3376
Sök

E85 och turbo för att sänka bränsleförbrukningen.

4 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
#1
Jag har lite funderingar kring E85 och turbomatning.
E85 ligger på  ca 104 oktan och borde tåla högre komp i motorn.
Om man ska turbokonvertera en bensinmotor så behöver man väl kompsänka ?
Går det att montera en liten turbo på en stor motor för att få ett lågt laddtryck tanka E85 och strunta i att sänka kompet? Typ turboagg fån en 1,8L på en 3,3L motor.
Ett lågt turbotryck borde kompensera för flödes förluster i insugskanaler, ventiler och dåligt utformade förbränningsrum i en sugmotor, verkningsgraden borde bli bättre.
Jag är inte ute efter hög effekt utan låg bränsleförbrukning.
Är det någon som vet om detta är rätt eller fel ?


Svetsare
3 150 Inlägg
16 augusti 2010
#2
Bränsleförbrukningen kommer öka om du ska köra på etanol, och ännu mer om du ska ha turbo.

Precis som du säger så har E85 högre oktantal och är således motståndskraftigare mot självantändning (spikning) än vanlig soppa, dock har det lägre energiinnehåll. Så det krävs mer E85 för att bli lika effektivt som Bensin, dock kan den ökade mängden med E85 bli till fördel tillsammans med turbomatning då du kyler samtidigt.
Senast redigerat av ZonaX (16 augusti 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

528 Inlägg
16 augusti 2010
#3
Jag är riktigt nyfiken nu på hur du tänker, och kan själv inte mycket om motorer i detalj - men du ska alltså överladda motorn (dvs, trycka in mer luft och därmed mer bränsle vid ett givet varvtal) men ändå få mindre föbrukning?  Varför då inte på något sätt köra på enbart e85 utan överladdning?  Det finns eftermarknadslösningar till att köra på e85.  Men just nu är det väl inte fördelaktigt att köra på e85 rent ekonomiskt väl?

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 augusti 2010
#4
Gasfot skrev:
Är det någon som vet om detta är rätt eller fel ?

du är inne på rätt linje ang motorreceptet, men mindre soppa kommer det inte dra.  räknar du in extra oljebyten de 46% extra soppa som behövs och den brutala chokekurvan som e85 har så kommer du inte få ekonomi i det hela, men gott om effekt smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
#5
jag kör grabbens bmw 525i på e85 nu men har inte märkt någon ökad förbrukning gentemot bensin, men jag har ju inte mätt särskilt vetenskapligt heller, det har varit väldigt varmt i luften när vi har kört den nu i sommar. 
Jag ska laborera med komp, tändning med och utan turbo på ett lite mer vetenskapligt sätt. Om jag använder en utombordare i "bänk" så borde man kunna hålla  konstant belastning i en stor vattentunna, konstant lufttemp och luftfuktiget i lokalen. Jag återkommer, tack för era synpunkter.


59 Inlägg
17 augusti 2010
#6
Hej tänkte jag skulle vara lite tråkig ang E85..

Fördelar är ju som sagt då

Mindre spik känsligt... okay det va det bra... nja man kan ju gå på med mer förtändning och få ut mer mos med samma motorsetup vilket givetvis är trevligt..


Dock tycker jag att E85 har för många nackdelar

När E85 spikar så hörs det inte.. det säger bara poff så har du en halv kolv som sitter fast i cylindern
E85 är nått fruktansvärt grisigt av sig, toppen ser ut som... ja en svinstia, det är mkt tunnare än bensin och rinner gärna förbi kolvringar=många oljebyten som tropis skrev. Går bilen fett så löser spriten upp oljan i cylindern så att ringar/kolv/ cylinder i synnerhet slits onormalt fort samt att man får se till att ha ett "överdimentionerat" bränslesystem över lag.

För mig är det ett väldigt lätt val att inte konvertera till E85 (mer än kanske under SBP besöket)

ursäkta min urspårning.

Ang att man måste kompsänka är ju inte alltid sanning.. du kan köra ganska högt komp tillsamans med ett lågtladdtryck. men det beror nog lite på hur högt komp vi pratar om. man får ju backa tändningen och köra snällare tändkurva. Problemt med ett agg från tex en 1.8l motor som du sedan sätter på en 3.3l kommer förmodligen resultera i ett skenande laddtryck pga att wastegaten är inte anpassad till att svälja så mkt avgaser som en 3.3l maskin producerar samt att du kommer förmodligen bygga ett ganska elakt avgasmottryck, samt beroende på kamaxlar så kan du eventuellt suga in avgaser när du precis stänger avgasventil och påbörjar insugstakten=mindre syre i komp takt=sämre verkningsgrad. alternativet skulle vara att du bygger en turbo med anpassat avgashus som klarar att svälja den mängden avgaser som du producerar.

Summan av kademumman skulle ungefär vara säg att du skulle kunna sänka bränsleförbrukningen 1dl/mil (vilket du inte kommer att göra) mot en kostnad av ett antal tusenlappar=inte direkt ekonomiskt i slutändan

Just my cents!
Senast redigerat av suprahellstrom (17 augusti 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
#7
Vi lägger ihop 1 och 1 lite snabbt...

suprahellstrom skrev:
Hej tänkte jag skulle vara lite tråkig ang E85..

Fördelar är ju som sagt då

Mindre spik känsligt... okay det va det bra... nja man kan ju gå på med mer förtändning och få ut mer mos med samma motorsetup vilket givetvis är trevligt..


Dock tycker jag att E85 har för många nackdelar

När E85 spikar så hörs det inte.. det säger bara poff så har du en halv kolv som sitter fast i cylindern

Just my cents!

Gasfot skrev:
jag kör grabbens bmw 525i på e85 nu men har inte märkt någon ökad förbrukning gentemot bensin, men jag har ju inte mätt särskilt vetenskapligt heller, det har varit väldigt varmt i luften när vi har kört den nu i sommar.

Beemern är avsedd för bensin dvs AFR (air to fuel ratio) på 14.6:1   alltså 14.6delar luft till en del bränsle.  E85 har AFR 10.0:1  man skall alltså ha mindre luft till samma mängd bränsle, eller hinka in mer soppa för samma luftmängd.

Beemer tittar efter AFR 14.6, bensin i tanken blir det 14.6/14.6 = lambda 1.00  = perfekt.

Beemer tittar fortfarande efter AFR 14.6, med E85 i tanken blir det 14.6/10.0 = lambda 1.46 = tokmagert. (SBP tillåter ju dig röra dig inom 0.97-1.04)

Beemer överlever på en nåder pga låg effekt samt etanolens enorma förlåtande.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

926 Inlägg
18 augusti 2010
#8
torpis skrev:
Vi lägger ihop 1 och 1 lite snabbt...

suprahellstrom skrev:
Hej tänkte jag skulle vara lite tråkig ang E85..

Fördelar är ju som sagt då

Mindre spik känsligt... okay det va det bra... nja man kan ju gå på med mer förtändning och få ut mer mos med samma motorsetup vilket givetvis är trevligt..


Dock tycker jag att E85 har för många nackdelar

När E85 spikar så hörs det inte.. det säger bara poff så har du en halv kolv som sitter fast i cylindern

Just my cents!

Gasfot skrev:
jag kör grabbens bmw 525i på e85 nu men har inte märkt någon ökad förbrukning gentemot bensin, men jag har ju inte mätt särskilt vetenskapligt heller, det har varit väldigt varmt i luften när vi har kört den nu i sommar.

Beemern är avsedd för bensin dvs AFR (air to fuel ratio) på 14.6:1   alltså 14.6delar luft till en del bränsle.  E85 har AFR 10.0:1  man skall alltså ha mindre luft till samma mängd bränsle, eller hinka in mer soppa för samma luftmängd.

Beemer tittar efter AFR 14.6, bensin i tanken blir det 14.6/14.6 = lambda 1.00  = perfekt.

Beemer tittar fortfarande efter AFR 14.6, med E85 i tanken blir det 14.6/10.0 = lambda 1.46 = tokmagert. (SBP tillåter ju dig röra dig inom 0.97-1.04)

Beemer överlever på en nåder pga låg effekt samt etanolens enorma förlåtande.

Jag håller förvisso med om lambda värdet osv. MEN... DU glömmer bort en viktig parameter.  ... högre komp resulterar i högre verkningsgrad, speciellt på dellast. Vilket gör att man kan köra på mindre bränsle oavsett bränslesort, men korrekt lambda värde.
Rena Etanolmotorer drar betydligt mycket mindre bränsle än Flexifuel motorer. Det beror på att man höjt kompet ordentligt i Etanolmotorerna.
Ska man utnytja E85/Etanol maximalt så ska man nog gå på en sugmotor med högt komp.

Mats

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
#9
mats757 skrev:
torpis skrev:
Vi lägger ihop 1 och 1 lite snabbt...

suprahellstrom skrev:
Hej tänkte jag skulle vara lite tråkig ang E85..

Fördelar är ju som sagt då

Mindre spik känsligt... okay det va det bra... nja man kan ju gå på med mer förtändning och få ut mer mos med samma motorsetup vilket givetvis är trevligt..


Dock tycker jag att E85 har för många nackdelar

När E85 spikar så hörs det inte.. det säger bara poff så har du en halv kolv som sitter fast i cylindern

Just my cents!

Gasfot skrev:
jag kör grabbens bmw 525i på e85 nu men har inte märkt någon ökad förbrukning gentemot bensin, men jag har ju inte mätt särskilt vetenskapligt heller, det har varit väldigt varmt i luften när vi har kört den nu i sommar.

Beemern är avsedd för bensin dvs AFR (air to fuel ratio) på 14.6:1   alltså 14.6delar luft till en del bränsle.  E85 har AFR 10.0:1  man skall alltså ha mindre luft till samma mängd bränsle, eller hinka in mer soppa för samma luftmängd.

Beemer tittar efter AFR 14.6, bensin i tanken blir det 14.6/14.6 = lambda 1.00  = perfekt.

Beemer tittar fortfarande efter AFR 14.6, med E85 i tanken blir det 14.6/10.0 = lambda 1.46 = tokmagert. (SBP tillåter ju dig röra dig inom 0.97-1.04)

Beemer överlever på en nåder pga låg effekt samt etanolens enorma förlåtande.

Jag håller förvisso med om lambda värdet osv. MEN... DU glömmer bort en viktig parameter.  ... högre komp resulterar i högre verkningsgrad, speciellt på dellast. Vilket gör att man kan köra på mindre bränsle oavsett bränslesort, men korrekt lambda värde.
Rena Etanolmotorer drar betydligt mycket mindre bränsle än Flexifuel motorer. Det beror på att man höjt kompet ordentligt i Etanolmotorerna.
Ska man utnytja E85/Etanol maximalt så ska man nog gå på en sugmotor med högt komp.

Mats

glömmer och glömmer, jag kan helt enkelt inte nog för att göra DEN utläggningen  wink

Det är ju där de kompressormatade M3:orna kan ha fördel av E85, mycket mos och slippa kompsänka eller montera dyra vatteninsprutningssytem som är ytterligare en felkälla.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

59 Inlägg
18 augusti 2010
#10
Jag håller förvisso med om lambda värdet osv. MEN... DU glömmer bort en viktig parameter.  ... högre komp resulterar i högre verkningsgrad, speciellt på dellast. Vilket gör att man kan köra på mindre bränsle oavsett bränslesort, men korrekt lambda värde.
Rena Etanolmotorer drar betydligt mycket mindre bränsle än Flexifuel motorer. Det beror på att man höjt kompet ordentligt i Etanolmotorerna.
Ska man utnytja E85/Etanol maximalt så ska man nog gå på en sugmotor med högt komp.

Mats

Tja det stämmer säkert som du säger. då pratar vi förövrigt en motor som är speciellt framtagen enbart för E85 för med så högt komp så att du skulle du förmodligen inte kunna köra på bensin utan att backa tändningen något enormt=en otroligt slö motor på tex vanlig bensin..

Denna tråden handlade om,

1, liten turbo på en "stor" motor
2, E85 som drivmedel
3, stoppa in en hundralapp å få ut en tusenlapp i avgasystemet

Lite snabbt säger det ju att när laddtryck infinnersig så kommer den att dricka mer. precis som torpis skrev så behöver den 46% mer bränsle för att hålla samma lamdavärde kanske lite mindre eftersom du har högre komp.

slutsatsen blir ju ändå den samma... Det är inte ekonomiskt försvarsbart att lägga ut pengar då på att skaffa ett par högkomps kolvar och öppna motorn fixa det m.m för att du ska tjäna någon krona/mil

Sen rätta mig om jag har fel... sen dom höjde kostnade på E85 (tillverkningskostnad) tillsammans med bibehållen skatt på drivmedlet så har det inte varit någon direkt guldgruva för någon som kör med E85.

Kanske är bättre attt investera pengarna på att gå en kurs hur man kör ekonomiskt ist?
Senast redigerat av suprahellstrom (18 augusti 2010)

4 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
#11
Hoppsan det var ju inte riktigt så lätt som jag trodde att få  lite skatteåterbäring från staten, jag tror att det enklaste och billigaste blir att byta min Chrysler Grand voyager 3,3 mot nåt lite mindre fordon. Jag kör redan med ett ägg under pedalen, men va fan det kanske är fel pedal smile /Thomas


Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2010
#12
sen kan man inte köra på e85 hela tiden pga tillsatserna.  Alla miljönissar kör runt med bilar som knappt går och lysande motorlampa pga igenkläggade spridare, insugskanaler, ventiler styrningar etc.

så motorn måste gå att köra på bensin vare 10:e tank för att tvätta rent...

http://www.expressen.se/motor/1.2067243 … nka-bensin

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
19 augusti 2010
#13
torpis skrev:
sen kan man inte köra på e85 hela tiden pga tillsatserna.  Alla miljönissar kör runt med bilar som knappt går och lysande motorlampa pga igenkläggade spridare, insugskanaler, ventiler styrningar etc.

så motorn måste gå att köra på bensin vare 10:e tank för att tvätta rent...

http://www.expressen.se/motor/1.2067243 … nka-bensin

Det där var aktuellt i våras när E85 i hela mälardalen kontaminerats av förmodligen både skyhög svavelhalt pga inköp av lågpris Etanol och pga inblandning av Diesel-E95 med innehåll av 5% "tändförbättrare" som säkert inte förbättrar något i en ottomotor...
Min bil gick VÄLDIGT dåligt under den tiden! Knapps alls ibland men nuförtiden går den som den ska igen.
Bränslet på mackarna verkar vara bra och rent igen nu när gränsvärden har införts för bla svavelhalt.

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2010
#14
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
sen kan man inte köra på e85 hela tiden pga tillsatserna.  Alla miljönissar kör runt med bilar som knappt går och lysande motorlampa pga igenkläggade spridare, insugskanaler, ventiler styrningar etc.

så motorn måste gå att köra på bensin vare 10:e tank för att tvätta rent...

http://www.expressen.se/motor/1.2067243 … nka-bensin

Det där var aktuellt i våras när E85 i hela mälardalen kontaminerats av förmodligen både skyhög svavelhalt pga inköp av lågpris Etanol och pga inblandning av Diesel-E95 med innehåll av 5% "tändförbättrare" som säkert inte förbättrar något i en ottomotor...
Min bil gick VÄLDIGT dåligt under den tiden! Knapps alls ibland men nuförtiden går den som den ska igen.
Bränslet på mackarna verkar vara bra och rent igen nu när gränsvärden har införts för bla svavelhalt.

M.V.H.

just det ford syftade på måhända härrörde till den händelsen, dock kvarstår faktum med nerkläggade motorer. Det har du säkert koll på, biopoweråkarna är ju först och snabbast med E85motorerna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
19 augusti 2010
#15
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
sen kan man inte köra på e85 hela tiden pga tillsatserna.  Alla miljönissar kör runt med bilar som knappt går och lysande motorlampa pga igenkläggade spridare, insugskanaler, ventiler styrningar etc.

så motorn måste gå att köra på bensin vare 10:e tank för att tvätta rent...

http://www.expressen.se/motor/1.2067243 … nka-bensin

Det där var aktuellt i våras när E85 i hela mälardalen kontaminerats av förmodligen både skyhög svavelhalt pga inköp av lågpris Etanol och pga inblandning av Diesel-E95 med innehåll av 5% "tändförbättrare" som säkert inte förbättrar något i en ottomotor...
Min bil gick VÄLDIGT dåligt under den tiden! Knapps alls ibland men nuförtiden går den som den ska igen.
Bränslet på mackarna verkar vara bra och rent igen nu när gränsvärden har införts för bla svavelhalt.

M.V.H.

just det ford syftade på måhända härrörde till den händelsen, dock kvarstår faktum med nerkläggade motorer. Det har du säkert koll på, biopoweråkarna är ju först och snabbast med E85motorerna.

Detta med nerkläggade motorer är vad jag vet historia. Jag känner massor som kör olika biopowerbilar året runt och de går som de ska. Utom för vissa då i våras/senvintras.
Har bild på hur mina spridare såg ut innan de vart rengjorda om nån vill se.
Svavelföroreningar påstår JET som jag reklamerade till.

Nått rödrosa klegg från E85 färämne som vissa tidigare påstår funnits har jag aldrig sett röken av.
Bilen går hursomhelst kanonbra nu och jag har inte tankat bensin på 3000mil.

M.V.H.


59 Inlägg
19 augusti 2010
#16
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:

Det där var aktuellt i våras när E85 i hela mälardalen kontaminerats av förmodligen både skyhög svavelhalt pga inköp av lågpris Etanol och pga inblandning av Diesel-E95 med innehåll av 5% "tändförbättrare" som säkert inte förbättrar något i en ottomotor...
Min bil gick VÄLDIGT dåligt under den tiden! Knapps alls ibland men nuförtiden går den som den ska igen.
Bränslet på mackarna verkar vara bra och rent igen nu när gränsvärden har införts för bla svavelhalt.

M.V.H.

just det ford syftade på måhända härrörde till den händelsen, dock kvarstår faktum med nerkläggade motorer. Det har du säkert koll på, biopoweråkarna är ju först och snabbast med E85motorerna.

Detta med nerkläggade motorer är vad jag vet historia. Jag känner massor som kör olika biopowerbilar året runt och de går som de ska. Utom för vissa då i våras/senvintras.
Har bild på hur mina spridare såg ut innan de vart rengjorda om nån vill se.
Svavelföroreningar påstår JET som jag reklamerade till.

Nått rödrosa klegg från E85 färämne som vissa tidigare påstår funnits har jag aldrig sett röken av.
Bilen går hursomhelst kanonbra nu och jag har inte tankat bensin på 3000mil.

M.V.H.

Kul att det funkar för dig! jag kör själv inte sprit på min egna supra då jag som jag skrev tidigare inte tycker att det är ett tilltalande drivmedel. jag har ju heller inte varit ute efter att försöka få så mkt effekt man bara kan ur min motorn. så därför har det inte behövts heller..  Dock har jag flera kompisar som har kört E85 på rätt många "race" bilar och jag kan lova dig att den toppen ser otroligt grisig ut jämfört med en bensinare så ser du stora skillnader. E85 är grisigare så är det bara. det har säkert blivit bättre på "nya" bilar och att dom inte sotar igen sig så illa som dom gjorde i början.. vet bara att Volvo hade stora problem på sina "miljöbilar" och då va det just pga att klägga igen kort å gott!

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2010
#17
insugskanal på min s40 efter en sesång... jepp INSUG

notera i nederkant det som blänker, det är en uppåt 1mm tjock klägghinna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/702725_xxfreo.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

59 Inlägg
19 augusti 2010
#18
Grisigt! sad

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2010
#19
Torpan. jag körde hela förra sommarn på e85 å jag hade ingenting i mina kanaler skulle tippa 7-800mil . kan även tillägga att min walbropump som tydligen inte tål e85 den går fortfarande.
verkar vara väldigt individuellt


1 062 Inlägg
19 augusti 2010
#20
torpis skrev:
insugskanal på min s40 efter en sesång... jepp INSUG

notera i nederkant det som blänker, det är en uppåt 1mm tjock klägghinna.

När togs toppen bort? Sånt där klegg fastnade i mina spridare under vårvinter/vår pga kontaminerad E85.
Det ska vara ren soppa på mackarna nu och bilen går mycket bra iaf.

M.V.H.



Sök