3795
Sök

Våga fråga datorsaker mm

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 juni 2012
#741
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Nja, jag är tveksam.

Ett _BRA_ 400w agg ska enligt Sweclockers tester kunna dra runt i7, 16gb ram, 1 ssd och wtt 7970/gtx570 (tot: 385W@load)

Och även om det inte är det bästa agget så tror jag ändå man har lite marginal med hans system hmm
Det finns knappt några bra 400W nätagg längre. Vill man ha kvalité så är det 600+ som gäller.
Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#742
CX-serien? Den är känd för att funka utmärkt första året. Men det är många som fått problem efter ett år eller så.
Stripz skrev:
och nät agget är ett crosair på 400W svart xD  med strumpor på alla kablar å de är några st wink haha

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#743
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Nja, jag är tveksam.

Ett _BRA_ 400w agg ska enligt Sweclockers tester kunna dra runt i7, 16gb ram, 1 ssd och wtt 7970/gtx570 (tot: 385W@load)

Och även om det inte är det bästa agget så tror jag ändå man har lite marginal med hans system hmm
Det finns knappt några bra 400W nätagg längre. Vill man ha kvalité så är det 600+ som gäller.
Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w
Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.

Beräkna ditt behov här: (Inte helt neutral sida dock)
http://support.asus.com/PowerSupply.aspx?SLanguage=en

Sen ska man tänka på att man inte ska belasta ett nätagg med mer än 70%. Det är precis som en bil. Det sliter att ligga på varvtalsstoppet när man kör på motorvägen...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
27 juni 2012
#744
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:

Det finns knappt några bra 400W nätagg längre. Vill man ha kvalité så är det 600+ som gäller.
Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w
Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.
Det säger väll sej självt.
Och jag vet inte med dej, men min dator går ju sällan i full load 24/7.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Självlärd
3 083 Inlägg
27 juni 2012
#745
Nu har jag bytt minnen och nätagg i min dator men problemet återstår fortfarande. Så jag antar att det är processorn som är knäpp eller bios som måste uppdateras

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#746
LeafBox skrev:
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Hindrar väll inte teorin att fungera, och jag vet att FSP gör 80+ cert 400w
Det är skillnad på att fungera och att vara en hållbar lösning. Många nätagg sägs klara av 400W. Men det är få av dessa som klarar av att ligga på gränsen under flera månader i sträck. En varm sommar eller några strömspikar är allt som krävs för att de inte längre ska orka med, med instabilitet som första symptom.
Det säger väll sej självt.
Och jag vet inte med dej, men min dator går ju sällan i full load 24/7.
Problemet är ju att nästan allt belastar 12V-railen. Ett 400W nätagg klarar ofta inte mer än 350W på 12V.
Senast jag mätte drog min dator 290W idle. (I7, 16GB ram och 10 hårddiskar).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Voodoo
1 444 Inlägg
27 juni 2012
#747
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

JFfoto
27 juni 2012
#748
Vad betyder "out of memory line 1" ? kommer upp lite då och då här på garaget, antar att det har något med minnet att göra men för några dagar storrensade jag datorn med CCleaner..

Edit: Kommer märkligt nog bara upp när jag trycker på "min sida" här på garaget..

Edit2: nej, det kommer tydligen upp lite varstans.. :p
Senast redigerat av Kalltkaffe (27 juni 2012)

Smålänning
7 883 Inlägg
27 juni 2012
#749
Stripz skrev:
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.
Bör gå.

Gick att göra så med dom gamla aggen iaf, bara använda strömförsörjningen till kort, diskar m.m och skita i moderkortets kontakt.

Men många nya behöver väl svarssignal från moderkortet för att starta? Går säkert lösa dock med lite lödtenn, en lödpenna och en avbitare wink Eller om man vill tatta lite, en sockerbit, avbitare och en liten skruvmejsel.

Har man plats i lådan är det verkligen ingen dum idé att ha två agg, men då bör det nog vara av skaplig kvalitet så dom verkligen lämnar ungefär lika mycket effekt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#750
Stripz skrev:
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.
Det är helt klart möjligt.

Antingen köper du en sådan här: Dual PSU 24-Pin Adapter Cable
http://cablesaurus.com/index.php?route= … duct_id=22

Eller så skarvar du själv de två kablar som behövs för att moderkortet ska starta nätaggen samtidigt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#751
LeafBox skrev:
Hahah, kör du BF3, itunes, spotify, osv och undrar varför din processor blir varm?
Tänkte precis samma sak. BF3 gör ju dessutom att grafikkortet värmer upp datorn. Hur många fläktar har du?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#752
TouchOfRed skrev:
Behöver hjälp. Min dator har börjat dumma sig rejält dom senaste dagarna, och jag fattar inte vad som är fel..

*Väldigt ofta så står det att FireFox inte Svarar, går heller inte få upp aktivitetshanteraren.. Så får vänta nån/ett par
  minuters tills skiten svarar igen..
*Ibland "crashar" windows, alltså det är väl ingen direkt crash men det står att Windows Inte Svarar.. Samma sak
  där, får vänta tills skiten vill svara igen..

Vad kan det här skiten bero på? Eftersom det har uppkommit bara helt plötsligt..

Teorier? :<

EDIT:
*Precis nyss så hacka BF3 upp, så att det inte gick att tryck på nånting.. Fick trycka på knappen och starta om..
*Sen så har jag märkt att musen bara slutar fungera i typ 1-5 sekunder ibland. Kikade där bak, och vicka lite på USBn, och känner att den går att vicka as mycket. Hur fan kan skiten vara så glappt? Slitskador? med det låter ju trovärdigt...
Testa Hard disk Sentinel eller Speedfan och kolla upp hur din hårddisk mår och hur varm den är.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
27 juni 2012
#753
twin_cam skrev:
Bör gå.

Gick att göra så med dom gamla aggen iaf, bara använda strömförsörjningen till kort, diskar m.m och skita i moderkortets kontakt.

Men många nya behöver väl svarssignal från moderkortet för att starta? Går säkert lösa dock med lite lödtenn, en lödpenna och en avbitare wink Eller om man vill tatta lite, en sockerbit, avbitare och en liten skruvmejsel.

Har man plats i lådan är det verkligen ingen dum idé att ha två agg, men då bör det nog vara av skaplig kvalitet så dom verkligen lämnar ungefär lika mycket effekt.
Det viktigaste är att dom är kopplade samma fas och är ordentligt jordade. Det är ju inte som med batterier att dom delar på effekten, så man kan använda ett svagt nätagg till hårddiskarna och ett starkt till moderkort och grafikkort. Man bör dock koppla in grafikkortet till samma nätagg som är kopplat till moderkortet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Meldem
4 137 Inlägg
27 juni 2012
#754
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Hahah, kör du BF3, itunes, spotify, osv och undrar varför din processor blir varm?
Tänkte precis samma sak. BF3 gör ju dessutom att grafikkortet värmer upp datorn. Hur många fläktar har du?
6st.


106 Inlägg
27 juni 2012
#755
Stripz skrev:
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.
Köpa två agg? Tror inte jag sett vanliga datorchassin som ens är konstruerat för det? Varför inte satsa på ETT REJÄLT agg istället? Man kan ju få 1200W för skapliga pengar nu. Och såvida man inte ska driva en monster ska 1200W orka driva en i7, 4gb ram, 1gb gfx, ssd, en brännare och sedvanlig utrustning.

Varför ska man krångla  med två kina-agg när man kan ta ett rejält? Vid normalt bruk är ju denna den första saken som gått åt i mina brukar jag haft.


Voodoo
1 444 Inlägg
27 juni 2012
#756
v70tdi skrev:
Stripz skrev:
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.
Köpa två agg? Tror inte jag sett vanliga datorchassin som ens är konstruerat för det? Varför inte satsa på ETT REJÄLT agg istället? Man kan ju få 1200W för skapliga pengar nu. Och såvida man inte ska driva en monster ska 1200W orka driva en i7, 4gb ram, 1gb gfx, ssd, en brännare och sedvanlig utrustning.

Varför ska man krångla  med två kina-agg när man kan ta ett rejält? Vid normalt bruk är ju denna den första saken som gått åt i mina brukar jag haft.
Om du läser va ja har i datorn så jävla onödi kostnad när jag bara betalar räkningar ser film musik osv på den.... om ja kan använda båda aggen så är de ju en billig lösning .. känner inte sug att köpa mer till datorn om jag endå köper nytt på nå år..




btw finns hightower med plats för 2 agg och har inga problem me plats i mitt chassi att montera ett till agg..
Senast redigerat av Stripz (28 juni 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

8 156 Inlägg
28 juni 2012
#757
TouchOfRed skrev:
Phaetoon skrev:
LeafBox skrev:
Hahah, kör du BF3, itunes, spotify, osv och undrar varför din processor blir varm?
Tänkte precis samma sak. BF3 gör ju dessutom att grafikkortet värmer upp datorn. Hur många fläktar har du?
6st.
3 insug fram, 2 utsug bak och ett utsug på toppen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Voodoo
1 444 Inlägg
28 juni 2012
#758
twin_cam skrev:
Stripz skrev:
Fundera på att köra 2 agg ett som driver kortet och andra som tar extra diskarna och dvd osv. om de går.
Bör gå.

Gick att göra så med dom gamla aggen iaf, bara använda strömförsörjningen till kort, diskar m.m och skita i moderkortets kontakt.

Men många nya behöver väl svarssignal från moderkortet för att starta? Går säkert lösa dock med lite lödtenn, en lödpenna och en avbitare wink Eller om man vill tatta lite, en sockerbit, avbitare och en liten skruvmejsel.

Har man plats i lådan är det verkligen ingen dum idé att ha två agg, men då bör det nog vara av skaplig kvalitet så dom verkligen lämnar ungefär lika mycket effekt.
Tänkte köra relä smile men vetinte de kanske måst jordas i varan lr nå då de är. endå samman linkade genom moderkort och chassi + satta kontaker

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Meldem
4 137 Inlägg
28 juni 2012
#759
Phaetoon skrev:
TouchOfRed skrev:
Phaetoon skrev:
Tänkte precis samma sak. BF3 gör ju dessutom att grafikkortet värmer upp datorn. Hur många fläktar har du?
6st.
3 insug fram, 2 utsug bak och ett utsug på toppen?
Två insug i fronten, och ett under,
Sen två utblås på toppen och ett på baksidan.

Verkar som att det SKA vara så, eftersom det sitter filter på dom 3.. smile
Senast redigerat av TouchOfRed (28 juni 2012)


Voodoo
1 444 Inlägg
29 juni 2012
#760
nu är andra agget monterat på och nu funkar datorn finfint smile  hehe ful lösning men vafan. satte rondellen i chassit å kapa hål för kablarna sen drog jag fast agget med monterings skruv tongue

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum


Sök