Har en Dodge Durango -01 med 5,9 motor och 46RH-låda... 118113 miles på mätaren.
kör cirka 2-3 mil, tänds "O-D off" sedan går det någon kilometer och "Trans-temp" tänds...
Har felsökt lådan, och säkerställt temp på oljan (för att kolla om coolant temp sensor är ok, och det verkar den vara...), och temperaturen på oljan vandrar sakta men säkert upp över 110°C.
Har demonterat slangen med "coler check valve" och ersatt den med en adapter för fullt flöde genom oljekylaren, med något bättre resultat...
Det är ny olja+filter i lådan, alla funktioner är ok, växlar som den skall och slirar inte.
Dock slutar lock-up att gå i, men då är temp över 100°C,
1) Är det vanligt med dessa problem på Dodge/Chrysler ? -Hur löser jag problemet?
2) Brukar det bli problem med oljekyl..?
Hur ser oljekylaren ut, är det ett rör som går igenom vattenkylaren som en enklare slinga eller är det en inbyggd "riktig" oljekylare med flera rader i stora kylaren
Det är flöde genom oljekyl, men om det är en "riktig" oljekylare kanske den är igenslammad i flera celler och det är problemet..???
Help...please..!!!!!!!
//Håkan