Jag håller förvisso med om lambda värdet osv. MEN... DU glömmer bort en viktig parameter. ... högre komp resulterar i högre verkningsgrad, speciellt på dellast. Vilket gör att man kan köra på mindre bränsle oavsett bränslesort, men korrekt lambda värde.
Rena Etanolmotorer drar betydligt mycket mindre bränsle än Flexifuel motorer. Det beror på att man höjt kompet ordentligt i Etanolmotorerna.
Ska man utnytja E85/Etanol maximalt så ska man nog gå på en sugmotor med högt komp.
Mats
Tja det stämmer säkert som du säger. då pratar vi förövrigt en motor som är speciellt framtagen enbart för E85 för med så högt komp så att du skulle du förmodligen inte kunna köra på bensin utan att backa tändningen något enormt=en otroligt slö motor på tex vanlig bensin..
Denna tråden handlade om,
1, liten turbo på en "stor" motor
2, E85 som drivmedel
3, stoppa in en hundralapp å få ut en tusenlapp i avgasystemet
Lite snabbt säger det ju att när laddtryck infinnersig så kommer den att dricka mer. precis som torpis skrev så behöver den 46% mer bränsle för att hålla samma lamdavärde kanske lite mindre eftersom du har högre komp.
slutsatsen blir ju ändå den samma... Det är inte ekonomiskt försvarsbart att lägga ut pengar då på att skaffa ett par högkomps kolvar och öppna motorn fixa det m.m för att du ska tjäna någon krona/mil
Sen rätta mig om jag har fel... sen dom höjde kostnade på E85 (tillverkningskostnad) tillsammans med bibehållen skatt på drivmedlet så har det inte varit någon direkt guldgruva för någon som kör med E85.
Kanske är bättre attt investera pengarna på att gå en kurs hur man kör ekonomiskt ist?