Va ett tag sen man uppdaterade denna tråd men nu är jag igång igen! (tack vare ett krossat knä och ben under crosstävling så blir ingen åkning under hela 2016)
Så vart börjar vi? Motorn kom som sagt i corsan och gjorde några uppstarter men fick sedan för mig att riva ur den igen nu och bygga en smidd bottendel som kommer tåla ordentligt med varv och stryk!
Så har precis fått hem alla delar till de och har ska skicka iväg grejerna på balansering dom närmaste dagarna.
Receptet på de lyder:
SPM H-stakar med arp bult
Billet stål svänghjul 4,4kg med ARP bult. (7kg original)
Förstärkt och ombygd oljepump och oljepickup från c20let. Ska klara av 8000rpm+ och kraftiga G-krafter
Billet ALU remskiva. Har inte vägt original stål men känns som runt 1kg lättare.
Steg ett koppling som tål 40% mer vrid
Ska öppna upp och syna blocket senare om de behöver borras och isåfall åker de i nya smidda kolvar också med högre komp. Sitter smidda i original som tål bra med stryk som inte behöver bytas för att få en driftsäker motor.
Annars så håller jag på att snygga till och förstärka i motorutrymmet och runt hjulupphängning
Ska snart även inhandla GAZ coilover och topplagringar. Byggda och shimsade efter mina specifikationer. Kommer bli kalas på båda bana och gata
En polare ska svarva nya bussningar i Delrin i hjulupphängning (hörde att powerflex va för gubbar som vill ha komfort)
Och även en halvbur från finess ska dit så småningom.
Och en hel del till som jag inte kommer på just nu som ska fixas
Mycket jobb blir de men har förhoppning att den ska ut i sommar iallfall