Hej
Jag håller på finslipar mitt examensarbete och skulle väldigt gärna behöva DIN hjälp.
Detta är ett projekt med inriktning på hur människor uppfattar varningsystem i fordon och hurvida faktorerna irritation VS prestanda skall vägas mot varandra med avseende på varningar.
Denna enkät behövs för att få lite åsikter och erfarenheter. Jag uppskattar därför om ni tar er några minuter och skriver ner lite tankar och åsikter.
Svara gärna direkt på denna mail eller skriv till bj.johnsen@gmail.com
Skriv gärna mer än bara ja eller nej som svar på frågorna, VÄLDIGT TACKSAM FÖR SÅ MÅNGA SVAR SOM MÖJLIGT. Även kompisars kompisars erfarenheter kan skrivas ner...
1. Vilken bilmodell kör du?
2. Är bilen utrustad med säkerhetssystem såsom: antisladdsytem, antispinsystem, ”döda vinkeln varning”, filvarningssystem (”Lane assist”), M.M ange i så fall vilka.
3. Hur varnar dessa system (blinkande lampa, ljudsignal, vibrationer o.s.v.)?
4. Har du upplevt osäkerhet kring någon av varningarnas betydelse? T.ex.: Är dom lätta att förväxla? Varnar dom tillräckligt eller för mycket?
5. Skulle du föredra att bli varnad på ett annat sätt? Om ja, föreslå gärna egna idéer.
6. Tror du en ovan förare förstår varningssystemen och tolkar varningen på rätt sätt. T.ex. om antispinn ingriper = halt väglag.
7. Tror du det skulle fungera att ha ett falskvarningssystem i fordon, som känner av när ett system ingriper utan att det egentligen behövs, och varnar att det var en "falsk varning"?Skriv gärna ner övriga åsikter kring varningssystem utöver de som frågorna tagit upp.
Bonusfråga: Tror du det skulle hjälpa ovana förare om bilen tände en lampa en längre tid (ca en kvart), kanske en snöflinga eller nåt om den kände av att TC, esp eller ABS måste aktiveras, för att varna att det är halt. Den släcks sedan när systemen varit inaktiva ett tag.
Tack på förhand/BJörn Johnsen
Living On The Edge