3410
Sök

E85 och turbo för att sänka bränsleförbrukningen.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2010
#21
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
insugskanal på min s40 efter en sesång... jepp INSUG

notera i nederkant det som blänker, det är en uppåt 1mm tjock klägghinna.

När togs toppen bort? Sånt där klegg fastnade i mina spridare under vårvinter/vår pga kontaminerad E85.
Det ska vara ren soppa på mackarna nu och bilen går mycket bra iaf.

M.V.H.

Bilden är ca 2 år gammal.    ren soppa är ju en definition...  den är kanske fri från de föroreningar du nämner men innehåller fortfarande färgämnet, PIM samt PIB.  Sekab (har ringt dem många gånger) hävdar att bränslet inte längre innehåller PIM/BIP (minns inte idag vilken av dem det var som var farligast för oss) men att tillsatsen finns kvar länge i tanksystem, tankbilar cisterner etc.  tillsatsen reagerar inte med bränslet men väl motoroljan.

min bil kan man nog se som ett accelererat test med mer värme, mer soppa och mer vevhustryck än en standardbil, så mina kanske 1000mil motsvarar säkerligen 10000mil i en frisk steg3-bil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2010
#22
Xuri skrev:
Torpan. jag körde hela förra sommarn på e85 å jag hade ingenting i mina kanaler skulle tippa 7-800mil . kan även tillägga att min walbropump som tydligen inte tål e85 den går fortfarande.
verkar vara väldigt individuellt

Ja vissa hävdar att de aldrig haft så rena kanaler och det beror kanske på motortyp,,,  kompisen som också kör S40 hade exakt samma fenomen i sin bil.  Vid ett studiebesök hos BSR så förnekade de att de ens hört talas om problemet, kanske "politik" kanske sant  who knows.

Sak samma, problemet kan uppstå och man bör ha det i beaktning när man väljer att köra på E85.  Att mappa original styrsystem till E85 hade jag aldrig vågat eftersom man då inte kan byta tillbaka.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
20 augusti 2010
#23
http://www.dn.se/debatt/oljebranschen-f … -1.1156447

Läser man HELA så förstår man att problemen kom under vintern -09/-10 och bör vara åtgärdade nu i Augusti.
M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (20 augusti 2010)


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2010
#24
AndreasPlars skrev:
http://www.dn.se/debatt/oljebranschen-far-med-osanning-om-sulfaten-i-e85-1.1156447

Läser man HELA så förstår man att problemen kom under vintern -09/-10 och bör vara åtgärdade nu i Augusti.
M.V.H.

Sponsrad av sekab eller? ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

221 Inlägg
21 augusti 2010
#25
Två saker jag reagerade på när jag läste denna tråden:

1# Torpis: AFR för bensin är väl ändå 14.7 och inte 14.6 som du skrev.

2# Verkningsgraden på en bensinmotor kan man väl ändå inte ändra på. Effekten spelar ingen roll då det alltid blir lika mkt energi som blir värme istället för att pressa ner kolven.

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 augusti 2010
#26
Joel89 skrev:
Två saker jag reagerade på när jag läste denna tråden:

1# Torpis: AFR för bensin är väl ändå 14.7 och inte 14.6 som du skrev.

2# Verkningsgraden på en bensinmotor kan man väl ändå inte ändra på. Effekten spelar ingen roll då det alltid blir lika mkt energi som blir värme istället för att pressa ner kolven.

Exakt stökometrisk blandningsförhållande skiljer mellan alla bränslen, 95oktan ligger på 14.7 och 98 oktan 14.6 E85 10.0, E75 vintersoppan ca 10.5

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

26 Inlägg
23 augusti 2010
#27
Jag har inte heller haft några problem med E85.
Har en 745a med en konverterad B230E(mekanisk insprutning) till insug från B230ET som jag kör med 100% E85. Då med Megasquirt(Programerbar insprutning) och vid snålställd mappning ligger jag på 0.95l/mil vid lugn körning ca 100-110km/h och det resulterar i billigare milkostnad.

Har även en BMW E30 320i som jag turbokonverterat och kör med E85.
Motorn är helt orörd dvs original komp förutom insug från 325an och 350cc spridare och jag laddar 0.8bar nu 0.95bar innan då packningen reste. Rev toppen och allt såg fint ut. Nu har jag inte mappat bilen för att gå snålt så ligger runt 1.2l/mil.

Körde innan turbokonverteringen med en ställbar btr och 100% E85 och då låg jag på ca 0.9l/mil mot ca 0.7-0.75l/mil på bensin.


1 062 Inlägg
24 augusti 2010
#28
Joel89 skrev:
2# Verkningsgraden på en bensinmotor kan man väl ändå inte ändra på. Effekten spelar ingen roll då det alltid blir lika mkt energi som blir värme istället för att pressa ner kolven.

Verkningsgraden ökar märkbart med E85 om man har mappat tändningen bra!
Dvs ökat förtändningen där man kan och minskat den där det ska. Dvs inte skicka hela kurvan åt ett håll som mindre vetande kanske gör.

M.V.H.


221 Inlägg
24 augusti 2010
#29
AndreasPlars skrev:
Joel89 skrev:
2# Verkningsgraden på en bensinmotor kan man väl ändå inte ändra på. Effekten spelar ingen roll då det alltid blir lika mkt energi som blir värme istället för att pressa ner kolven.

Verkningsgraden ökar märkbart med E85 om man har mappat tändningen bra!
Dvs ökat förtändningen där man kan och minskat den där det ska. Dvs inte skicka hela kurvan åt ett håll som mindre vetande kanske gör.

M.V.H.

Skrev eller tänkte lite konstigt och formulerade mig därefter. Menade mer att man inte kan ändra verkningsgraden på bränslet. Tex bensin har sin verkningsgrad, E85 sin och diesel sin. Tog upp det för jag tyckte mig läsa någon som skrev ökad verkningsgrad på bensinmotor(alltså med bensin så klart). Kör du E85 i en bensinmotor så blir det väl en etanolmotor, hehe. Är mkt möjligt att jag tänker fel.


Det man kan ändra i en motor är ju fyllnadsgraden och kan ju lätt misstas för verkningsgrad säkert.
Senast redigerat av Joel89 (24 augusti 2010)

1 062 Inlägg
27 augusti 2010
#30
Självklart så går det att öka (och minska) verkningsgraden för en motor på givet bränsle.
Det är ju bara att göra den mindre effektiv.

M.V.H.


Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2010
#31
AndreasPlars skrev:
Självklart så går det att öka (och minska) verkningsgraden för en motor på givet bränsle.
Det är ju bara att göra den mindre effektiv.

M.V.H.

Bara ett oljebyte sköter ju den biten smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök