2339
Sök

Biljud-Peugeot 206 GTI. Rådgivning och Hjälp!

7 Inlägg
4 augusti 2010
Trådstartare
Hallå!
Har nyligen inskaffat mig en Peugeot 206 GTI -99 där det första jag hade tänkt göra var att förbättra ljudsystemet i den med tanke på att jag har stort musikintresse och vill att det ska finnas lite tryck i den lilla bilen. Har inte riktigt varit någon höjdare på när det gäller bilar men intresset öker ju nu när jag köpt min nya bil så jag har tagit hjälp av en kompis med olika paket som jag hittat på BRL.se som skulle kännas tillräckligt bra med tanke på priset i bilen men vill fortfarande veta om ni har bättre förslag.

Jusst nu sitter det en band(!) spelare fram och en separat CD-växlare (Clarion) bak i bagaget och jag hade tänkt ta bort allt detta och köpa en huvudenhet fram, nya högtalar fram (6,5'') och två högtalare i hatthyllan (6x9'') och en bas i bagaget.
Då hittade jag dessa paket:

GAS GA400X: 4x40W, 3xLågnivå (Front/Rear/Sub) med hela 4V. Löstagbar front, Radio med RDS-funktion, AUX och USB-ingång på fronten, SD-kortsläsare.

MTX RTC693: Trevägs 6x9" högtalare, 75W RMS, 300W max, Impedans: 4 ohm, Frekvensomfång: 29Hz-25kHz, Känslighet: 94dB, Monteringsdjup: 76,5mm.

MTX RTC653: Trevägs 6,5" högtalare, 60W RMS, 240W max, Impedans: 4 ohm, Frekvensomfång: 50Hz-25kHz, Känslighet: 92.0dB, Monteringsdjup: 60mm, Monteringshål: 142,8mm.

^----------Allt ovan för 2000kr-----------^

Och bas med slutsteg:

DLS KW10: 10", Impedans 4ohm, Effekttålighet 200W RMS, 400W max, Känslighet: 88,4dB, Inbyggnadsdjup: 116mm, Monteringshål: 246mm. Lådtips: 20-25 liter sluten låda.

GAS AlphaX100.2: Uteffekt: 2x55W RMS 4ohm, 2x100W RMS 2ohm, 1x200W RMS 4ohm bryggkopplat. PWM MOSFET. 2ohm stabil i stereo. RCA-in/utgång. HP-filter 65-4000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-450Hz (12dB/okt). Bass boost 0-12dB (45Hz). Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 30A. Mått: 246x55x243mm.

SEV10: Portad baslåda för 10-tumsbaselement. Dämpull är tillval (950993). Innervolym 35 liter. Guldpläterad skruvanslutning. MDF-board. Mått: Bredd 420mm. Höjd 350mm. Djup nedre 370mm, övre 310mm.

^--------2000kr--------^

Alla dessa paket finns enklare att hitta på BRL.se hemsida.

Är det ett prisvärt och dugligt stereoanläggning?

Uppskattar att ni tar tid och hjälper mig!MVH
Tim Juhlin

3 466 Inlägg
4 augusti 2010
Satsa först och främst på en BRA HU, alltså inget GAS-skit.. Vill du ha en billig och bra HU så finns det Kenwood som har riktigt bra enheter till bra pris!

En bra HU för 2000-2500kr kommer att lyfta ljudet i dina orginalhögtalare så att dom låter bättre än det övre paketet tillsammans..

4000kr att lägga på ett helt system är verkligen inte mycket..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

7 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Okej!
Letade runt och hittade detta kenwoodpaket:
http://www.ljudstudion.se/kenwoodmutant … c-368.aspx

Har antal lågnivåutgångar stor betydelse (somsagt ingen mästare på sånt här).
Men funkar det bra att köpa baspaketet jag nämnde tidigare plus detta paket här då?

MVH Tim

907 Inlägg
5 augusti 2010
varför ska du ha 6x9 bak för?
dom som åker bak har väl inte betalat nått för din bil så varför förstöra stereobilden för dig.
så mitt råd är att skippa 6x9orna och lägg dom pengarna på en ännu bättre hu eller bättre fram system.

168 Inlägg
5 augusti 2010
Hej & välkommen hit!
Min personliga åsikt är att du skippar 6x9 bak helt & hållet. Satsa på en bra huvudenhet som tidigare nämnt, satsa också på ett bättre framsystem, sen ser jag gärna att du hänger på ett slutsteg på dessa då det gör otroligt mycket.

Spara gärna basbiten tills du känner att du är beredd att lägga lite fler slantar, basens existens är inte fullt lika viktig som framsystemet.
Så mitt råd, köp en bra hu - ex kenwood, ett schysst framsystem som du driver på ett slutsteg och lite längre fram, skaffa dig en bas!

7 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Okej, tack för att ni svarar!

Hade några fler funderingar med nu senare.
Eftersom att det sitter en bandspelare fram som HU nu blir det några problem då jag ska koppla in en cdspelare?
Finns det någon verkstad i Umeå trakten där dom installerar ljud i bilen? Eller där man kan åka in för rådgivning med?

Tackar!

4 693 Inlägg
5 augusti 2010
Kolla runt lite på blocket. Du får 5ggr bättre grejer för samma peng om du köper begagnat

Booyakasha!

7 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Varit ute och kollat runt lite nu bland olika hemsidor och då hittade jag:
HU: http://www.autohifi.se/?category_id=163 … DEH-5200SD
Högtalare: Kicker KS650 6,5 tum - 1098kr (ord 2200kr)
Slutsteg: http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12353
Senast redigerat av TimJuhlin (5 augusti 2010)

122 Inlägg
8 augusti 2010
Du får ursäkta men jag kapar tråden lite då jag har liknande funderingar och en ny tråd känns onödig.

Satte i vintras i ett nytt framsystem samt huvudenhet i bilen. Köpte även med ett par 6x9or som jag skulle montera lite senare. Har ännu inte monterat dessa och fick nu för mig att jag skulle göra detta. Men, när jag läser här verkar det som att ett slutsteg till framsystemet går före ett par extra högtalare bak. Bilen är den i min profil, en Golf mk3. Det skumma är att 6.5orna i dörrarna och diskant/mellanregister i panelen sitter seriekopplade hmm Ska det vara så egentligen?
Ska jag försöka sälja av mig mina Rockford Fosgate Prime 6*9 or och istället köpa ett av de billigare 2kanals stegen hos DB akuten (Mutant eller Kicker)? Första bilen jag byter ljud i och är nybörjare på det, men har ett stort musikintresse smile

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Ja ett steg till framsystemet går före 6x9" bak.
Vet inte hur du upplever det, men jag märker ingen skillnad av mina 6x9" som sitter bak, dom är bara till för att baksätesåkarna ska ha något att lyssna på.

Booyakasha!

16 197 Inlägg
8 augusti 2010
Shaf skrev:
Du får ursäkta men jag kapar tråden lite då jag har liknande funderingar och en ny tråd känns onödig.

Satte i vintras i ett nytt framsystem samt huvudenhet i bilen. Köpte även med ett par 6x9or som jag skulle montera lite senare. Har ännu inte monterat dessa och fick nu för mig att jag skulle göra detta. Men, när jag läser här verkar det som att ett slutsteg till framsystemet går före ett par extra högtalare bak. Bilen är den i min profil, en Golf mk3. Det skumma är att 6.5orna i dörrarna och diskant/mellanregister i panelen sitter seriekopplade hmm Ska det vara så egentligen?
Ska jag försöka sälja av mig mina Rockford Fosgate Prime 6*9 or och istället köpa ett av de billigare 2kanals stegen hos DB akuten (Mutant eller Kicker)? Första bilen jag byter ljud i och är nybörjare på det, men har ett stort musikintresse smile

va e de för framsystem du har??

serikopplat e ja tveksamt till att de..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

122 Inlägg
8 augusti 2010
Softis skrev:
Vet inte hur du upplever det, men jag märker ingen skillnad av mina 6x9" som sitter bak, dom är bara till för att baksätesåkarna ska ha något att lyssna på.

Ställde dem på hatthyllan bak i bilen och märkte inte av någon stor skillnad. Ljudet blev aningen högre i kupen men inget ökat tryck direkt. Kanske för att de bara stod uppe på hyllan tongue

evilaudio skrev:

Diskanterna är orginal sen bilen byggdes och dörrhögtalarna är Rockford Fosgate Prime 6.5" koax. Har inte dragit om några kablar, och det kommer bara en kabel från högtalarna till ISO kontakten.
Jag kan ha fel... hmm
Senast redigerat av Shaf (8 augusti 2010)

16 197 Inlägg
8 augusti 2010
Shaf skrev:
Softis skrev:

Ställde dem på hatthyllan bak i bilen och märkte inte av någon stor skillnad. Ljudet blev aningen högre i kupen men inget ökat tryck direkt.

evilaudio skrev:

Diskanterna är orginal sen bilen byggdes och dörrhögtalarna är Rockford Fosgate Prime 6.5" koax. Har inte dragit om några kablar, och det kommer bara en kabel från högtalarna till ISO kontakten.
Jag kan ha fel... hmm

du har fel.. dom är parallellkopplade.. å att både ha en koaxial samt orginaldistanten e inget ja rekomenderar.. ljudbilden blir konstig.

"koppla ur" diskanten på koaxialen..

sen e de ju inte primeserien då direkt höjdar saker.

sen e de ju SJÄLVKLART att 6*9" inte ger nån bas om du ställer dom på hatthyllan.. du måste ju kapa hål för dom, de måste va helt tätt mellan högtalaren å den ytan som dom e skryva de i.
Senast redigerat av evilaudio (8 augusti 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

122 Inlägg
8 augusti 2010
evilaudio skrev:
du har fel.. dom är parallellkopplade.. å att både ha en koaxial samt orginaldistanten e inget ja rekomenderar.. ljudbilden blir konstig.

Ah okey, tack för upplysningen smile
Vet att det inte är det bästa på marknaden, men var ute efter ett lyft jämfört med orginal som var sönderspelat. Tillsammans med en stram studentekonomi så blev det inget värre.
Vad kan man försöka sälja ett par Rockford Fosgate Prime 6*9or för? Bara öppnade och knappt provspelade. Nypris var 1000 kr, kan man få en 7-800 tror ni? roll

Tack för svaren smile

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Shaf skrev:
evilaudio skrev:

Ah okey, tack för upplysningen smile
Vet att det inte är det bästa på marknaden, men var ute efter ett lyft jämfört med orginal som var sönderspelat. Tillsammans med en stram studentekonomi så blev det inget värre.
Vad kan man försöka sälja ett par Rockford Fosgate Prime 6*9or för? Bara öppnade och knappt provspelade. Nypris var 1000 kr, kan man få en 7-800 tror ni? roll

Tack för svaren smile

Man brukar aldrig få mer än halva nypriset på grejerna

Booyakasha!

122 Inlägg
9 augusti 2010
evilaudio skrev:

sen e de ju SJÄLVKLART att 6*9" inte ger nån bas om du ställer dom på hatthyllan.. du måste ju kapa hål för dom, de måste va helt tätt mellan högtalaren å den ytan som dom e skryva de i.

För att "koppla ur" diskanten i koaxialen måste jag koppla ur mellanregistret också, men det kanske du menade?

Förstår att det är självklart att det inte ger någon bas eftersom nästan alla högtalare måste ha ett slutet utrymme att spela i.

Sök