Har funderat fram o tillbaks på vad för sorts bil man ska ha som första bil. Jag vill vara lite originell och inte åka Volvo 2/7/9 serie. Så jag sitter jag funtar lite på antingen Bmw 525, Bmw 325, Jetta mk1 eller Opel Calibra.
Har hittat ett par riktigt schyssta Calibror i närheten av Örebro men dem flesta är 8 ventilare så jag funderar lite på hur värt det är att chippa en 8 ventilare? Ska man satsa på typ en 16 ventilare eller 6a direkt?
Det är kort och gott pengar i sjön. Vill du ha effekt så får du ta en annan motor. En chippad 8v har ingen chans emot några av de andra ändå. Kostar massor men smakar inte alls.
Inte lönt, skaffa en tidig 16v direkt om du skall ha Calibra den är roligast. Tänk på att ta en tidig då dom har den "riktiga" 16v motorn c20xe med 150hk.
Köp en Jetta eftersom skillnaden på dom bilar du jämfört är otroligt stor så är det ju lite hur du vill ha det med, men som första bil så hade jag en äcklig passat, den var skitbra faktiskt att ha som första bil, men vill du ha en bil att sladda lite med så köp en 525. men Jettan kan man ist stuka riktigt snyggt, billig i försäkring om du ska skriva den på dig, drar lite soppa och de e ganska lätt att få tag i delar.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Köp en Jetta eftersom skillnaden på dom bilar du jämfört är otroligt stor så är det ju lite hur du vill ha det med, men som första bil så hade jag en äcklig passat, den var skitbra faktiskt att ha som första bil, men vill du ha en bil att sladda lite med så köp en 525. men Jettan kan man ist stuka riktigt snyggt, billig i försäkring om du ska skriva den på dig, drar lite soppa och de e ganska lätt att få tag i delar.
Håller med, hade en Jetta Mk1 i vinter. Och den var en fantastiskt rolig bil. Frän, ovanlig och.. Ja det var kallt som fan
Ah Jetta Mk1 är relativt högt på listan också men det finns knappt några i Örebro trakterna så det är svårt att få tag på. Antar att det kanske beror på att det snart är bugrun. Det kommer kanske ut några veckorna efter bugrun, får hoppas på det.
Förövrigt var jag iväg idag o kolla på en Manta B, men det var bara rost så det blir nog inget köp. Har ingen större lust att laga rost tills helvetet fryser till is