcus

Marbu
18 juni 2010 · 556 Inlägg

ander3on skrev:
Ser bra ut! Grenröret kommer va gryyymt tajt för dig tror jag.
jag fick iaf höja upp motorn för att få plats och lite annat skit tongue
Lycka till med resten! big_smile

//Marcus

jo det är ju grymt tight, men det är bara och fixa så de får plats smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 740 "snobben" (1988)
H3dlund Med lem
18 juni 2010 · 1 127 Inlägg

Får du loss oljefiltret utan att lossa på motorfästet? tongue

Marbu
18 juni 2010 · 556 Inlägg

H3dlund skrev:
Får du loss oljefiltret utan att lossa på motorfästet? tongue

hehe.. det är förbannat tight, men ja ska nog ta bort lite på motorfästet så det går lättare :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Marbu
28 juni 2010 · 556 Inlägg

nu är besiktningsturbo på och motorn är i.. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/955836_ecdm5t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/955837_trffpq.jpg

nu ska bara låda på så ska de ut och gasas..!

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Marbu
30 juni 2010 · 556 Inlägg

har nu precis vart ute och tatt en tur med bilen smile
går faktiskt riktigt bra med originalturbon wink

MEN!  jag hade precis installerat pysventilen för att få upp laddet lite.
jag tog några svängar och märkte att en slang satt dåligt och hoppade hela tiden så laddet for iväg en bit över 2 bar..
så ja fixade en slangklämma och åkte ut igen, verkade fungera bra och ivrig som man är började ja bromsa upp han på 2:an.
de gick gött tills han började sacka.. och strax därpå smäller de till och bilen puffar några gånger och sedan dör..
direkt får ja en sådan enorm klump i magen.. gör ett startförsök och han hoppas igång med en högt och starkt ljud som låter hemskt.. den känslan jag hade i magen då var helt obeskrivlig, springer ut och kollar motorn och ser att slangen är borta och tänker att nu har ja spikat sönder hela motorn!
tar några minuter innan jag lugnat mig.
har aldrig haft en sådan hemsk känsla i hela kroppen, men tids nog börjar ja kolla upp motorn lite närmare och upptäcker att slangen till tomgångsmotorn hoppat av.. sätter på den och drar på starten, motorn låter som vanligt och jag kör försiktigt tillbaka till garaget och kolla och lyssna och allt verkar vara i sin ordning.. ställde den och tänker inte köra mer innan jag fixat en riktig och säker laddtrycksstyrning.. :p

jag vet inte vad ja hade gjort om ja hade kvaddat bilen där alltså.. men nu har man lärt sig en läxa! ;D

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
30 juni 2010 · 2 252 Inlägg

Men och andra sidan, det där hade ju ingenting med pys ventilen att göra egentligen...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Marbu
30 juni 2010 · 556 Inlägg

Wikstromm skrev:
Men och andra sidan, det där hade ju ingenting med pys ventilen att göra egentligen...

nej men slangarna som ja drog till den.. men dom har de ju heller inget fel på de va ju bara de att jag inte gjorde en seriös installation..
var nippelen på turbon som var lite för liten.. eller slangen till nippelen som var för stor wink

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Volvo 740 "snobben" (1988)
Elving_
1 juli 2010 · 675 Inlägg

Läst igenom tråden nu och måste säga att du gör ett bra jobb smile Står precis inför samma arbete tongue Mvh/Linkan

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
volvofille1 from reftele
1 juli 2010 · 180 Inlägg

snyggt bygge, tur att det gick som det gjorde med motorn att allt var ok du har ju lagt ut en del tid på den motorn smile

Volvo 240 GL "Das kalsong" (1988)
Volvo 945 ltt "Den röe" (1996)
Sandberra
1 juli 2010 · 23 Inlägg

Riktigt imponerande projekt! Fullpott!!

Mvh

Volvo 740 16v Turbo "Banåkarbil" (1990)
Marbu
1 juli 2010 · 556 Inlägg

kul med alla positiva kommentarer smile

nästa projekt blir den roliga delen nämligen att montera turbo och grenrör smile
men de blir ju såklart efter jag besiktigat den.. är lite småfix innan dess..

kommer uppdatera med bilder allt eftersom, kommer bland annat svetsa skiljevägg i mitt kl-racing grenrör..

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Marbu
1 juli 2010 · 556 Inlägg

Linkan_740 skrev:
Läst igenom tråden nu och måste säga att du gör ett bra jobb smile Står precis inför samma arbete tongue Mvh/Linkan

lätt värt all tid man lagt ner när man får ta sin första provtur! smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Marbu
8 juli 2010 · 556 Inlägg

- UPPDATERING -

nu har ja gjort en tvätt och städat den lite.. ska nu besiktigas så man kan slänga på turbo och grenrör smile

saker som ska göras på utseendet:

- lacka framläppen
- på med mina ögonlock
- sänka mer fram
- kjolar på sidan
- tona
- byta usa blinkers mot vanliga vita
- 960 handtag
- byta skyltar

mycket mer tror ja inte ja kommer göra på utsidan..

bilder på motorrummet får ni inte se förns det är klart big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/960993_tkf14g.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/960994_3tn04k.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77453/960995_z1ff5e.jpg

Senast redigerat av Marbu (8 juli 2010)

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
91sean
5 augusti 2010 · 76 Inlägg

starkt jobbat wink håller på med samma sak till min ascona a med b230fk big_smile

old school is the only school.
VidarM
17 september 2010 · 42 Inlägg

En stund sedan sista uppdateringen...
Gick den igenom besiktningen, och gick det allt bra med monteringen av den nya turbon och grenröret?
*Nyfiken*

Marbu
9 oktober 2010 · 556 Inlägg

VidarM skrev:
En stund sedan sista uppdateringen...
Gick den igenom besiktningen, och gick det allt bra med monteringen av den nya turbon och grenröret?
*Nyfiken*

blev ingen besiktning i år.. men har nu monterat turbon och grenrör så ja kunde bygga downpipe m.m till turbon

har tagit några provturer och den går riktigt bra smile, men skiljeväggen i grenröret är inte fixad än och kamaxel ska beställas i veckan, blir en FS296

laddar just nu 1.2men blir mer när jag ställt upp grundtrycket på WG

har även byggt ett stag från fjäderbenstornet till motorn för att stabilisera upp motorn

ska slänga upp nya bilder på allt de goda! big_smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!
Volvo 740 "snobben" (1988)
BMW e34 540 "turbo" (1994)
Volvo 944 "mot 350 RWHP skrot" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang