3734
Sök

Oljeläckage nära turbon, Volvo 760 Turbo, B23ET

20 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#1
Hej,
har precis bytt lite delar på min Volvo 760 Turbo - 84 som har en B23ET-motor.
Delarna jag har bytt är grenrörspackningar, vattenpump och kamrem.

Sedan jag bytte delarna har det skvätt olja under turbo och bakåt. Ser mycket olja på främre avgasröret, växellådsfästet osv men vet inte varifrån det kommer.
Någon som erfarenhet av det här eller har tips om var läckan kan vara?

Närmare 1 liter olja försvann under 10 mils körning (främst landsväg).

Fick ha loss turbons oljeanslutningar när jag bytte grenrörspackningar och oljeanslutningarna har numera nya packningar mot turbon.

Finns inget trim eller modifikationer, bara det att turbon har anslutningar för både olja och kylvätska.


Tacksam för svar!

Mvh


Bilmekaniker
805 Inlägg
28 juli 2010
#2
kanske sitter packningen eller liknande fel till oljematningen vid turbon...

20 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#3
Har kollat packningarna och bultarna ordentligt. Men det enda skulle i så fall vara om de har två olika sidor och de har hamnat fel?


-utan 940
1 728 Inlägg
28 juli 2010
#4
Tvätta rent ordentligt så borde du kunna se var det blir oljigt.
Rinner det olja längsmed oljereturen? Det kan vara svårt att få det tätt, jag blev tvungen att kleta packningssilikon på papperspackningen.
Annars kan det vara gummiringen nere vid blocket som hamnat snett vid monteringen, kolla med en spegel och ficklampa så ser du om ringen sitter rakt.

ServiceTekniker
77 Inlägg
28 juli 2010
#5
Tätningsringen i tråget till olje returen sitter som den ska? Den brukar kunna börja läcka efter att man pillat på turbon, brukar få typ halva bilen olje dränkt innunder om den inte sitter ordentligt.

ServiceTekniker Volvo/Renault

20 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#6
Tätningen mellan tråget och oljereturröret kan stämma ja! Är det möjligt att byta den tätningen utan att lossa grenrör och turbo igen?


-utan 940
1 728 Inlägg
28 juli 2010
#7
Stahldice skrev:
Tätningen mellan tråget och oljereturröret kan stämma ja! Är det möjligt att byta den tätningen utan att lossa grenrör och turbo igen?

Ja det ska man kunna göra, du kanske måste skruva loss ett av vattenrören för att komma åt ena bulten. Det kan vara svårt att få dit det med papperspackningen sen, den brukar vilja ramla bort.

ServiceTekniker
77 Inlägg
28 juli 2010
#8
Jag brukar lossa tryckklockan..

ServiceTekniker Volvo/Renault

20 Inlägg
29 juli 2010
Trådstartare
#9
Tack så mycket för all hjälp smile
Monterat nya packningar på båda sidor oljereturen och oljan verkar vara kvar.

Mycket riktigt behövde inte lossa onödigt mycket - två muttrar för tryckklockan och ett halvt varv på ena vattenanslutningen så gick den att vrida undan.


-utan 940
1 728 Inlägg
29 juli 2010
#10
Skönt att det löste sig och att det inte var värre. smile
Jag var med om samma sak; gummiringen vid blocket hamnade snett så en hel del olja hamnade på downpipen men rent blev det under bilen. smile


Sök