4205
Sök

Det hugger till i hela bilen vid ladd över 1.5bar. Saab 9000 2.0T

4 586 Inlägg
1 augusti 2010
#21
Crille88 skrev:
jocke_gronberg skrev:
bytt stift på länge?. låter som motorn spikar. alltså blir okeslös, kolla slangarna ifrån wastegatens. Vid litet läckage där så är det samma sak som pysventil alltså skadligt för motorn.

helt ute o cyklar kompis, han slår i laddtrycksspärren och därmed basta,
spikar? va fick du de ifrån egentligen?
du marcus, som sagt, se över slangarna till o från magnetventilen så de är hela o fina, annars e de bara o tuta o köra,
förresten, var de kallt ute när detta händer eller är de lite då o då?

låter tokmycket med 1.5 bar men kanske skiljer lite mot volvon man åker i nu

okey att köra så lacktryckspärren åker i låter riskabelt.

kul att bilen går som den ska igen


299 Inlägg
1 augusti 2010
#22
låter det tokmycke med 1,5??????är väll inte direkt ovanligt å köra 1,2 1,3 med volvos femmor utan några som hellst bekymmer så det skiljer väll inte direkt mycke mellan hans saab 1,5 å en chippad volvo med 1,3
Senast redigerat av johan-s70-t5 (1 augusti 2010)


930 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#23
åandra sidan så var det inte någon volvo det handlade om.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
1 augusti 2010
#24
johan-s70-t5 skrev:
låter det tokmycke med 1,5??????är väll inte direkt ovanligt å köra 1,2 1,3 med volvos femmor utan några som hellst bekymmer så det skiljer väll inte direkt mycke mellan hans saab 1,5 å en chippad volvo med 1,3

skillnaden är att min motor tål att laddas med 2kg utan o dela nåt, smidda delar org,
medans 5-orna i volvon behöver lite nya stakar för att ladda mer..
förstår varför han tyckte 1,5 lät mycket.. men men
aja nu börjar OT:n dra iväg lite mycket men men


878 Inlägg
1 augusti 2010
#25
Hade samma fel med min, din wastgate är uppställd, ta en titt innan det är försent!.

Steg3 chippade min bil och nu är det löst smile, laddar 1,8 utan problem=)

MVH

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
1 augusti 2010
#26
Kamulen skrev:
åandra sidan så var det inte någon volvo det handlade om.

sant. så länge man ligger på safe så är det bara att köra.


#2573
1 489 Inlägg
1 augusti 2010
#27
Crille88 skrev:
johan-s70-t5 skrev:
låter det tokmycke med 1,5??????är väll inte direkt ovanligt å köra 1,2 1,3 med volvos femmor utan några som hellst bekymmer så det skiljer väll inte direkt mycke mellan hans saab 1,5 å en chippad volvo med 1,3

skillnaden är att min motor tål att laddas med 2kg utan o dela nåt, smidda delar org,
medans 5-orna i volvon behöver lite nya stakar för att ladda mer..
förstår varför han tyckte 1,5 lät mycket.. men men
aja nu börjar OT:n dra iväg lite mycket men men

Motorn håller smile, drivlinan är värre wink

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

1 353 Inlägg
1 augusti 2010
#28
MarcusL skrev:
Crille88 skrev:
johan-s70-t5 skrev:
låter det tokmycke med 1,5??????är väll inte direkt ovanligt å köra 1,2 1,3 med volvos femmor utan några som hellst bekymmer så det skiljer väll inte direkt mycke mellan hans saab 1,5 å en chippad volvo med 1,3

skillnaden är att min motor tål att laddas med 2kg utan o dela nåt, smidda delar org,
medans 5-orna i volvon behöver lite nya stakar för att ladda mer..
förstår varför han tyckte 1,5 lät mycket.. men men
aja nu börjar OT:n dra iväg lite mycket men men

Motorn håller smile, drivlinan är värre wink

Mvh

kan man köra så håller den,
du skulle åka med mig o se hur ja våldar min växellåda, inga problem om man kopplar ordentligt och inte missar växel wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
1 augusti 2010
#29
Kamulen skrev:
Ja nån pysventil ska jag då inte ha, jävla Volvotrim.

Alltså det är bara ibland den laddar så mkt vart efter att jag fick soppatorsk och jag tankade 95 oktan.

det är sorgligt men du har rätt..försökte förklara för mina 2 polare som åker varsin 945turbo att ge fan i det där jävla pysskiten och gör rätt istället men dom har fortfarande inte fattat

men åker man 850 och pyser är man helt veck i skallen

ska man fixa med turbosar ska man göra det rätt och ha alla säkrehetsgrejer kvar så slipper man sönder körda motorer

Kör fort så hinner inget hända...

2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#30
Skaffa en bra laddtrycks mätare o koppla bort MVn genom att bara dra bort kontakten från de.
Hur är laddet då genom registret??
Svajar de eller är de stabilt??
Svajar de så behöver du ställa upp glt lite tills de ligger helt stabilt genom hela registret.
Är WGn för klen skaffa en förstärkt membrandosa o gör om samma sak.
Lycka till med bilen!

/F


930 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#31
JA alltså när jag drar kontakten så får jag GLT 0.4 i ladd och idle 0.2 - 0.3 kanske. ska ut och testa.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

930 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#32
Okej har nu testat det och jag kan inte få glt :S har testat att koppla ur magnetventilen och den laddar ändå 1.3 har även dragit ut APC säkringen och den laddar även då 1.3

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#33
Byt till en starkare membrandosa o justera den tills den håller ett jämt GLT så den inte skenar.
Har en kompis som hade en 9000 2,3T mappad då med ett glt på ca 0,8 bar så börja i rätt ända.
Lycka till.


930 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#34
ja men jag kan ju inte få glt

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Large Cap
1 816 Inlägg
1 augusti 2010
#35
Kamulen skrev:
Okej har nu testat det och jag kan inte få glt :S har testat att koppla ur magnetventilen och den laddar ändå 1.3 har även dragit ut APC säkringen och den laddar även då 1.3

Precis så hade jag tidigare, exakt samma laddtryck också. Läste att du hade bytt till en annan MV (magnetventil) nyligen, 100% säker på att den fungerar som den ska? På min trasiga MV kunde jag blåsa och suga i R och W, inte i C. En fungerande MV ska man kunna blåsa och suga i C och W, men inte i R. Jag köpte en helt ny MV och nu fungerar bilen kanon igen!

2 164 Inlägg
1 augusti 2010
#36
Du kan koppla bort MVn genom att dra en slan från kompressorhus nippeln till WG klockan/membran dosan o skenar den fortfarande då gör som jag har skrivit tidigare.
Skaffa en förstärkt o justera den tills du får stabilt GLT.
Sen monterar du tillbaka MVn så du får lite mer ladd.

/F


888 Inlägg
1 augusti 2010
#37
Kamulen skrev:
ja men jag kan ju inte få glt

Vadå inte få GLT? Förklara dig.

EDIT: Såg att du gjort det redan. Din magnetventil är sönder eller kärvar wg:n,

koppla ihop wg med compressordelen på turbon. Du kan ta en av slangarna till magnetventil, sen ut och gasa och kolla vad du har i glt.
Senast redigerat av HenkeTIC (1 augusti 2010)

930 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#38
hmm ja får kolla upp det där.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
2 augusti 2010
#39
tror inte det är några problem med ditt glt, utan snarare mv som inte funkar som den ska,

gör som henketic säger: koppla loss "C" slangen från mv (o ja hoppas den e kopplad rätt så att den alltså går till kompressor delen på turbon) och så drar du den direkt till wg-klockan. då kommer du få GLT, laddar den då mer än 0,35-0,4 så är de fel på klockan.
du kommer ihåg sist din mv krånglade? då låg du på glt när du filmade, o där hade du rätt glt så som sagt, det är mv som det är fel på......
puss puss


930 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#40
Ja men alltså om jag kopplar ur både magnetventil och säkring nummer 5 APC / någonting mer så har jag fortfarande 1.3 i ladd.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!


Sök