3623
Sök

Projektarbete i skolan att spela högt! tips på basar/steg önskas.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
snipercat skrev:
kör på sla 1500 å sr15" kommer låta kung!

får hoppas det! smile gäller bara att hitta sakerna till vettiga priser. steget har ja hittat för 2500 nytt. men basen säljs inte längre verkar det som hmm så den får ja köpa begagnad eller ta en annan modell smile

MVH

Köpa begagnat brukar inte vara några som helst problem.
Allt jag äger och har (nästan allt) inom bilstereo är begagnat och det funkar kanoners! big_smile

OM du köper RE SR 15, se till att det är D2 modellen, dvs 2x2 ohm.
Annars får du inte ut så mycket pulver ur steget.

Sinus och RE går bevisligen att spela högt med.
Rätt låda så kommer du bli förvånad över hur högt det är wink

Och ett stort plus om du byter batteri till ett bättre, ström får man aldrig för mycket av. cool

okejokej smile
jo jag satt faktiskt och funderade på vad som skiljde mellan D2 och D4 men då vet jag smile
vad är det för låda som gäller till en sådan bas? är ju kombi så har ganska mycket utrymme att röra mig med smile

MVH

4 693 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

får hoppas det! smile gäller bara att hitta sakerna till vettiga priser. steget har ja hittat för 2500 nytt. men basen säljs inte längre verkar det som hmm så den får ja köpa begagnad eller ta en annan modell smile

MVH

Allt jag äger och har (nästan allt) inom bilstereo är begagnat och det funkar kanoners! big_smile

Och ett stort plus om du byter batteri till ett bättre, ström får man aldrig för mycket av. cool

okejokej smile
jo jag satt faktiskt och funderade på vad som skiljde mellan D2 och D4 men då vet jag smile
vad är det för låda som gäller till en sådan bas? är ju kombi så har ganska mycket utrymme att röra mig med smile

MVH

75 liter portat, 1 st 6" port om jag inte minns helt fel smile

Booyakasha!

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:

okejokej smile

MVH

tackar ^^ är det med basen inräknad?
hur lång bör porten vara? smile

4 693 Inlägg
1 juni 2010
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:

okejokej smile

MVH

Kommer faktiskt inte ihåg portlängden, men runt 30 cm har jag för mig.
Får se om någon vill räkna på en 75 liters låda.

Basen ska vara inräknad ja.

Booyakasha!

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
Softis skrev:

Kommer faktiskt inte ihåg portlängden, men runt 30 cm har jag för mig.
Får se om någon vill räkna på en 75 liters låda.

Basen ska vara inräknad ja.

okej, det fixar sig nog smile du ska ha tack för all hjälp smile

21 761 Inlägg
1 juni 2010
Satt och kollade lite i mitt lådprogram, helt plötsligt dök det upp en 110 liters låda med 6" port som har 14-25 cm långt rör (35-40 Hz avstämning) och sedan trattar i båda ändar.

Hur kom den dit? roll

1 903 Inlägg
1 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Satt och kollade lite i mitt lådprogram, helt plötsligt dök det upp en 110 liters låda med 6" port som har 14-25 cm långt rör (35-40 Hz avstämning) och sedan trattar i båda ändar.

Hur kom den dit? roll

haha, ja det kan man fundera över wink hur den än dök upp där så tackar och bockar jag så mycket! big_smile

MVH

4 693 Inlägg
2 juni 2010
Drönirettab skrev:

Hur kom den dit? roll

ja, hur kom den dit? tongue

Kan du inte kolla 75 liter med 150 cm2 port?
Den är beprövad iaf vad jag vet.

Booyakasha!

dB Jägare!
732 Inlägg
2 juni 2010
http://www.mds.se/sv/product/5495/Guckas-140dB-baspaket
Spräcker din budget lite, men både hört och sett bevis i Termlab att detta paket kan spela 140+. Om inte annat så är det som dom flesta nämner i tråden, sinus live och en sr15 eller dylikt. Spelar riktigt bra tillsammans och spelar förvånansvärt högt för den summa man betalar för det.

Mvh Danne

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Wiesel skrev:
http://www.mds.se/sv/product/5495/Guckas-140dB-baspaket
Spräcker din budget lite, men både hört och sett bevis i Termlab att detta paket kan spela 140+. Om inte annat så är det som dom flesta nämner i tråden, sinus live och en sr15 eller dylikt. Spelar riktigt bra tillsammans och spelar förvånansvärt högt för den summa man betalar för det.

Mvh Danne

det där var lite väl dyrt i jämförelse för vad man kan få loss sinus live och RE-basen för hmm lutar nog åt att ja kommer leta begagnade saker. får hoppas det blir bra smile är ju mitt första ljudbygge så kan inte begära allt för mycket wink

MVH

4 693 Inlägg
2 juni 2010
Jag lovar att du inte blir besviken om du kör på RE och Sinus.
Visst finns det andra bra grejer, men då börjar det kosta.

Men för att spela högt så duger det alldeles utmärkt wink

Booyakasha!

1 645 Inlägg
2 juni 2010
Körde med en 18" RF punch och ett Gas Silver C1 monoblock i min 945 förut och det spelade så in i h-e . Prylarna var dessutom riktigt billiga begagnade smile så är du inte rädd för begagnade prylar så leta efter något liknande smile

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Softis skrev:
Jag lovar att du inte blir besviken om du kör på RE och Sinus.
Visst finns det andra bra grejer, men då börjar det kosta.

Men för att spela högt så duger det alldeles utmärkt wink

det låter kanon det smile ifall det skulle vara så illa att jag inte får tag i just den basen, finns det någon motsvarighet som spelar bra ihop med det steget? som spelar lika högt och ligger i den prisklassen? smile

MVH

edit: en fråga till, ska porten riktas bakåt eller uppåt? vilket ger bäst tryck? smile
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (2 juni 2010)

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
Munkis skrev:
Körde med en 18" RF punch och ett Gas Silver C1 monoblock i min 945 förut och det spelade så in i h-e . Prylarna var dessutom riktigt billiga begagnade smile så är du inte rädd för begagnade prylar så leta efter något liknande smile

okejokej, jo jag räknar med att köpa begagnat, åtminstonde basen och steget. örviga saker som stereo och koaxialer kommer jag köpa nytt smile

MVH

163 Inlägg
2 juni 2010
Inte för att vara sån men..
Hur ska du få ihop 100timmar projektarbete?
leta bas/steg, Bygga låda + lite labbande,  och skriva arbete tar ju inte mer än 30-50 timmar om man gör det noga. Jag tycker att du ska utöka din budget med en tusing, så kan du dämpa bilen osv för att komma upp i mer timmar. Tänker bara på ditt betyg wink

4 693 Inlägg
2 juni 2010
pr0bz skrev:
leta bas/steg, Bygga låda + lite labbande,  och skriva arbete tar ju inte mer än 30-50 timmar om man gör det noga. Jag tycker att du ska utöka din budget med en tusing, så kan du dämpa bilen osv för att komma upp i mer timmar. Tänker bara på ditt betyg wink

Du var mig en jävlel att vara snabb... Eller så är det jag som är seg.

Byggde min låda och gjorde om lite i skuffen, tog från kl 14:00 till kl 22:30 hmm

Booyakasha!

1 903 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
pr0bz skrev:

jag kommer räkna in ALLA timmar jag lägger på planering (tex sitta i denna tråden och fråga om råd) och kommer även räkna in de timmar det tar att instalera/köpa/välja koaxialer, huvudenhet och alla tillbehör. även bygga lådan och bygga om i bagaget (kommer inte bara att bli en låda). sen som avslutning kommer jag att ställa upp i någon tävling för billjud så jag får på papper hur högt jag spelade. smile
skulle inte detta räcka för 100timmar så har ja fått tillåtelse av skolan att bygga ett enklare garage och ta med det i projektet också wink

MVH

215 Inlägg
2 juni 2010
du har lätt 100 timmar där!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 juni 2010
Softis skrev:
pr0bz skrev:

Byggde min låda och gjorde om lite i skuffen, tog från kl 14:00 till kl 22:30 hmm

30-50 TIMMAR skrev han, inte minuter. wink

Men tills TS då: Receptet låter bra, men hur du ska placera lådan och vrida/vinkla den lär väl ändå vara upp till dig? Annars blir det ju inget projekt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
2 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Softis skrev:
pr0bz skrev:

30-50 TIMMAR skrev han, inte minuter. wink

Men tills TS då: Receptet låter bra, men hur du ska placera lådan och vrida/vinkla den lär väl ändå vara upp till dig? Annars blir det ju inget projekt. wink

Haha oj, lite skillnad där big_smile

Booyakasha!

Sök