Hej, finns säkert liknande trådar här.. vore konstigt annars tycker jag men jag kan inte hitta någon när jag söker.. finns säkert något hemligt sökord som inte jag finner just nu...
Men det är så att jag har rätt så varmt i min lägenhet ca: 30-34grader beroende på vädret utomhus och både jag och mina 2 katter börjar tröttna lite på det nu.. men jag är inte så sugen på en kylanläggning med slangar som måste ut.. Så min fråga är vad kan man göra för att få ner värmen utan att behöva dra ut slangar osv?
Har en golvfläkt men den sänker ju inte värmen utan flyttar bara runt värmen vilket iofs är guldvärt.. Har kört med persienerna nere fel/rätt? Även kört fönster och balkongdörr lite smått öppna.. fel/rätt?
Funderar på att köpa en taklampa med fläkt till rummet och kanske även hallen samt en torn fläkt att ställa bredvid soffan. Någon som har lite tips på fläktar?? gärna tysta saker.
Sen har jag läst lite om luftavfuktare?? Är det något att ha? får man ner luftfuktigheten i lägenheten borde det väll kännas behagligare att vistas i lägenheten?
Vad gör ni för att få det lite behagligare i värmen?
Just nu går jag bara omkring i shorts men om man får gäster så kanske man vill ha en t-shirt ibland och de stackars gästerna vågar ju ganska ofta inte ta av sig tröjjan utan får sitta och svettas som bara den..
En takfläkt gör susen framåt kvällningen då den suger in luft bra utifrån om man nu har ett fönster öppet tex, då har man iaf svalare när man ska sova och den hjälper mycket bättre än en golvfäkt! Att få ner tempen på dagtid blir nog svårt utan nån form av AC skulle jag tro!
Okej. Det var inte jätte lätt att hitta takfläktar på nätet märkte jag.. jag vill ha en tyst och man ska även kunna titta på den utan att må dåligt.. vill även ha en tornfläkt som ser okej ut men det verkar vara lite lättare att hitta. Någon som vet någon hemsida som har lite att välja på? Vad jag vet så finns det bara en lampbutik i Katrineholm... så inte så mycket att välja på. Och sist jag var där inne så hade dom inga iofs kanske dom kan ta hem om man pratar med dom.
Börja med att ha persienner fördragna och ha fönster & balkongdörrar stängda under dagtid. Att ha fönstren öppna då släpper bara in värme. Sedan på kvällen när temperaturen sjunkit ute kan du öppna, gärna så att du får lite korsdrag.
Takfläkt är väll inge vidare. Eftersom att värmen stiger ju. Och om du tar en takfläkt så trycker den ju bara ner värmen. Skulle tipa på att en portabel AC är det bästa.
Jo att värmen stiger vet man ju.. fast med en fläkt är det nog svårt att få ner värmen.. Det handlar nog mest om att flytta runt luften det känns så mycket skönare då fast värmen är ju densamma men det är lättare att vistas i värmen om luften rör på sig. Men en tyst och snygg tornfläkt är nog prio ett för mig.
Om du har katter så kanske du inte vill öppna fönster o balkongdörren så det blir genomdrag. För sådant hjälper ju annars rätt snabbt. Ställ en fläkt vid balkongdörr/fönster så du suger in den svalare uteluften.
Jag kan få 30 grader hemma hos mig hur lät som hest!
O jag har hittat mina knep! Har alla fönster lite öppna under natten så att det blir nästan kyligt men vad har man täcken till? Morgon/förmiddag är persienner nere o balkong dörren åker upp på max då det är ingen sol på den sida än o på med tak snurran o korsdrag hela dag.
På så sätt har jag 25-28 med liten bris inne medan det kan vara 33-35 ute.
Jag brukar göra såhär att alla fönster stängda sam persienner nerdragna på dagen, och så fort solen gått ner så är det bara att öppna alla fönster så svalare luft kommer in.... men inte fan blir det svalare för det.
Hade som värst 31 grader inne samt 20 ute (kl 12 på kvällen)
den bara spyr ut kall luft. just nu har vi 22 grader i stugan som vi bor i.
Den heter Polar m10ea. Vi köpte den på Bauhaus här e riktigt svalt
Antar att det blir fina elräkningar om man låter en sån stå på hela tiden. Hur mycket ström drar dom?
Den drar ju ca 800W så det blir ju inte många kronor ändå. Men det är klart det blir dyrare än att vara utan. Kör värmepumpen på kyla själv på sommaren mestadels kvällar och nätter för att man ska kunna sova som folk. Den drar 1kwh som mest men det är värt varenda krona.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
den bara spyr ut kall luft. just nu har vi 22 grader i stugan som vi bor i.
Den heter Polar m10ea. Vi köpte den på Bauhaus här e riktigt svalt
Antar att det blir fina elräkningar om man låter en sån stå på hela tiden. Hur mycket ström drar dom?
Den drar ju ca 800W så det blir ju inte många kronor ändå. Men det är klart det blir dyrare än att vara utan. Kör värmepumpen på kyla själv på sommaren mestadels kvällar och nätter för att man ska kunna sova som folk. Den drar 1kwh som mest men det är värt varenda krona.
nu e det ju inte jag som betalar den elräkningen, men om det hade varit jag så hade det varit värt varenda krona, den kyler fruktansvärt mycket.. det e riktigt svalt o skönt
japp om du menar en portabel ac. men bara öppna ett fönster, kasta ut slangen och tejpa igen...sen letar du upp ett uttag som inte är kopplat till din lägenhet och drar elen från fastigheten=)
Till en början ha alla persienner mot solsida nere, och aldrig rutor öppna mot solsida.
Kvällstid brukar jag öppna upp och vädra ur lägenheten, det blir dock ändå runt 26-27 grader på dagen, men bättre än 34
Ang takfläkt, jag har en och den låter inte ett knyst på lägsta fart. På mellan och max blir det lite vindbrus men inte i närheten av golvfläkten. Och kom ihåg att på sommaren ska fläkten suga upp luften, inte blåsa ner den.