Dåligt ljud i basarna!! HJÄLP!

T-Uddemar Nubbe
15 maj 2010 · 150 Inlägg

Hej, Jag har köpt paketet från maxgear där man får en baslåda och ett anpassat slutsteg till lådan.

När jag kopplar in båda basarna på varsin kanal låter det skitdåligt och det är ingen kräm alls, kopplar jag bara in en bas på en kanal låter det lite bättre men det basar fortfarande inte som väntat, kopplar jag däremot in en av basarna i bryggat läge basar det på som attan!

Det jag undrar är varför det inte fungerar på varsin kanal? Steget är ju byggt för dom basarna och basarna ligger på 200 watt RMS styck och steget ligger på 200 watt RMS per kanal.

Är det någon som kan hjälpa mig att lista ut vad felet är?

tack på förhand!

Go loud, go hard or go home!
_DamnIt R1 driver!
15 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Kollat så du inte fasvänt basarna?

bosabengt
15 maj 2010 · 2 035 Inlägg

länka till paketet.

Du kanske kan brygga båda basarna och då få 2 ohm vilket ger mer kräm. om nu steget tål det. borde ju göra det.

Biljudsveteran sen 1984!
bosabengt
15 maj 2010 · 2 035 Inlägg
Biljudsveteran sen 1984!
T-Uddemar Nubbe
15 maj 2010 · 150 Inlägg

bosabengt skrev:
Är det detta paketet??

http://www.totalljud.se/default.aspx?ma … prodid=994

Ja det är det paketet.

Go loud, go hard or go home!
T-Uddemar Nubbe
15 maj 2010 · 150 Inlägg

bosabengt skrev:
länka till paketet.

Du kanske kan brygga båda basarna och då få 2 ohm vilket ger mer kräm. om nu steget tål det. borde ju göra det.

Det står tydligt på deras sida att man inte ska brygga det för steget är byggt för dom basarna så det ska gå att köra på varsin kanal.

Go loud, go hard or go home!
Drönirettab
15 maj 2010 · 21 761 Inlägg

Jag håller med DamnIt, kolla så att du inte har fasvänt kablarna till en av basarna. Låt båda basarna vara inkopplade som vanligt, testa sedan att fasvända kablarna till ena basen och lyssna hur det låter. smile

Alpinabiturbo Kulan
15 maj 2010 · 1 435 Inlägg

Om trådskaparen inte vet så innebär fasvända att skifta plats på plus och minus till högtalaren.

Senast redigerat av Alpinabiturbo (15 maj 2010)

BMW 523ia "Aspensilver" (1996)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
T-Uddemar Nubbe
15 maj 2010 · 150 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Om trådskaparen inte vet så innebär fasvända att skifta plats på plus och minus till högtalaren.

Just nu har jag en mtx 10" bas inkopplad och jag har kopplat den på exakt samma sätt som jag har gjort hittils med maxgear och den spelar på skitbra, men det är inte min bas så jag måste få igång maxgear oredentligt! hmm

Go loud, go hard or go home!
_DamnIt R1 driver!
15 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Men testa att göra som vi sa, och fasvända basarna en och en och se om det blir bättre! För det kan hända att dom är fasvända i lådan, eller till och med på själva basen (vill minnas att vissa har varit med om det faktiskt!)

T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

_DamnIt skrev:
Men testa att göra som vi sa, och fasvända basarna en och en och se om det blir bättre! För det kan hända att dom är fasvända i lådan, eller till och med på själva basen (vill minnas att vissa har varit med om det faktiskt!)

Ska testa att fasvända dom imorn då, är det alltså bara att koppla kabeln som ligger på plus på steget till minus på lådan? och likadant med minus på steget?

Go loud, go hard or go home!
_DamnIt R1 driver!
16 maj 2010 · 5 128 Inlägg

Precis. Byta plats på plus och minuskablarna, kvittar om det är på basen eller steget. Och se ifall det blir bättre eller sämre!

T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

_DamnIt skrev:
Precis. Byta plats på plus och minuskablarna, kvittar om det är på basen eller steget. Och se ifall det blir bättre eller sämre!

Ska testa det sen, om det inte blir bättre, vad kan det vara för fel då? hmm

Go loud, go hard or go home!
Rickard-v
16 maj 2010 · 2 665 Inlägg

Du får dåligt ljud skriver du men du skriver ingeting om hur det låter, bara att det låter lite.

Du ska bara fasvända en av basarna. Eftersom om de är fasvända så går ena basen inåt o den andra ut o då blir det väldigt lite bastryck.

Det är högtalarkablarna vi pratar om det förstod du va?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

Rickard-v skrev:
Du får dåligt ljud skriver du men du skriver ingeting om hur det låter, bara att det låter lite.

Du ska bara fasvända en av basarna. Eftersom om de är fasvända så går ena basen inåt o den andra ut o då blir det väldigt lite bastryck.

Det är högtalarkablarna vi pratar om det förstod du va?

Ja det förstod jag.

Men om jag ska förklara lite hur det låter så är det som att man kopplar basar till ett för klent steg typ, dom rör sig mycket och låter jättekonstigt. Alltså det är skitsvårt att förklara själva ljudet. Jag kanske kan filma det idag så kan ni håra på det själva..

Go loud, go hard or go home!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Så blir det när en är fasvänd, då tar dom ut varandra så ljudet och trycket uteblir men dom rör sig en hel del. Så fasvänd en bas så ska du se att det blir kalas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Så blir det när en är fasvänd, då tar dom ut varandra så ljudet och trycket uteblir men dom rör sig en hel del. Så fasvänd en bas så ska du se att det blir kalas. smile

Tackar så mycket! Ska ner och testa det snart och sen återkommer jag om det blev bättre eller om det fortfarande är samma sak smile

Go loud, go hard or go home!
T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

Tack så jättemycket alla som har svarat! Jag fasvände den högra högtalaren och vips! Det funkade och small på som F*N rent ut sagt big_smile

Tack alla garagare ni är underbara! big_smile

Go loud, go hard or go home!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 maj 2010 · 8 744 Inlägg

Bra då är den biten löst! smile Om du tycker att basen är lite bumlig och spelar efter framsystemet så kan du testa att fasvända båda basarna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
T-Uddemar Nubbe
16 maj 2010 · 150 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Bra då är den biten löst! smile Om du tycker att basen är lite bumlig och spelar efter framsystemet så kan du testa att fasvända båda basarna.

Jag testade att göra det med men då lät det ännu värre en det gjorde först wink

Go loud, go hard or go home!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang