3651
Sök

Ingen tomgång utan choke och dör vid gaspådrag

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#1
Fick en volvo 244 DL -77 med b21 i måndags. Den har stått utomhus hos förra ägaren i 7 år och gick bra enligt honom innan den ställdes av.

Den startar ganska lätt när jag drar ut choken, men problemet är att den inte går alls om jag trycker in choken igen. Jag måste choka så att varvet ligger minst över 1500rpm annars dör den. Om jag gasar fullt så dör den också.

Några idéer om vad problemet kan vara?

Det enda jag hunnit göra är en rengöring av förgasaren, och fick då ur lite skit ur munstycken. Men det hjälpte inte.
Apropå förgasare, ska det verkligen vara ett hål i locket där man fyller på olja? Jag testade trycka upp trotteln och då sprutade det olja i hela motorrummet....
Senast redigerat av M_Back (21 juli 2015)

Motorer utan turbo.....suger!

747 Inlägg
26 juni 2010
#2
Skaffa nytt lock. Och jag skulle kunna tror att membranet är kass på den. Byt de så ska det nog fungera.

Älgahäng Räjsing Club

5 111 Inlägg
26 juni 2010
#3
Ja, det är ett litet hål i den.

Är det SU eller Stromberg?


21 761 Inlägg
26 juni 2010
#4
Ska inte vara något hål i locket vad jag vet, i så fall dämpas ju inte trotteln som den ska. Det där kan säkert bidra till att motorn inte går bra tycker jag.

Volvo544special65 skrev:
Ja, det är ett litet hål i den.

Varför är det så?

Har själv haft en 240-77 för många år sedan, men jag minns inte att det fanns något hål. Satt en SU från början som jag bytte till Stromberg sedan.
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2010)

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#5
Japp, det sitter en Su förgasare på den. Tycker som dröni, verkar konstigt att det ska vara ett hål där, har inte sett det förr på någon annan förgasare.

Men om det ska vara ett där så ska det väl det. Kanske ska testa ett lock utan hål och se om det blir någon skillnad.

Kan 7 år gammal bensin skapa problem?? Tänkte testa lite fräsch bensin imorgon.

horsekiller, locket på förgasaren alltså? Och membranet i pumpen?

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
26 juni 2010
#6
horsekiller menade antagligen förgasarmembranet, men eftersom du har SU så finns det ju inget sånt. smile

Gammal bensin brukar inte funka bra, bäst att fylla nytt.

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#7
Okey tack. Hålet i locket ser då ut att ska vara där lustigt nog. Sitter centrerat under texten och ser inte ut att ha tillkommit i efterhand.
Ska testa lite fräsch bensin, återkommer.

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
26 juni 2010
#8
Då ska det vara ett hål, jag litar på "volvo544special65". smile

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#9
Då har jag testat med ny bensin. Gick mycket bättre, inte samma hackande, men problemen kvarstod dock.

Jag drog ut choken en bit så den varvade 1500rpm. Samma sak, in med choken och den dör, ge gas och den dör.  Den var lite orolig också, gick mellan ca 1250-1500 varv. Kan den dra tjuvluft? Har kollat över ventilationsslangar osv, men dom ser inte allt för förfärliga ut, lite torrsprickor men inte så farligt.

Motorer utan turbo.....suger!

21 761 Inlägg
26 juni 2010
#10
Om du har tillgång till startgas så testa gärna att spreja vid tex insugningspackningen och vid förgasarfoten, om varvtalet ökar märkbart så drar det tjuvluft. Att byta ut slangar med torrsprickor är en fördel, glöm inte vakumslangen till fördelaren.

Min 240-77 som jag hade förut gick väl inte så väldigt jämnt om jag minns rätt, nog var den aningen orolig på tomgång. Den var lite kinkig vid kall motor, även på sommaren. Fick ha choken ute åtminstone litegrann tills motorn började få upp temperaturen, annars tvekade den vid gaspådrag. smile

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#11
Ska testa startgasen! Det tänkte jag inte på.

Hmm, ska dom verkligen vara så känsliga kalla? Då får jag testa köra den varm och se om det blir bättre då!
B18 i Amazonen tyckte jag gick mycket jämnare då jag körde med den sist. Jaja, jag får la återkomma om jag inte hittar något fel. Tack för hjälpen.

Motorer utan turbo.....suger!

535 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
#12
skalman1 skrev:
Har du kollat tändsystemet? brukar kunna bli rätt märkliga fel när gnistan är svag.

Nej, det har jag inte gjort än. Har bara tagit ur tändstiften och gjort rent dom lite grand. Klippte samtidigt av ett par cm av tändkablarna vid tändhatten.

Är inte så haj på tändning och hur man ställer in, har aldrig gjort det förut.

Motorer utan turbo.....suger!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
26 juni 2010
#13
Köp nya stift, kablar, lock och rotor på biltema så har du ett möjligt fel mindre wink Och även om det inte blir bättre, så slipper du oroa dig över att dom delarna ger upp den närmsta tiden.

Hur man ställer in brytarna vet jag inte, men förtändningen är enkelt att ställa in. Du tar bara en stroboskoplampa ( googla lite ) och kollar hur tändningen ligger, sedan är det bara att lossa skruven som håller fördelaren och sedan vrida fördelaren tills förtändningen står på det antal grader som är rekommenderat ( ca 12 grader har jag för mej ). 12 grader gäller för normal tomgång, ju mer man varvar desto mer förtändning ska det bli.


21 761 Inlägg
26 juni 2010
#14
0,4 mm i brytaravstånd.

Kan kanske kännas litegrann piggare om man ställer upp avståndet aaaningen (lite mer än 0,4 mm men så att det går trögt med 0,5 mm bladmått), fast det är nog mariginellt. Jag hade en gammal 140 en gång och där experimenterade jag med brytaravståndet och tyckte att motorn kändes lite piggare med högre avstånd, motorn var dock helt original. smile

535 Inlägg
28 juni 2010
Trådstartare
#15
Testade lite mer idag... Om jag inte använder choken alls så får bilen en väldigt kass tomgång på runt 300-500 varv. Precis så den klarar hålla sig igång.

Om jag då går ut, skruvar av locket till förgasaroljan, och drar upp locket och trycker ner det igen hela tiden, pumpar ner oljan,  så får bilen en perfekt tomgång på strax under 1000 varv. Slutar jag pumpa med locket så blir tomgången kass igen.

Hur kan detta komma sig?

Motorer utan turbo.....suger!

28 Inlägg
28 juni 2010
#16
Tanka färsk 98. Anledningen till att bilen går bra när du pumpar är att den då får mer bränsle. Dvs samma effekt som när du använder choken.

1 915 Inlägg
28 juni 2010
#17
Justera in förgasaren så CO står på 2,5 och se till så delarna i förgasaren är i bra skick.
Det fixade min 240, när jag hade samma problem som du.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

535 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#18
Efter att ha bytt den gamla bensinen till ny och gjort ren förgasaren igen utan förbättring så bytte jag hela förgasaren.

Efter förgasarbytet så går den mycket bättre!

Eftersom att den dåliga förgasaren var rengjord och lite prydligare så monterade jag tillbaka trottellocket, eller vad det kallas, så det skulle se lite bättre ut.

Vad händer då? Jo, då går den dåligt igen....

Så tydligen ligger problemet i locket, hur nu det kan gå till. (Ej det dåliga locket på bilden)
http://img149.imageshack.us/img149/1461/img0098w.jpg


Men den går då bra nu med det riktiga locket, så tack allesammans för eran hjälp!
Senast redigerat av Lemmy_Kilmister (8 juli 2010)

Motorer utan turbo.....suger!

5 111 Inlägg
8 juli 2010
#19
Hm, det där är ju en slags vakuumklocka där kolven ska löpa, är den repig och eländig invändigt så är det kanske inte så konstigt ifall det kan bli skum gång...


535 Inlägg
8 juli 2010
Trådstartare
#20
Det konstiga är att den förgasaren har fungerat bra innan förre ägaren ställde av bilen. Men det kanske kan bli något skit med den om den står i 7 år.

Motorer utan turbo.....suger!


Sök