3051
Sök

Dodge magnum v6 vs v8

1 531 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Går i bil bytar tankar och har helt och hållet fastnat för Dodge Magnum. Men frågan är vilken motor jag ska välja. Det som gör att jag tvekar lite är hur bränsleförbrukningen är.
Bilen vägen ju upp mot 2.5ton(!) har jag hört så då får v6an jobba mer jämnfört med v8an. Sen har jag hört att v8an "stänger" av halva motorn vid lugn körning. Vad menas då med lugn körning egentligen? tongue
Så vad säger ni? V6 eller V8.

264 Inlägg
21 augusti 2010
kör med v8an. 6an är lite klen för den bilen o lär dra nästan lika mycket plus att det blir roligare om det händer lite också smile har sett siffror på 1,2 liter milen vid lugn körning på 5,7an, vet dock inte om det stämmer men..
Senast redigerat av sv3nss0n (21 augusti 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 augusti 2010
Köp en V8 förstås, Dodge Mangum är knappast ett vettigt val så det finns ingen anledning att välja en "vettigare" motor utan ta steget fullt ut! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

192 Inlägg
23 september 2010
Är också inne på en Dodge Magnum. V8:an på 5.7 liter har det du beskriver, MDS (Multi Displacement System) som stänger av 4 cylindrar vid lugn körning. Själv är jag inne på en SRT-8 som dessvärre inte har det. smile

Finraggare
2 381 Inlägg
4 oktober 2010
Du kan köra rätt snålt med en SRT-8 också - det är accelerationerna som suger soppa (ej bildligt talat)

Min har snittat 1,29 sen jag fick den och då fjuttar jag inte med gasen på kvällarna om man säger så.  Men för att hålla sig till topic - undvik v6orna som bara känns trötta och tråkiga och köp minst en R/T (5,7 hemi)

Visst du får lite mer pulver i SRT-8, men du får framförallt mer bromsar och styvare chassie. Och inte detdär MDS-skitet (för vem köper en v8 om man vill vinna sm i bränsleekonomi?) Sen är srt-8 lite dyrare och lite svårare att hitta i vettigt skick. Funtar dock på att byta min till en 08 nu till våren, men vi får se.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 531 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Det blev en Dodge Magnum SXT som jag är grymt nöjd med smile Är inte ute efter en bil med mest hk i eller så utan en bil som jag själv trivs med och tycker är snygg. En riktig glidar bil.

Finraggare
2 381 Inlägg
23 oktober 2010
Grattis grattis till en sjukt skön glidarbil, men vad fabian har ni gjort med grillen?

1 531 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Tack tack. Jag har inte gjort nånting med bilen än så länge utan det som sitter på som grill kjolpaket avgassystem och inredningen är special tillverkad i USA där den rullat hos en styling firma. Fälgarna har Chip Foose designat.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 oktober 2010
Grattis och välkommen in i plastigheten (syftar på inredningen)!
Men så är det på amerikanare, vill man ha lite så får man ge lite wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 531 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Tackar tackar smile Precis så är det wink Men kommer att göra om lite vad gäller inredningen till lite mer spännande wink

42 Inlägg
25 oktober 2010
V6 tyckte jag funkade kanon, köpte dock en rt för att den inte fanns nån med 6:à med awd just då.
Liten fråga till resten av magnumanvändarna : funkar den i snö utan awd??

Finraggare
2 381 Inlägg
25 oktober 2010
Jag ville inte ha AWD för jag tyckte det blev lite traktor över den, så jag kör på SRT-8 med nya mopardämpare som är 25mm lägre än orginal.

Visst, den vinglar lite i bakvagnen men jag tycker den funkar finfint. Jobbigt att hitta fälgar som går över brembo-bromsarna bara smile

42 Inlägg
25 oktober 2010
vart i landet håller du till kameramannen?

Finraggare
2 381 Inlägg
25 oktober 2010
Kungliga huvudstaden smile Men jag körde den förra vintern och då hade vi fan snö så det räckte. Hade lite problem med att is som andra bilar tappat från hjulhusen slog i underredet men om man körde runt dem så var det inga problem. Men å andra sidan så var bilen sänkt 75mm då så jag har vinterrustat med mopar coils och är 5cm högre än förra året.

Sök