3779
Sök

Vad är det som gör så B230F har en seg karaktär?

407 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#1
Vad är det som gör så B230F har en seg karaktär?
Exempel: När jag kör på en 70-väg och det blir 90-väg. Då vill jag accelerera upp rätt fort för inte bli omkörd. Men man måste typ ha nästan gasen i botten för att man ska känna att den drar iväg. tongue

Är det kammen som gör det eller kompen eller annat?
bränsle/spridar systemet kanske måste få en rensning efter snart 23 år.

2 271 Inlägg
23 juli 2010
#2
115 hk på 1,5 ton är inte mycket att hänga i julgranen.
Kände precis som du när jag hade min gamla 745:a.


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 juli 2010
#3
en stor anledning är ju kammen. motorn är inte byggd för att va en räser

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 562 Inlägg
23 juli 2010
#4
skiljer väldigt mycket mellan olika bilar med samma motor också, skulle tro att de som går bäst är väldigt väl avvägda från fabrik.

499 Inlägg
23 juli 2010
#5
Trist kam, 8 ventiler, trångt avgas, osv osv osv


629 Inlägg
23 juli 2010
#6
Framförallt kammen + vikten skulle jag tippa på... som föregående sade 115hk på 1,5 ton, då är det en glidar bil inte en sportbil.

Mröh

1 562 Inlägg
23 juli 2010
#7
Hellquist skrev:
Trist kam, 8 ventiler, trångt avgas, osv osv osv

detta är ett stort problem på dessa motorer att avgaskanalerna sitter för långt ner

huh?
10 427 Inlägg
23 juli 2010
#8
Bör ju vara kamaxeln som många skriver, den äldre B230E har ju mycket trevligare
karaktär och drar lite mer i högre varv, visserligen c:a 15hk mer men karaktären är
lite trevligare och mer lämplig för omkörningar tongue


407 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#9
Hört att om man rensar hela bränslesystemet och spridarna med något medel så blir den lite mer piggare?

Telge Drifting Crew
74 Inlägg
23 juli 2010
#10
på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile


407 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#11
Lotusomega skrev:
på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile

Vad kan en extraktor göra på en sugis?
När drar K-kammen?

Telge Drifting Crew
74 Inlägg
23 juli 2010
#13
Diesel_77 skrev:
Lotusomega skrev:
på med en K-kam och extraktor gren rör så ska du se att den blir riktigt rolig smile

Vad kan en extraktor göra på en sugis?
När drar K-kammen?

K- kammen börjar dra runt 3500 ända upp till ca 5700 varv så den är varv villig smile


Telge Drifting Crew
74 Inlägg
23 juli 2010
#14
steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl


ErikBondesson
23 juli 2010
#15
b230f är ju rätt lågkompad med sina 9,8:1 och kombinerat med m(miljö)-kam blir det ingen höjdare. sanningen är ju att b230f kom till för att klara dom hårdare miljökraven som kom 88-89. med riktigt snäll kam med effektivt register 500-3000rpm, mer förtändning för mer effekt/vrid och låg kompression för att hämma spikningar. så blir avgasvärdena bättre.

407 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#16
Lotusomega skrev:
steifan skrev:
Extraktorgrenrör är ganska värdelöst neutral

Nä polaren hade extrakor på sin 740 med vx3 kam och när han tog bort extraktorn så blev den jävligt mycket slöare .
Ps det var en vanlig 740 gl

Inte fel att testa heller. Men är det rätt svårt att bygga eget extraktor? Jag har ju maskiner till det iallfall.
Det jag funderar att ha är en A-kam. Dom sägs dra från 1000 till 4000. Rätt bra för mej.
Sen läste jag om lätta svänghjulet. Fördelar och nackdelar och jag tänker inte röra mitt svänghjul ifallfall tongue

Har en 530-topp som är planad 3 mm och portad lite grann.
Ska montera ett sportluftfilter med tanke på att mitt filter är rätt mörkt/svart och jag har ett sportfilter hemma.

Ska sedan köpa ett medel som rengör HELA bränslesystemet och spridarna. Känns som det behövs. Sen är det inget mer. En el-fläkt bara för det tystas skull.

566 Inlägg
23 juli 2010
#17
B230f är totalt stendöda, lägg i en b230fk/ft. Kostar inte mycket längre.


407 Inlägg
23 juli 2010
Trådstartare
#18
81an skrev:
B230f är totalt stendöda, lägg i en b230fk/ft. Kostar inte mycket längre.

Det gör jag senare. Vill bara ha en bil som är hyfsat bekväm att köra. smile Alltså omkörningar och accelereringar.

Problemet är att det är ingen bra väghållning på 740 sad Min gungar rätt mycket. Vid 120 km/h så måste man typ vara taggad i ratten.

1 915 Inlägg
24 juli 2010
#19
byt stötdämpare & fjädrar, om de är dåliga så blir det nog lite bättre väghållning.

Sen kan du ju alltid köpa en sänkningssats med dämpare, så blir det ännu bättre väghållning.

Vill du ha en vassare kamaxel så kolla tex http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den sägs funka bra på B230F med 2mm planad topp. Så den borde gå bra i din oxå.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

407 Inlägg
24 juli 2010
Trådstartare
#20
Louksor skrev:
byt stötdämpare & fjädrar, om de är dåliga så blir det nog lite bättre väghållning.

Sen kan du ju alltid köpa en sänkningssats med dämpare, så blir det ännu bättre väghållning.

Vill du ha en vassare kamaxel så kolla tex http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23-b2 … ory_id=101
Den sägs funka bra på B230F med 2mm planad topp. Så den borde gå bra i din oxå.

Ska man vara riktigt ärlig så gillar jag när det är gungigt lol
Rätt skönt.


Sök