3064
Sök

Problem med avgasvärden BMW 318 cab 94år 1,8

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#1
första besiktning

CO 2,4(0,5)                      HC 418(100)


CO 25001,7(0,3)               Lambda 0,96 (0,97-1,03).


om besiktning med två liter K-sprit och 10 liter E85 och kanske 10 liter bensin och varmt körd så fick jag ner lite men inte helt och "nästa vecka körförbjud,HJÄLP SNÄLLA "


CO 0,1(0,5)                         HC 230(100)

CO 2500 0,4(0,3)                 Lambda1,01(0,97-1,03)

luftmassemätare är bytt.olje&filter är bytt för 200mil sen..

tack för allt tips och svar

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#2
ingen som kan orsaken ?
Senast redigerat av johan-sven (15 maj 2010)

2 Inlägg
15 maj 2010
#3
Bytt stift?

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#4
nej jag har ej bytt de,en vän till mig sa att det är inget fel på de:/.

det luktar massa gas från avgassystemet när jag gassar...?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 maj 2010
#5
tempgivare samt lambdasonmd kan vara två felorsaker.

men byt även tänddelar om dom inte blev bytta samtidigt med oljan.
Senast redigerat av NITROUS (15 maj 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 maj 2010
#6
Kör du med öppet filter?


23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#7
lite dålig på motor delar men menar du tänstift?alltså tänstift plus ny olje?
och Vattentemperaturgivare?
mvh

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#8
nej jag kör inte med öppet luftfilter ,kör me orginal

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#9
kan det vara katalysator?eftersom jag har 0,96 på min LAMBDA

:-)
367 Inlägg
15 maj 2010
#10
Njaa, är väl HC som går åt skogen när det är katalysatorn. (?)

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#11
eftersom jag har 0,96 på Lambda då betyder att min lambdasond är hel ??

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 maj 2010
#12
De där värdena känner jag igen, hade mer eller mindre identiska värden...Löstes genom en ny lambda i mitt fall. Men börja med en ordentlig service+varmkörning!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

136 Inlägg
15 maj 2010
#13
johan-sven skrev:
eftersom jag har 0,96 på Lambda då betyder att min lambdasond är hel ??

är inte alltid säkert. hur går bilen? går den rent och så vidare? startar den lätt? känns den slö? beskriv lite mer om problemet:P lyser de några lampor på instrumentet?

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

23 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
#14
hej,
bilen går bra och den startar hur lätt som helst ...

nej den går inte ren tycker jag för den luktar massa gas från avgassystemet men inget fet på slutröret,och bilen är lite slö tycker jag men inte för slö..inga lampor som lyser på instrumentet,
varv räknare går upp och ner alltså den lekar mellan 0-1 men inte alltid förut det var mycket men efter lmm bytte så har den blivit bättre.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 maj 2010
#16
johan-sven skrev:
eftersom jag har 0,96 på Lambda då betyder att min lambdasond är hel ??

Du har fel lamda. antingen är sonden trasig. lmm som inte läser rätt eller tjuvluft.

Får du lamdan rätt så blir säkert de andra värdena rätt.

Om du inte kört såhär länge för då kan kattarna ha gett upp.

Ps. om man ändåså har uppe stiften (som jag antar att din kompis har haft när han kontrolerade dem) så är det väll ändåså lika bra och byta. kostar ju nästan inget extra. (kan ju vara slut eller fel på något av dem.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

23 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#17
hej alla .
nu har jag bytt katalysator "ny" men bilen gick inte genom trots att jag har kört varmt.men då har jag inte haft e85 i och inte K-sprit heller.
ska man bytta olje och filter och stift???


CO 0,2(0,5)                         HC 280(100)

CO 2500 0,5(0,3)                 Lambda1,02(0,97-1,03)

845 Inlägg
18 maj 2010
#18
johan-sven skrev:
hej alla .
nu har jag bytt katalysator "ny" men bilen gick inte genom trots att jag har kört varmt.men då har jag inte haft e85 i och inte K-sprit heller.
ska man bytta olje och filter och stift???


CO 0,2(0,5)                         HC 280(100)

CO 2500 0,5(0,3)                 Lambda1,02(0,97-1,03)

Pröva att byta stift, kan ju inte bli värre, samt att nya stift kostar inte så mycket.


23 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#19
okej,först från början alla rekomenderade att jag ska bytta lmm och sen sa de flesta att det kan vara katalysator .men okej jag ska bytta stift imorgon .
varför kan det vara stift ?jag tycker bilen är lite slö eller kan det vara att jag har breda däck ?
mvvh

23 Inlägg
18 maj 2010
#20
Gammal motorolja påverkar avgasvärdena negativt,kolla även luftfiltret så att det inte är igensatt

mvh
t


Sök