3745
Sök

Vw golf mk2 projekt. "Försöka få ett skönt stuk"

SÄNK MER!
389 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#1
ej tänkte lägga upp en liten projekt tråd på min golf.
bilen fick jag av min mor efter några års tjat. den är senast besiktigad 2006 men den gick inte igenom pga avgasvärdena, så ställdes bilen av.
huven har flugit upp så den vek sig och fästena gick åt fanders.
ska försöka göra den besiktnings duglig för att se hur det är med rost. är det inte allt för farligt så kommer jag försöka göra något tyskstuk av den, iaf skapligt för att kunna ha den som första bil:)
kommer nog inte några breda fälgar om jag inte hittar några riktigt billiga, man har ju tyvärr inte så mycket pengar när man går på gymnasiet

nu till lite bilder.

http://i28.tinypic.com/21lmvls.jpg

http://i28.tinypic.com/2q8r2gg.jpg

hoppade tillbaka huven så den går att använda
http://i26.tinypic.com/mtsftd.jpg

sen tog jag bort huven för att lyckas få bort gångjärnen och passade på att sätta dit en bättre beg kylare.
http://i32.tinypic.com/6s6nwj.jpg

gångjärnen, lite skeva
http://i26.tinypic.com/33cncwp.jpg

sen fick jag för mig att tvätta bilen 8)
http://i29.tinypic.com/ppsar.jpg

http://i30.tinypic.com/f584d0.jpg

sen fixade jag nya gångjärn och en framlampa. skulle ta med mig en ny huv med men den var totalt sönderrostad så jag fick behålla min gamla huv så länge.

dom nya gångjärnen. sportigt med rött \big_smile/
http://i29.tinypic.com/jpbdw8.jpg

bytte till dom nya sommarfälgarna big_smile  den finaste skärmkanten också
http://i31.tinypic.com/2qdmqh4.jpg

http://i32.tinypic.com/34h7xbp.jpg

http://i28.tinypic.com/68bw2a.jpg

fälgarna gjorde mkt! måste tvätta huven med


en bild till på det skitiga motorutrymmet. 1,8L 8)
http://i31.tinypic.com/p14i9.jpg

the inside. kan nog bli bra efter lite tvätt.
http://i25.tinypic.com/33op3y9.jpg

imorgon börjar ska jag försöka mig på att byta lambdasond.

har tyvärr ett problem med motorn. när den börjar komma upp i temperatur så ökar varvtalet, och gasar man till så går tomgången upp till det varvtalet man gasade upp till.  funderar lite på om det är tomgångsmotorn som krånglar, men då ska den väll inte öka varvet bara för att motorn blir varm.  kan det vara lamdan som spökar annars?

hoppas detta projekt kan vara intressant.
Senast redigerat av dahlens (10 mars 2011)


"Saab är ingen bil, det är en livsstil"
225 Inlägg
SÄNK MER!
389 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
#3
Nn1ck3 skrev:
ska följas!

tack så mkt:) ska göra mitt bästa för att hålla tråden intressant:D


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
25 juli 2010
#4
Ett lagomt förstabilsprojekt! smile

Lycka till, detta kommer bli intressant!

VW NÖRD
409 Inlägg
26 juli 2010
#5
Kul med fler Golf-projekt! hoppas att du kommer på felet varför den varvar när den e varm, har ngt liknande problem med jettan jag har, lite smått störande med en tomgång på ca 2000 rpm, Ska följa detta iaf!
Lycka till! big_smile

Hälsn. Askelius

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

254 Inlägg
26 juli 2010
#6
Trevligt trevligt, har själv skaffat en mk2:a blir oxå en tråd om den senare:D lycka till

126 Inlägg
26 juli 2010
#7
Det var inte lite shiit i underhuven!
tips plastkassar och lite tejp sen motor tvätt gör undervärk smile
Lycka till med bilen.

SÄNK MER!
389 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#8
Bebben: det tycker jag med:) tack så mkt.

jerkan_saab: tror det är en givare som leker rövare:cool:

dansken_fire: tack så mkt:D

bosskelso: jo lite skit är det allt:P motortvätt blir direkt efter bess har jag tänkt.

nu ska jag ut och täta avgasrör:cool: återkommer


Power by cosworth
31 Inlägg
26 juli 2010
#9
lyckades få fason på en polares golf som hade samma problem med tomgången, släppte på spjällägesgivaren och justerade den lite, sen kunde man inte spänna den för hårt för då började den rusa igen.


SÄNK MER!
389 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#10
Papillon skrev:
lyckades få fason på en polares golf som hade samma problem med tomgången, släppte på spjällägesgivaren och justerade den lite, sen kunde man inte spänna den för hårt för då började den rusa igen.

vart sitter den och hur gör man?smile


SÄNK MER!
389 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#11
tänkte filma hur motorn uppförde sig när den blev varm, bara för det gick den knappt upp i varv.
när den var kall pendla tomgången mellan ca 950-1000v/m men när den blev varmare ökade det till 1000-1100v/m. inte så mkt men den har ändå ökat. ibland har den t.o.m ökat till 4000 v/m.
vet fan inte vad det kan va för fel.

filmen då, var lite småmörkt i garaget.
View My Video


463 Inlägg
26 juli 2010
#12
Jag hade liknande problem på min Renault.. Tomgång på allt mellan 1100 och 1700. Lite bättre när den precis var startad, men direkt när den blev ljummen så var det hög tomgång. Jag hade en spricka på avgassystemet precis intill lambdasonden.. Så kolla att avgassystemet är tätt hela vägen från motorn och i alla fall en bit bakom sonden. Annars prova med startgas runt allt som kan tänkas dra tjuvluft, t.ex. insugspackning, eventuella slangar som går rakt in i insuget efter spjället osv.

SÄNK MER!
389 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#13
okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?


463 Inlägg
26 juli 2010
#14
dahlens skrev:
okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?

Inte alls omöjligt, nu vet jag inte var sonden sitter på en golf, men om det är som på Renault runt 90 så brukar de sitta intill katten.. Då kan jag tänka mig att det ger liknande fenomen.. Jag höll på och felsöka väldigt länge och bytte tomgångsmotor och spjällhus utan någon skillnad.. Jag skulle börja med att fixa det och se vad som händer.. Det måste ju ändå fixas för att det ska gå att besiktiga..

Andra tips att kolla är vatten och lufttempgivare.. På min finns det en vattentempgivare för instrumentet i bilen och en som insprutningen kollar mot, när sprutets givare var dålig gick den också dåligt, men då med fenomenet att den inte tände på alla cyllindrar och att cylindern den inte tände på varierade..

SÄNK MER!
389 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
#15
habomaster skrev:
dahlens skrev:
okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?

Inte alls omöjligt, nu vet jag inte var sonden sitter på en golf, men om det är som på Renault runt 90 så brukar de sitta intill katten.. Då kan jag tänka mig att det ger liknande fenomen.. Jag höll på och felsöka väldigt länge och bytte tomgångsmotor och spjällhus utan någon skillnad.. Jag skulle börja med att fixa det och se vad som händer.. Det måste ju ändå fixas för att det ska gå att besiktiga..

Andra tips att kolla är vatten och lufttempgivare.. På min finns det en vattentempgivare för instrumentet i bilen och en som insprutningen kollar mot, när sprutets givare var dålig gick den också dåligt, men då med fenomenet att den inte tände på alla cyllindrar och att cylindern den inte tände på varierade..

den sitter på grenröret. får ta och försöka täta vit katten och se ifall den går renare. jag funderar på att byta givaren.smile


VW NÖRD
409 Inlägg
27 juli 2010
#16
Kolla bilden i mitt galleri: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=935601   du kan ju kolla där, finns lite beskrivningar smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)

437 Inlägg
SÄNK MER!
389 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#18
Har sprutat på slangar och skit nu för att se om den drog tjuvluft men ingenting. får väll prova byta den blå givaren och hoppas att det är den.

är det inte givaren så tror jag att jag ger upp denna bil. har inte råd att köpa massa saker när jag inte ens vet om den är besiktningsduglig. tyvärr.


SÄNK MER!
389 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#19
liten uppdate

hade en lambda som jag (tror?) att funkar så provade att byta ut den gamla.
http://i26.tinypic.com/2v14y74.jpg

den gamla sonden.
http://i29.tinypic.com/3312b8p.jpg

tog en bild medans jag väntade på att motorn skulle blir varm.
http://i32.tinypic.com/j13tde.jpg

den går fortfarande upp i varv när den blir varm men nu har jag ett till problem. när motorn är kall! så ligger tomgången på ca 500v/m och gasar jag till lite sen släpper så håller bilen på och dö, men när den har stått någon minut är tomgången som den ska vara.

får åka till mekonomen och köpa en ny kylvätske temp givare och hoppas att det är den som krånglar.


SÄNK MER!
389 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#20
åkte till mekonomen förut och köpte mig en ny blå givare. inget bättre, motorn varva upp till ca 1700 ist, rekordet ligger ännu på 4000, tror inte det är godkänt som tomgång;)

vad kan felet vara annars? är den lamdasonden jag böt till också slut? idéerna vad det kan vara för fel är slut nu.



Sök