3127
Sök

Säkringen går hela tiden...vad är fel

24 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
Hej

Är ny här och jag är fullständigt "nollad" på elektronik.

Problemet är att säkringen går hela tiden på min S40 . Säkring till instrumentpanel, stolvärme, dimljus, belysning reg-skylt osv....inget av detta funkar således...men vad är fel varför går säkring hela tiden.
Kortis men vart...vart skall man börja söka?

Tror tom att omkopplare till hel och halljus inte funkar....Ljuset funkar där men inte när man skall koppla om till helljus..det vill således inte koppla om till helljus....tänkte bara nämna detta...även om man inte använder helljus just i denna tid

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum

1 043 Inlägg
18 maj 2010
Koppla ur det kompletta vredet/dimljusknapparna/ljusjusteringsknappen och prova sedan med en ny säkring, inte ovanligt att dom går sönder.

24 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Ok..tack för svaret

du menar att jag tar loss ...knappen till dimljuset, rullaren till instrumentpanelljuset samt nivåjusteringsknappen för hel och halvljus....och lossar sladdar där för att sedan sätta i en säkring..?

772 Inlägg
20 maj 2010
Njae, du lossar hela den boxen som dom knapparna sitter på.
Du kanske får ta bort en kåpa eller nått som döljer skruvar till boxen, vet inte hur s40 ser ut exakt.

24 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Ok...åhh...då fattar jag..tackar... ska prova..

24 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Ok....lossade boxen (2 skruv)...när jag hade tagit bort de 2 kontakter så såg jag att den var bränd på ett ställe ...tog isäg ytterligare och hittade att plasten smält bort så en kretsdel låg öppet....var såles detta felet...testade att lägga 2 lager isoleringstejp över kretsdelen....och se på FAN ..det funkade...
Men jag får väl köpa annan del på skroten ...tejpen håller väl inte så länge....men nu vet jag felet.

Tackar för att ni är så kloka...trodde inte felet skulle hittas så här snabbt..Tackar

Nu har jag ett annat fel på den då spaken till hel/halvljus inte håller läget på helljuset...den kopplar inte i läget....lyser dock om man håller i...

OK...kanske ska jag lägga den som ny tråd här på forumet
Senast redigerat av rogg48 (20 maj 2010)

27 Inlägg
20 maj 2010
du har inte kommit åt ljusomkopplaren knappen så den står på noll då brukar d hända så
Senast redigerat av Minx (20 maj 2010)

24 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
Njae...nu står den på fullt ljus om du förstår hur jag menar...

Men jag märkte att det var något som var fel på vridknappens fjädrande mässingsbyglar ...altså de ska väl förmodligen få ontakt med kretskort...

Den ene var inte fjädrande...kanske är det det som är felet....då skulle allt lösa sig med ny box

629 Inlägg
21 maj 2010
Precis, börja med att byta ut ljusomkopplaren! Brukar vara något i den som gör att helljusläget på spaken inte fastnar om inte omkopplaren står på halvljus.

24 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Hmmmm....blir fundersam ändå. Kan det verkligen vara felet.

Hur kan omkopplaren ha att göra med att inte Spaken håller helljusläget kvar tills man bländar igen

Men det låter i den som så

Är det elektroniskt på något sätt...

Jag har ljuset förövrigt i läge längs till höger dvs (en lampa) Lägena är 0, position och lampa

1 043 Inlägg
22 maj 2010
byt box så löser det sig nog.

Sök