3455
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

503 190 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
Fri fart för ett fritt folk!
14 359 Inlägg
1 juni 2011
jocke_gronberg skrev:
Nytt bensinfilter idag. Lite pill men fick tillslut bort "snabb" anslutningarna. Nu ritar bilen duktigt på 1an och 2an sedan bra grepp på 3an. Diffar verkar den också göra.

dom där är en teknikfråga..jag tycker att dom är lätta sist bytte jag ute på parkeringen utan att hissa upp bilen men vet man inte hur låsningarna fungerar så tar det en stund innan man fattar dom..tycker nyare volvsarna är svårare där man ska klämma ihop låsningen istället för att pressa tillbaka den

jag tog en fast nyckel och bröt till mellan filtret och kopplingen

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
Nytt bensinfilter idag. Lite pill men fick tillslut bort "snabb" anslutningarna. Nu ritar bilen duktigt på 1an och 2an sedan bra grepp på 3an. Diffar verkar den också göra.

dom där är en teknikfråga..jag tycker att dom är lätta sist bytte jag ute på parkeringen utan att hissa upp bilen men vet man inte hur låsningarna fungerar så tar det en stund innan man fattar dom..tycker nyare volvsarna är svårare där man ska klämma ihop låsningen istället för att pressa tillbaka den

jag tog en fast nyckel och bröt till mellan filtret och kopplingen

gjorde samma sak. På ena sidan gick det lätt andra inte. Men helt klart en bättre lösning än skruvade filter

4 586 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Idag har jag beställd en sådan:

http://www.verktygsboden.se/V06/shop/bilder/produkter/50660_big.jpg

skivorna bak sitter inte i centrum måste justera dom då centrumet är lite för stort på dom.
Handbromsen är därav inte inställd skönt ifall att allt är nytt
Senast redigerat av jocke_gronberg (5 juni 2011)

4 586 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
snyggare bromsar bak även handbromsen inställd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-61a08ad91dc65f304606820a0315383e.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (12 juni 2011)

930 Inlägg
12 juni 2011
är det original storlek på dom eller?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

4 586 Inlägg
12 juni 2011
Trådstartare
Jimpstyle skrev:
är det original storlek på dom eller?

ja bak är det orginal 295mm. Fram är det större 302mm
Senast redigerat av jocke_gronberg (21 juli 2011)

4 586 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
Bilen är nu parkerad i garaget. Tappat suget lite igen. Kamremsbyte är på gång

2 174 Inlägg
14 juni 2011
jocke_gronberg skrev:

ja bytte kamrem på min 850 4 gånger...för jag hade bytt ventiltätningar och sen satte ja den fel första gången, sen bestämde ja mig för att byta den, Och sen satte jag nya fel för man ska INTE gå efter kamdrevens märkningar lärde ja mig. Man ska gör egna. eller använda en tolk, finns på biltema för inte ens 500 kr, där får du med verktyg och släppa multiremmens spännare, och verktyg för låsa kammarna.

Tog mig 1 timme och ta bort och byta kamrem sista gånger på 850 som man ska göra enligt konstens alla regler.. utomhus också big_smile

lycka till det är piss enkelt smile

4 586 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:

ja bytte kamrem på min 850 4 gånger...för jag hade bytt ventiltätningar och sen satte ja den fel första gången, sen bestämde ja mig för att byta den, Och sen satte jag nya fel för man ska INTE gå efter kamdrevens märkningar lärde ja mig. Man ska gör egna. eller använda en tolk, finns på biltema för inte ens 500 kr, där får du med verktyg och släppa multiremmens spännare, och verktyg för låsa kammarna.

Tog mig 1 timme och ta bort och byta kamrem sista gånger på 850 som man ska göra enligt konstens alla regler.. utomhus också big_smile

det är jag och en mekaniker som ska skruva med bilen så det kommer gå bra..

Fick dock ett annat problem idag. torkarna förklarade krig mot varandra i regnet. Så blir ny torkar mekanism och armar.

878 Inlägg
15 juni 2011
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
jocke_gronberg skrev:

Fick dock ett annat problem idag. torkarna förklarade krig mot varandra i regnet. Så blir ny torkar mekanism och armar.

Rätt mycket problem med din bil ?tongue jag menar mycket delar som slutar fungera m.m ? rätta mig om jag har fel wink

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
ejon_850 skrev:
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:

Rätt mycket problem med din bil ?tongue jag menar mycket delar som slutar fungera m.m ? rätta mig om jag har fel wink

Nja inte mycket. har haft den i ett år stog nästan 2 år innan jag köpte den så fanns en hel att göra. Det är 3st problem som jag ej räknat med det är. kylare, elhiss förardörr och nu torkarna.

Dom tre problemen på 1 år är inte mycket. turbo,grenrör.mm stog redan som planerat innan köp big_smile

4 586 Inlägg
9 juli 2011
Trådstartare
Nu har jag tagit semester så denna tråd kommer att vara lugn. Dags för en stor service men annan tar upp min tid
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 juli 2011)

4 586 Inlägg
20 juli 2011
Trådstartare
http://www.biltipset.se/wp-content/gallery/bilder/bilprovningen-web.jpg

Snart dags att åka in med bilen igen för sin årliga koll

Bilen har gått långa 500 mil sedan sist den var där

Dags att montera sportkatten och orginalblinkers fram så blir dom lite gladare.

Borde gå som en dans bara avgasprovet visar fina värden då detta varit ett tidigare problem med sprucket avgashus men med ny turbo.mm så borde det gå fint.
Senast redigerat av jocke_gronberg (20 juli 2011)

4 586 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Då har jag beställt 2st nya däck. så ett steg närmare bilprovningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-a65e70e072858f38e5e0113936fb9784.jpg

878 Inlägg
21 juli 2011
Har besikting på min imorrn:p Orolig som fan inför avgasvärdena tongue

All The best
MVH
Jonas .L

2 174 Inlägg
21 juli 2011
ejon_850 skrev:

så länge det inte läcker, och bilen är nyservad med olja och filter, ev stift, sen 5 liter etanol på 20 liter soppa kommer den gå igenom med värdena smile

4 586 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
hangman skrev:
ejon_850 skrev:

så länge det inte läcker, och bilen är nyservad med olja och filter, ev stift, sen 5 liter etanol på 20 liter soppa kommer den gå igenom med värdena smile

Varmkör bilen väl innan du åker dit. Många avgasproblem beror på för kall motor

Fri fart för ett fritt folk!
14 359 Inlägg
21 juli 2011
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:
ejon_850 skrev:

jepp bara säga te bes gubben att stumma på lite med bilen så brukar det fixa det problemet smile

men i dittfall är det nog bättre att dom inte provkör smile
men jag skulle inte ens fundera på att köra med något annat än orginalbox till bilprovningen smile

Kör fort så hinner inget hända...

878 Inlägg
21 juli 2011
hangman skrev:
ejon_850 skrev:

Jorå välservad bil har man wink beror ju helt på om någon värde blir högt, etanol förhöjjer bara lambda värdet så det kan vara dumt att blanda i det i tanken smile

All The best
MVH
Jonas .L

4 586 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
hangman skrev:

jepp bara säga te bes gubben att stumma på lite med bilen så brukar det fixa det problemet smile

men i dittfall är det nog bättre att dom inte provkör smile
men jag skulle inte ens fundera på att köra med något annat än orginalbox till bilprovningen smile

går även att ställa bilen på grundladd

Någon orginalbox behövs ej.

Sök