3890
Sök

Munstycke som tål höga temperaturer (eldkastarbygge)

33 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Tjena,

håller på med en "raggarrenovering" av min fury -65a och jag har lite planer på att bygga eldkastare på den. Jag har läst alla trådar här om ämnet och många säger att man ska ge fan i det om man inte har en motor som klarar av att spruta eld själv...

Jag skiter dock i detta eftersom jag eftersträvar lite "Grease-stuket" på min bil. (Den svarta som scorpions har)

Och nej, jag tänker inte sätta dit ett kit som stryper motorns bränsleförbränning och halvt har ihjäl min gamla slitna V8...

Därför tänkte jag ha en behållare (typ spolarvätskebehållare) innehållande bensin som har en slang ner i avgasröret till en backventil och sen till något slags munstycke som kan spruta ut bensinen.
Sedan har jag ett tändstift framför kopplat till en separat tändspole som ger gnista.

För det första, tror ni detta funkar?

Om det nu skulle vara så att ingen hittar någon svag länk så undrar jag också om nån vet vad jag kan använda för munstycke? Det behöver ju tåla den rätt så brutala temperaturen som uppstår och även ha lite kraft så jag får nån meters lågor iaf cool

3 259 Inlägg
22 augusti 2010
vissa högtryckstvättar har väl munstycken i mässing/mässingslegeringar? ett sånt borde ju funka... tänk för sjutton till både en och två gånger vart o hur du sätter/bygger tank o ledningar till det där! smile

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

33 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
det var en bra idé! ska snoka runt lite efter gamla högtryckstvättar x) annars tänkte jag på svetsmunstycken... vet ej vad det är för material men det bör väl också klara av hyffsade temperaturer?

Jaja, självklart är jag försiktig! men är ju bara i själva "rit-stadiet" än wink

KHRacing
23 augusti 2010
eller de små 0,6-0,9mm munstyckena som sitter längst ut i handtaget på en svets ?

edit, too late
Senast redigerat av KHRacing (23 augusti 2010)

33 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
eller de små 0,6-0,9mm munstyckena som sitter längst ut i handtaget på en svets ?

edit, too late

Hehe, lite det jag menade med svetsmunstycke wink men dom är väl i koppar eller nåt liknande? och koppar har väl en smältpunkt på över 1000 grader? så i så fall ska det ju inte vara några problem att få tag på tongue

96 Inlägg
23 augusti 2010
varför inte en spridare?

KHRacing
23 augusti 2010
merca-190 skrev:
varför inte en spridare?

Den kommer smälta egter några sekunder ju

252 Inlägg
23 augusti 2010
Vet en som gjorde ett liknande kitt till sin gamla volvo, varenda gång slutade det med att ventilerna gick av.

Avstängd
1 714 Inlägg
24 augusti 2010
RiNka skrev:
Vet en som gjorde ett liknande kitt till sin gamla volvo, varenda gång slutade det med att ventilerna gick av.

Eh va? Hur kan detta va möjligt då man inte gör annat än gasar till lite mer när flame throwern är igång?

252 Inlägg
24 augusti 2010
Emilius skrev:
RiNka skrev:

Eh va? Hur kan detta va möjligt då man inte gör annat än gasar till lite mer när flame throwern är igång?

Antar att det skjuter tillbaka eller nåt, han köpte förövrigt kittet Stylingbutiken hade förut.

772 Inlägg
24 augusti 2010
KHRacing skrev:
merca-190 skrev:
varför inte en spridare?

Fast du sätter ju tändstiften 10-20cm framför spridaren, så att spridaren blåser bara ut bensin, sen antänds den en bit ifrån, och då borde det funka.

Tills Ts, tänkte du använda en spolarmotor för att få ner bensinen?
Antar att du monterar det i slutet på avgasröret.

33 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
RiNka skrev:
Emilius skrev:
RiNka skrev:

Antar att det skjuter tillbaka eller nåt, han köpte förövrigt kittet Stylingbutiken hade förut.

Jag förstår inte heller hur det skulle kunna påverka motorn? Grejen med att jag gör så här är ju att jag ska slippa blanda in motorn, vilket dom färdiga kitten kräver hmm

33 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
PoulZen skrev:
KHRacing skrev:
merca-190 skrev:
varför inte en spridare?

Fast du sätter ju tändstiften 10-20cm framför spridaren, så att spridaren blåser bara ut bensin, sen antänds den en bit ifrån, och då borde det funka.

Tills Ts, tänkte du använda en spolarmotor för att få ner bensinen?
Antar att du monterar det i slutet på avgasröret.

Ja, tanken är att använda spolarmotorn för att pumpa ut bensinen och ja, stiftet monteras i slutet på röret tongue
Men jag är lite skeptisk till en spridare... för det första är det ju jävligt varmt i ett avgassystem utan eldkastare och sen kanske elden vandrar bakåt mot spridaren om man sprutar länge? Det är ju därför det sitter en backventil innan munstycket eller spridaren då smile

smurfidunder
327 Inlägg
24 augusti 2010
Du skulle kanske släppa in lite friskluft också så det får något att brinna lite gott i. avgaserna innehåller ju inget syre...

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

33 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
dundersmurfen skrev:
Du skulle kanske släppa in lite friskluft också så det får något att brinna lite gott i. avgaserna innehåller ju inget syre...

Har du rätt i... det kanske vore nåt och borra lite hål i röret i så fall? Fast eftersom bensinen antänds nästan i mynningen så är det ju inte säkert att det behövs. Men det märker man nog wink

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 augusti 2010
Det e lurigt å bygga med bensin. finns därimot gasolgrejjer som funkar fint.

Fanns en ritning på det i Wheels för en herrans massa årsen med komplett byggguide å allt kanske den går å hitta

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

33 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
JaggaChafen skrev:
Det e lurigt å bygga med bensin. finns därimot gasolgrejjer som funkar fint.

Fanns en ritning på det i Wheels för en herrans massa årsen med komplett byggguide å allt kanske den går å hitta

Å fan... du minns inget år? Kanske vore värt och snoka rätt på det numret tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
24 augusti 2010
roaddevil13 skrev:
RiNka skrev:
Emilius skrev:

Jag förstår inte heller hur det skulle kunna påverka motorn? Grejen med att jag gör så här är ju att jag ska slippa blanda in motorn, vilket dom färdiga kitten kräver hmm

Han kanske menar att dem körde utan bensin o stängde av tändningen i nån sekund för att få lite oförbränd bensin i röret, det kan skada motorn.

Angående syre, det brukar oftast borras ett par hål och böja dem i riktning bakåt med en skruvmejsel för att få in syre innan insprutningen av soppa

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 augusti 2010

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Öss
24 Inlägg
25 augusti 2010
Simon hör med joel samuelsson , kan inte han ordna högtryckstvättar munstycken kan ingen det wink Han jobbar ju på viab å hans farsa äger ju det å dom tillverkar ju högtryckstvättar .

Sök