2311
Sök

Läckande Bromsvätska och slirig koppling - Gemensamt problem?

9 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#1
Hejsan alla!

Jag har ett problem med min bil, som är en Mazda 323f BA 1.8 95'a

På sistonde har två problem upkommit!

Problem 1: Bilen läcker bromsvätska. Efter ca 2 dagar börjar broms-lampan lysa, och jag måste fylla på bromsvätska.

Problem 2: Komplingen slirar efter att man har bytat växel

Lösning?: Jo. Jag har letat runt en massa, och frågat aktivt på club323f.com som är ett mycket bra forum för just mazda 323f's, och så småningom fått reda på att mazdans bromsolja även används till kopplingen.

Efter att ha provat mig fram, så har jag slått fast att när det är fullt med bromsvätska i behållaren, så funkar kopplingen som den skall, dvs, den är INTE sliten, och slirar pga. det.

Det verkar som att detta problem är orsakat av att jag på Mekonomen rekommenderades DOT 4 Bromsvätska, då jag ville fylla på efter jag köpt bilen.

Detta till trots av att det på korken till behållaren står ONLY USE DOT 3 BREAKING FLUID med stora bokstäver.

Killen på Mekonomen försäkrade mig om att DOT 3 & DOT 4 var i stort sett samma sak, bara det att DOT 4  var nyare, och aningen bättre, och att DOT 4 hade ersatt DOT 3.

MEN

Det verkar som att det kanske är just DOT 4 vätskan som har sabbat min bil! Enligt wikipedia, så står det såhär om DOT 4:

" DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar "

är det någon som känner till det här problemet? Kan det vara så att DOT 4 oljan har tagit sönder någon packning?

I så fall, vet någon vilken packning det kan tänkas vara, och hur man bytar den?

Tusen tack på förhand till alla som vet något om detta! - Jacob

845 Inlägg
2 augusti 2010
#2
Har du ABS så ska du ha DOT4


9 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#3
Även om det står " ONLY USE DOT 3 BRAKE FLUID " på korken? ;D


Sök